۹ تیر ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۷
نقشه راه آب در افق ۱۴۲۰ نیاز آبی ۵۰ میلیون شغل را تأمین می‌کند
سخنگوی صنعت آب:

نقشه راه آب در افق ۱۴۲۰ نیاز آبی ۵۰ میلیون شغل را تأمین می‌کند

سخنگوی صنعت آب کشور گفت: بر اساس نقشه راه آب در افق ۱۴۲۰ در مجموع نیاز آبی بیش از ۵۰ میلیون شغل در بخش‌های خدمات، صنعت و کشاورزی تأمین می‌شود.

به گزارش بازار، از وزارت نیرو، عیسی بزرگ‌زاده، نقشه راه آب را نقشه رفع ناترازی‌های آب دانست و افزود: نقشه راه آب، نقشه‌ای است که تضمین می‌کند محدودیت آب در آینده تبدیل به گلوگاه توسعه نشود.

وی ادامه داد: این نقشه معین می‌کند در هر یک از زیربخش‌های تأمین و مصرف در چه وضعیتی قرار داریم، در این راه به کجا خواهیم رسید و گام‌های میانی مسیر چه هستند.

سخنگوی صنعت آب خاطرنشان کرد: در افق نقشه راه آب نسبت به وضعیت موجود، حجم اقتصاد می‌تواند در بخش خدمات ۲.۶ برابر، در بخش صنعت ۲.۲ برابر و در بخش کشاورزی ۱.۷ برابر شود.

بزرگ‌زاده گفت: همچنین، نیاز آب بخش صنعت به میزان ۴۵ درصد از طریق منابع آب متعارف و ۵۵ درصد از طریق منابع آبی نامتعارف شامل آب دریا و پساب تأمین خواهد شد و بهره‌برداری از آب دریا به بیش از ۵ برابر ارتقا پیدا می‌کند.

وی افزود: کاهش نسبت مصارف به منابع آب تجدیدپذیر از میزان ۹۰ درصد به ۶۵ درصد و همچنین افزایش سهم محیط‌زیست از ۱۰.۷ میلیارد مترمکعب در سال به حدود ۳ برابر، از جمله نتایج و رویکردهای قابل‌توجه نقشه راه آب است.

سخنگوی صنعت آب کشور ادامه داد: مطابق با نتایج نقشه راه آب کشور در افق ۱۴۲۰ در مقایسه با شرایط فعلی، حجم آب شرب و بهداشت از ۹ میلیارد مترمکعب به ۱۳.۵ میلیارد مترمکعب، حجم آب صنعت از ۳.۷ میلیارد مترمکعب به ۷.۸ میلیارد مترمکعب و حجم آب کشاورزی مطابق با سند دانش‌بنیان امنیت غذایی از ۸۲ میلیارد مترمکعب به ۵۱.۵ میلیارد مترمکعب خواهد رسید.

بزرگ‌زاده خاطرنشان کرد: نقشه راه آب تلاش دارد توسعه پایدار و حفظ حقوق بین‌نسلی را برای آحاد جامعه و زیست‌مندان کشور نهادینه کند. همچنین در نقشه راه آب، برنامه باز توزیع منابع محدود آبی میان مصرف‌کنندگان مختلف یا تعیین سهم هر مصرف‌کننده از سبد تولید آب اعم از متعارف و نامتعارف است.

وی گفت: مراد از ترسیم نقشه راه، اطمینان از تأمین آب اجتماعی - آن بخش از آب که در نقش کالایی اجتماعی است و به کار تأمین نیازهای پایه چون شرب، بهداشت و محیط‌زیست می‌آید و هدایت آب اقتصادی (منظور آبی است که در اقتصاد جامعه نقش‌آفرینی می‌کند) به‌سوی حوزه‌های پیشران توسعه است.

سخنگوی صنعت آب کشور با بیان اینکه موضوع آب همواره در صدر مخاطرات جهانی قرار دارد، گفت: بروز و تداوم خشکسالی‌ها، کاهش میزان بارش‌ها و به‌تبع آن میزان رواناب‌ها، افت قابل‌ملاحظه منابع آب زیرزمینی، فرونشست و همچنین خشک‌شدن بسیاری از تالاب‌ها، مصادیق بارزی از بروز بحران‌های شدید آبی در سرتاسر دنیا است.

وی افزود: دراین‌بین ایران نیز از این قاعده مستثنی نبوده و شرایط سخت‌تری را نسبت به برخی کشورهای دنیا تحمل کرده است. آنچه در نیم‌قرن گذشته در کشور ما بر آب‌گذشته، ناپایداری‌های زیست‌بومی را به حدی گسترش داده که رفع کژی‌ها و درمان آنها را راهکاری ساده و کم‌هزینه متصور نیست.

سخنگوی صنعت آب کشور خاطرنشان کرد: میزان بارگذاری‌های مصارف بر منابع آبی نزدیک به دوبرابر مقادیر بایسته است و بهره‌برداری از منابع زیست‌محیطی چه در بخش آب سطحی و چه در بخش آب زیرزمینی از مرز تاب‌آوری عبور کرده است.

وی ادامه داد: براین‌اساس نیازمند چرخش‌های تحول‌آفرین و نیز پیشبرد اقدام‌های عظیم و چندبعدی هستیم تا بتوان این ناترازی‌ها را رفع یا کم‌اثر کرد.

سخنگوی صنعت آب افزود: دراین‌ارتباط ابتکار ترسیم "نقشه راه آب کشور" به‌گونه‌ای رقم خورده تا کفه داشته‌های آبی را با کفه مصارف آبی متعادل کند.

بزرگ‌زاده خاطرنشان کرد: نقشه راه آب کشور با نگاهی بر عملکرد کشورهای مختلف و اتکای به اسناد بالادستی از جمله سیاست‌های کلی منابع آب و سند ملی آمایش سرزمین، با بومی‌سازی تجربیات انجام شده در چهل و پنجمین جلسه شورای‌عالی آب در حضور رئیس‌جمهور شهید و سایر اعضای شورا رونمایی و تصویب شد و در مسیر پیدایش و تکامل خود از تصویب نهادهای عالی گذشت.

کد خبر: ۲۹۳٬۲۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha