۷ تیر ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۳
نوسان قیمت قراضه جهانی در بحبوحه عدم اطمینان بازار فولاد

نوسان قیمت قراضه جهانی در بحبوحه عدم اطمینان بازار فولاد

درحالی در بحبوحه عدم اطمینان بازار فولاد، قیمت جهانی قراضه در نوسان است که برخی از فولادسازان در سطح جهان می گویند که آهن خام در حال حاضر برای تولید فولاد مقرون به صرفه تر از ضایعات است.

بازار؛ گروه صنعت: بر اساس جدیدترین گزارش مرکز GMK در ژوئن ۲۰۲۴ (خرداد- تیر ۱۴۰۳) قیمت های قراضه جهانی تحت تأثیر چشم انداز نامشخص بازار فولاد در طول کاهش فصلی مصرف در نوسان بود. فعالیت پیش از تعطیلات مصرف کنندگان ترکیه، حمایت هایی را از بازارهای ایالات متحده و اتحادیه اروپا فراهم کرد. همزمان قیمت ها در چین کاهش یافت.

افزایش ۱.۶درصدی قیمت قراضه ترکیه

بر اساس این گزارش، قیمت قراضه در ترکیه از ۲۵ ژوئن ۲۰۲۴ به میزان ۶ دلار در هر تن یا ۱.۶ درصد افزایش یافته و به ۳۸۶ دلار در تن CFR رسیده است. افزایش مظنه ها در هفته اول خرداد اتفاق افتاد و سپس سطح قیمت ها تثبیت شد. این در حالی است که روند صعودی در اوایل ژوئن با افزایش تقاضا برای مواد خام و تقویت یورو در برابر دلار توضیح داده شده است.

به گفته کارشناسان، افزایش تقاضا در ترکیه ناشی از نیاز فولادسازان داخلی برای تکمیل ذخایر قبل از ماه رمضان بود که فولادسازان معتقدند تامین کنندگان از آن برای افزایش قیمت ها استفاده کردند. در عین حال، فروشندگان ضایعات تاکید می کنند که افزایش قیمت ها به دلیل کمبود مواد اولیه به دلیل مشکلات در جمع آوری آنها است.

از سوی دیگر با نزدیک شدن به فصل تعطیلات، فعالیت در بازار ترکیه کاهش یافت و قیمت ها تثبیت شد زیرا اکثر کارخانه های فولادی برنامه های خرید خود را انجام دادند. علاوه بر این، تامین کنندگان قراضه تصمیم گرفتند که سازش قیمتی نکنند، در حالی که تولیدکنندگان فولاد با منطقی بودن قیمت ها مخالف بودند.

با این وجود پس از تعطیلات، فعالیت خریداران ترکیه ضعیف بود و انتظارات بازار متفاوت بود، زیرا تامین کنندگان قصد داشتند قیمت ها را افزایش دهند، در حالی که خریداران امیدوار به کاهش بودند، زیرا قیمت فولاد با وجود هزینه های تولید بالا افزایش نیافت. کمبود قراضه همچنان منبع اصلی حمایت از قیمت ها است. اکثر فعالان بازار انتظار دارند قیمت مواد خام در کوتاه مدت در محدوده ۳۸۰-۳۹۰ دلار در هر تن باقی بماند، زیرا در حال حاضر هیچ عاملی وجود ندارد که به کاهش یا افزایش قابل توجه کمک کند.

نوسانات جزئی قیمت قراضه در بازار اتحادیه اروپا

طبق این گزارش، بازار اتحادیه اروپا نیز یک روند چند جهته با نوسانات جزئی را نشان می دهد. در آلمان، قیمت ضایعات (E۳) تا ۲۱ ژوئن به ۳۴۵-۳۵۵ یورو در هر تن Ex-Works بود که با سطح قیمت در ابتدای ماه مطابقت دارد. در ایتالیا، قیمت قراضه (E۸) ۱۰ یورو به ازای هر تن (۲.۴درصد) کاهش یافت و به ۳۸۰-۴۰۰ یورو در هر تن Ex-Works در این دوره رسید.

بازار آلمان در ماه ژوئن به دلیل عدم تغییر تقاضای داخلی و کاهش صادرات، تا حد زیادی ثابت ماند. انتظار می‌رود این روند تا پایان ماه جاری در شرایط ثبات بازار کالا در اروپا و نزدیک شدن به تعطیلات تابستانی ادامه داشته باشد. در فرانسه و لوکزامبورگ نیز وضعیت مشابه است.

در ایتالیا کمبود قراضه از کاهش بیش از حد قیمت ها جلوگیری می کند و در صورت افزایش تقاضا، انتظار می رود قیمت ها افزایش یابد

در ایتالیا، قیمت قراضه در ماه ژوئن به دلیل بازار ضعیف فولاد در نوسان بود. در این ماه، تقاضا برای مواد خام کاهش یافت، اما در دسترس بودن نیز کاهش یافت. تولیدکنندگان فولاد در مورد چشم انداز آینده تقاضای فولاد نامطمئن هستند، زیرا تلاش های قبلی برای افزایش قیمت محصولات فولادی شکست خورده است. در عین حال، کمبود قراضه از کاهش بیش از حد قیمت ها جلوگیری می کند و در صورت افزایش تقاضا، انتظار می رود قیمت ها افزایش یابد.

همچنین در این گزارش آمده است: بازار قراضه آمریکای شمالی در دوره ۳۱ مه تا ۲۱ ژوئن با افزایش جزئی ۱.۱درصد یا ۴ دلار در هر تن به ۳۵۸ دلار در هر تن فوب ساحل شرقی ایالات متحده رسید. انتظار می رفت که در حراج ژوئن، قیمت قراضه در ایالات متحده به دلیل تقاضای ضعیف فولادسازان داخلی که از قیمت های پایین تر فولاد نورد گرم رنج می برند، کاهش یابد. در همان زمان، افزایش تقاضای صادراتی، به ویژه از ترکیه، از قیمت ها حمایت کرد.

قیمت ها در چین کاهشی است

طبق داده های آماری این گزارش، در چین قیمت قراضه از ابتدای ژوئن ۱۱ دلار در هر تن یا ۲.۹ درصد کاهش یافته و به ۳۷۳.۰۴ دلار در هر تن رسیده است. به گفته کارشناسان، قیمت مواد اولیه در طول ماه به دلیل بدتر شدن تقاضا از سوی فولادسازان کاهش یافته است. شرایط نامساعد آب و هوایی فصلی تأثیر منفی بر تقاضای فولاد دارد که به نوبه خود فولادسازان را مجبور می‌کند استفاده از ظرفیت را کاهش دهند یا برخی از تأسیسات خود را برای تعمیر و نگهداری از خدمت خارج کنند. علاوه بر این، برخی از فولادسازان می گویند که آهن خام در حال حاضر برای تولید فولاد مقرون به صرفه تر از ضایعات است. در عین حال، دمای بالا و هوای بارانی منجر به کاهش جمع آوری مواد اولیه می شود که تا حدودی از قیمت ها در شرایط فعلی حمایت می کند.

کد خبر: ۲۹۳٬۰۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha