۷ تیر ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
نکات کلیدی برای طراحی و چاپ جعبه

نکات کلیدی برای طراحی و چاپ جعبه

چاپ جعبه به‌عنوان یکی از اجزای اصلی در استراتژی فروش محصولات شناخته می‌شود.

به گزارش بازار، چاپ جعبه به‌عنوان یکی از اجزای اصلی در استراتژی فروش محصولات شناخته می‌شود. شرکت‌ها بودجه‌های هنگفتی را صرف می‌کنند تا استانداردهای بالایی را برای چاپ بسته‌بندی خود به‌کار گیرند؛ چون می‌دانند بدون بسته‌بندی مناسب، حتی محصولات باکیفیت هم نمی‌توانند در بازار موفقیت چشمگیری داشته باشند. انتخاب جعبه و بودجه‌ای که برای چاپ آن در نظر گرفته می‌شود به عوامل گوناگونی وابسته است. در این مقاله، نکته‌های کلیدی که روی سفارش جعبه، سفارش جعبه اختصاصی و چاپ آن تاثیر می‌گذارند بررسی می‌کنیم.

هفت نکته درمورد طراحی و چاپ جعبه

نکته‌هایی که در ادامه آن‌ها را توضیح می‌دهیم می‌توانند پازل پیچیده سفارش طراحی و چاپ انواع جعبه‌های بسته‌بندی را حل کنند؛ تنها کافی است این نکته‌ها را با سلیقه و خواسته‌ای که از جعبه خود دارید همسو کنید.

۱. می‌خواهید از چه متریالی استفاده کنید؟

انتخاب متریال (کاغذ، مقوا یا پلاستیک) برای جعبه محصولات شما به‌طور مستقیم روی چاپ آن تاثیر می‌گذارد؛ بنابراین به‌عنوان اولین کار باید باتوجه‌به برند و نوع محصول‌تان، متریال جعبه‌ها را انتخاب کنید. معمولا بیشتر مجموعه‌ها کاغذ را به‌عنوان متریال جعبه خود درنظر می‌گیرند؛ چون باور دارند که چاپ روی کاغذ، بهتر از پلاستیک رنگ و لعاب خودش را نشان می‌دهد. ازاین‌گذشته، شما باید برای انتخاب متریال موردنظرتان، موارد دیگری مانند وزن و شکل محصول، شرایط نگه‌داری و انتقال آن را هم درنظر بگیرید.

۲. درمورد شیوه حمل کالای خود دقت کنید

برخی از کالاها مسافت زیادی را طی می‌کنند تا به‌دست مصرف‌کننده نهایی برسند. در این صورت، باید در کنار نکته‌هایی که برای چاپ جعبه در نظر می‌گیرید، به استحکام متریال آن هم توجه داشته باشید؛ درغیراین‌صورت، بهترین کیفیت چاپ و انجام آن در بهترین چاپخانه هم نمی‌تواند تاثیر نهایی را روی مشتری بگذارد؛ چون جعبه قبل از این فرصت خودنمایی پیدا کند در طول مسیر و انتقال از حالت اصلی خود خارج شده است.

۳. در انتخاب چاپخانه محتاط باشید

یکی از گام‌های اصلی و اثرگذار در چاپ جعبه، انتخاب چاپخانه است. درنظرگرفتن نکته‌های زیر به شما کمک می‌کند تا این انتخاب را خیلی بهتر انجام دهید.

قیمت‌ها را مقایسه کنید

قبل از تصمیم نهایی، قیمت‌ها را مقایسه کنید و از چاپخانه‌های مختلف پیشنهاد قیمت بگیرید تا بهترین گزینه را متناسب با بودجه خود بیابید. تعیین بودجه برای پروژه چاپ جعبه اهمیت زیادی داد؛ چون هزینه‌ها براساس اندازه، کیفیت متریال، نوع چاپ و تعداد سفارش‌ها تغییر می‌کنند.

از تمام خدمات مجموعه چاپ باخبر باشید

تمام خدمات ارائه‌شده توسط مجموعه‌ای که قرار است چاپ بسته‌بندی را به آن‌ها بسپارید بررسی کنید. شما باید مطمئن شوید که آن مجموعه می‌تواند نوع چاپ موردنظرتان مانند چاپ دیجیتال یا افست و حتی طراحی جعبه اختصاصی را ارائه دهد. حتما نمونه‌های کار قبلی مجموعه چاپ را بررسی کنید تا از کیفیت کار آن‌ها مطمئن شوید.

به مکان مجموعه چاپ دقت کنید

موقعیت مکانی مجموعه چاپ می‌تواند روی هزینه‌های حمل‌ونقل و زمان تحویل تاثیر بگذارد. به‌همین‌دلیل، مجموعه‌ای را برای چاپ جعبه انتخاب کنید که در نزدیکی شما باشد.

اعتبار مجموعه طراحی و چاپ را بسنجید

شهرت چاپخانه می‌تواند نشان‌دهنده کیفیت کار و سطح خدمات مشتری باشد. در این زمینه، تحقیق کنید و نظرهای مشتریان قبلی را بخوانید تا درک بهتری از تجربه کار با آن مجموعه چاپ به‌دست بیاورید.

جویای نظرهای آنلاین در شبکه‌های اجتماعی باشید

بررسی‌های آنلاین، به‌ویژه در شبکه‌های اجتماعی حرفه‌ای مانند لینکدین می‌توانند تجربه کلی مشتریان قبلی آن مجموعه چاپ را نشان دهند. به‌دنبال نظرها یا محتواهایی باشید که به‌طور خاص به کیفیت چاپ، دقت رنگ و سایر جزئیات مهم اشاره می‌کنند.

کیفیت چاپ را بررسی کنید

کیفیت چاپی را که مجموعه موردنظرتان ارائه می‌دهد زیر ذره‌بین بررسی ببرید؛ چون کیفیت آن باید با نیازهای برند شما مطابقت داشته باشد. اگر جعبه‌ها برای محصولات لوکس هستند، سفارش جعبه به‌دلیل نیاز به کیفیت بالای چاپ بسیار حساس‌تر می‌شود.

چاپ جعبه

۴. چقدر برای چاپ جعبه بودجه دارید؟

یکی از بخش‌های مهم در چاپ بسته‌بندی، بودجه‌ای است که برای این کار در نظر گرفته‌اید. برخی از مجموعه‌ها با هدف صرفه‌جویی در هزینه‌های خود به سراغ چاپ بی‌کیفیت می‌روند. لطفا این مورد را درنظر داشته باشید که نباید به‌خاطر سود بیشتر، از هزینه بسته‌بندی کم کنید؛ چون این موضوع درنهایت روی بازاریابی و جذب مشتریان شما تاثیر منفی می‌گذارد.

اگر با محدودیت بودجه روبه‌رو هستید، می‌توانید از ویژگی «چاپ ارزان» استفاده کنید. در این نوع چاپ، از مقوای پشت طوسی که قیمت ارزانی دارد و قابل‌بازیافت است استفاده می‌شود؛ البته اگر در صنایع غذایی فعالیت می‌کنید، به‌دلیل مسائل بهداشتی نمی‌توانید از این نوع چاپ کمک بگیرید. در این مورد می‌توانید با سفارش جعبه اختصاصی، هم به نیازهای بهداشتی محصولات خود پاسخ دهید و هم از بسته‌بندی خود به‌عنوان مزیت رقابتی استفاده کنید.

۵. چه کسانی مخاطب خاص برند شما هستند؟

در فرایند چاپ جعبه، عناصری چون رنگ، متریال، طراحی، محتوا، شکل و متن از اهمیت بالایی برخوردار هستند. جالب این‌که هرکدام از این موارد باتوجه‌به نوع مخاطب محصول، دستخوش تغییرهای اساسی می‌شوند. بنابراین، ابتدا باید تکلیف مخاطب خاص محصول خود را روشن کنید؛ چون طراحی و چاپ بسته‌بندی‌ که به‌طور اختصاصی برای آقایان است با محصولی که برای پاسخ به نیازهای کودکان طراحی شده است تفاوت‌های اساسی دارد. از این گذشته، موارد زیر هم در چاپ بسته‌بندی موفق اثرگذار هستند:

  • جعبه باید با ابعاد محصول شما مطابقت داشته باشد. جعبه‌ای که بزرگ‌تر از محصول باشد، حتی با وجود چاپ عالی، ظاهری ناخوشایند خواهد داشت.

  • رنگ‌بندی و هماهنگی رنگ‌ها در جعبه باید به‌گونه‌ای باشد که جذابیت بصری ایجاد کند.

  • فونت‌های مناسب و خوانا باید به‌گونه‌ای انتخاب شوند که با محصول همخوانی داشته باشند. استفاده از فونت‌های بسیار کوچک یا بزرگ که به زیبایی طراحی لطمه می‌زنند توصیه نمی‌شود.

  • نام برند و اطلاعات تماس باید به‌وضوح در جعبه درج شوند؛ چون جعبه نه‌تنها محافظ محصول است، بلکه به‌عنوان یک ابزار بازاریابی عمل می‌کند و باید بتواند نام برند را در ذهن مشتری ماندگار کند.

این توصیه‌ها براساس اصول طراحی و چاپ مدرن در کنار تاثیر روان‌شناختی رنگ‌ها و طراحی بر تصمیم‌گیری مشتریان ارائه شده‌اند. جدی‌گرفتن آن‌ها می‌تواند میزان موفقیت شما را بالا برده و هزینه‌های‌تان را کاهش دهد.

۶. آیا در طراحی و چاپ بسته‌بندی به خدمات تکمیلی نیاز دارید؟

همان‌طور که می‌دانید، چاپ‌های مختلفی روی جعبه‌ها انجام می‌شوند که ازاین‌دست می‌توانیم به چاپ طلاکوب، نقره‌کوب و برجسته‌سازی اشاره کنیم. شما باید قبل از سفارش، درمورد نوع این چاپ‌ها هم تصمیم نهایی را بگیرید. اگر مجموعه‌ای که برای چاپ بسته‌بندی انتخاب کرده باشید به‌اندازه کافی حرفه‌ای باشد، مشاوران و طراحان آن درمورد این نوع از چاپ جعبه شما را راهنمایی می‌کنند.

۷. به فاکتورهای اثرگذار روی قیمت چاپ بسته‌بندی دقت کنید

یک طرف ترازوی طراحی و چاپ بسته‌بندی را فاکتورهایی تشکیل می‌دهند که روی قیمت نهایی کار تاثیر می‌گذارند. توجه به این نکته‌ها به شما کمک می‌کند تا بتوانید قیمت چاپ را با بودجه خودتان هماهنگ کنید. درادامه، به چند مورد از مهم‌ترین فاکتورهای اثرگذار در این زمینه اشاره می‌کنیم.

نوع روکش جعبه

روکش جعبه در کنار زیبایی، تاثیر مستقیمی روی استحکام آن دارد. انواع مختلفی از روکش‌ها با قیمت‌های متفاوت برای پاسخگویی به نیازهای گوناگون وجود دارند؛ مثلا هزینه روکش ورنی با روکش سلفونی و یووی متفاوت است. بنابراین، مجموعه‌ای را برای طراحی و چاپ بسته‌بندی‌های خود انتخاب کنید که محدودیتی در نوع روکش نداشته باشد تا دست شما برای انتخاب باز باشد.

تاثیر نوع رنگ

هرکدام از رنگ‌هایی که در صنعت چاپ مورداستفاده قرار می‌گیرند قیمت متفاوتی دارند. از طرف دیگر، پیچیده‌بودن رنگ‌آمیزی هم می‌تواند در هزینه نهایی تاثیرگذار باشد، به‌ویژه اگر به‌دنبال استفاده از رنگ‌های ساختگی باشید، باید هزینه بیشتری را برای این فاکتور کنار بگذارید.

نوع مقوای انتخابی

فاکتور دیگری که روی هزینه نهایی قیمت سفارش جعبه تاثیر می‌گذارد، نوع مقوایی است که برای چاپ جعبه انتخاب می‌کنید. ازاین‌دست می‌توانیم به مقوای ایندربرد، فابریانو، اشتنباخ و مقوا پشت طوسی اشاره کنیم. البته این‌که بتوانید از میان مقواهایی که نام بردیم دست به انتخاب بزنید، به میزان مجهز بودن مجموعه چاپ انتخابی‌تان بستگی دارد.

تاثیر ابعاد جعبه روی قیمت نهایی

هر اندازه که ابعاد جعبه سفارشی شما بزرگ‌تر باشد، به‌دلیل مساحت چیدمان و دور چاپ ماشین باید هزینه بیشتری را پرداخت کنید. بنابراین، مطمئن شوید که ابعاد محصول‌تان با جعبه‌ای که برایش درنظر گرفته‌اید همخوانی دارد.

تاثیر تیراژ جعبه در قیمت آن

در حالت کلی، هر اندازه که تیراژ جعبه افزایش پیدا کند، هزینه نهایی هم بیشتر می‌شود؛ ولی ازآنجاکه تیراژ چاپ بسته‌بندی بر هزینه‌های ثابت راه‌اندازی دستگاه تقسیم می‌شود، درنهایت مقدار مبلغی که باید بپردازید کمتر خواهد شد.

چاپ جعبه

از حرفه‌ای‌ها برای چاپ جعبه محصولات خود کمک بگیرید

قوی و ماندگار ماندن در بازاری که هر روز محصولی جدید در آن نمایان می‌شود کار ساده‌ای نیست. یکی از چیزهایی که می‌تواند در ماندگار ماندن محصول شما نقش اساسی داشته باشد و حساب آن را از رقبا سوا کند، چاپ و طراحی بسته‌بندی است. به‌همین‌دلیل، برای کسب موفقیت در این زمینه، باید کار را به‌دست مجموعه‌های حرفه‌ای و باتجربه بسپارید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

«مجموعه مهرسام چاپ» با در اختیار داشتن تیم طراحی حرفه‌ای چاپ می‌تواند خدماتی مانند طراحی کاتالوگ، طراحی بروشور، ساک دستی، فولدر، طراحی و چاپ جعبه را باکیفیت بسیار بالایی انجام دهد. مجهز بودن به پیشرفته‌ترین دستگاه‌های چاپ کشور مزیت دیگری است که کیفیت چاپ بالایی را در کوتاه‌ترین زمان و رقابتی‌ترین قیمت در اختیارتان می‌گذارد. برای مشاوره با کارشناس‌های مهرسام‌چاپ و بررسی بیشتر خدمات این مجموعه، به وب‌سایت آن‌ها سر بزنید. شماره تماس : ۰۲۱۵۱۷۹۵۰۰۰

کد خبر: ۲۹۳٬۰۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha