۹ تیر ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۵
در حلقه های بعدی متانول هیچ سرمایه گذاری صورت نگرفته| جای خالی ثبات در سیاست گذاری های حوزه پتروشیمی
رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی :

در حلقه های بعدی متانول هیچ سرمایه گذاری صورت نگرفته| جای خالی ثبات در سیاست گذاری های حوزه پتروشیمی

معروف خانی رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی گفت: به جای اینکه برای پتروشیمی مشوق‌های صادراتی وضع کنیم؛ تهدید و تنبیه هم می‌کنیم، ارزش افزوده را به ۱۰ درصد رسانده و قیمت خوراک و یوتیلیتی هم پا

بازار؛ گروه آب و انرژی: احمد معروف خانی رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی در گفتگو با بازار با بیان اینکه در حلقه های بعد از متانول هیچ سرمایه گذاری در کشور انجام نشده است، ادامه داد: کمبود خوراک در سال های گذشته به شدت زنجیره تولید پتروشیمی را با مشکل مواجه کرده و شاهد افت صادرات محصولات پتروشیمی در بهار امسال بودیم.

او با اشاره به این نکته که بخش پتروشیمی مهم ترین منبع تامین درآمد ارزی در کشور محسوب می شود، اظهار داشت: به جای اینکه برای پتروشیمی مشوق‌های صادراتی وضع کنیم؛ تهدید و تنبیه هم می‌کنیم، ۹ درصد ارزش افزوده را به ۱۰ درصد رسانده و بنا نداریم به تولیدکننده برگردانیم و روی بهای تمام‌شده هم محاسبه می‌کنیم، قیمت خوراک و یوتیلیتی هم که پایدار نیست.

ما در هیچ مقطعی تنظیم‌گری و هدف‌گذاری صحیحی نداشتیم، به عنوان مثال در یک مقطعی روی تولید متانول در کشور متمرکز شدیم و سرمایه گذاری عظیمی را در این حوزه انجام دادیم. حالا که کشور از متانول اشباع شده می گوییم این محصول ارزش افزوده ای برای کشور ندارد و به دنبال راه فرار از وضعیت موجود هستیم

معروف خانی با بیان اینکه ما در هیچ مقطعی تنظیم‌گری و هدف‌گذاری صحیحی نداشتیم، افزود: به عنوان مثال در یک مقطعی روی تولید متانول در کشور متمرکز شدیم و سرمایه گذاری عظیمی را در این حوزه انجام دادیم. حالا که کشور از متانول اشباع شده می گوییم این محصول ارزش افزوده ای برای کشور ندارد و به دنبال راه فرار از وضعیت موجود هستیم.

رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی بر این باور است که اگر همین سرمایه‌گذاری را به سمت زنجیره پلیمیری و پلی‌اتیلن سنگین و گریدهای خاص می‌ رفت اکنون اوضاع بهتری داشتیم اما متاسفانه در هیچ مقطعی هدف‌گذاری و تنظیم‌گری درستی نداشتیم.

با توسعه صنایع پایین دستی هم از خام‌ فروشی فاصله می گیریم و هم کالایی را تولید می‌ کنیم که غیرقابل تحریم است، چون فرآورده های نفتی به خاطر تجارت مویرگی، ماهیت غیرقابل تحریم دارد

او تاکید کرد: با توسعه صنایع پایین دستی هم از خام‌ فروشی فاصله می گیریم و هم کالایی را تولید می‌ کنیم که غیرقابل تحریم است، چون فرآورده های نفتی به خاطر تجارت مویرگی، ماهیت غیرقابل تحریم دارد. از طرفی بازارهای مصرف اثر مخرب بسیاری دارد، بنابر این غربی ‌ها به خاطر خودشان هم که شده نمی ‌توانند تحریمش بکنند. پس ما باید سیاست حرکت به سمت توسعه صنعت پالایشگاه ‌های کشور ذیل خوراک نفت خام و ذیل خوراک میعانات گازی باشد.

اما واگرهای تولید بنزین متانول سازها

این فعال صنفی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه سرمایه گذاری متانولی ها در بخش هایی همچون تولید بنزین می تواند کمک زیادی به سودآوری این مجموعه ها بکند، اظهار داشت: بدون شک تولید بنزین از متانول می تواند سوددهی خوبی داشته باشد اما مشکل بسیاری از فعالین نبود ثبات در قوانین و سیاست گذاری و تامین خوراک این واحدهاست. متانول سازها نگرانند که دولت به وعده های خود در این حوزه عمل نکنند به همین دلیل ترجیح می دهند که کمی با احتیاط در این حوزه ورود کنند.

او همچنین میزان ورود سرمایه به صنعت به پتروشیمی را ناکافی دانست و گفت: با این وجود شرایط برای ورود سرمایه‌گذار بخش خصوصی واقعی هم مهیا نیست زیرا روش سرمایه‌گذاری بدرستی اجرا نمی‌شود، مثلا همه توان را برای تزریق به یک پتروشیمی خاصی گذاشته‌اند که توجیه ندارد حال آنکه اگر روی زنجیره‌های دیگر سرمایه‌گذاری می‌کردند موجه‌تر بود.

معروف خانی در ادامه سخنان خود گریزی هم به مساله ناترازی گازی در کشور زد و گفت: ایران از نظر ذخایر شرایط بسیار خوبی دارد. مشکل امروز ما عدم سرمایه گذاری کافی در سال های گذشته در این حوزه گازی است. البته ما آمادگی خود را برای ورود و سرمایه گذاری در بخش بالادستی نفت و گاز اعلام کردیم.

کد خبر: ۲۹۳٬۲۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha