۹ تیر ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۱
پرداخت نصفه نیمه دردی از گندمکاران دوا نمی‌کند| ناامیدی کشاورزان گلستانی از «جایزه تحویل»
بازار بررسی کرد؛

پرداخت نصفه نیمه دردی از گندمکاران دوا نمی‌کند| ناامیدی کشاورزان گلستانی از «جایزه تحویل»

گرگان- انتظار کشاورزان از دولت این است که گندم را به صورت نقدی خریداری کند و پرداخت نیمی از مطالبات مشکلات کشاورزان را حل نخواهد کرد زیرا تکرار سناریو سال گذشته در تسویه کامل دور از انتظار نیست.

هنگامه خاندوزی, بازار؛ گلستان استانی است که مردم آن با کشاورزی روزگار خود را سپری می کنند و با وجود همه پتانسیل ها نه از صنعت و نه از گردشگری بهره ای برده است. در سال جاری ۳۸۰ هزار هکتار از اراضی این استان زیر کشت گندم رفت که به واسطه بارندگی های به موقع شاهد افزایش تولید در این استان بودیم و با توجه به اقتصاد کشاورزی زمانی که محصول برداشت خوبی داشته باشد نوید شرایط اقتصادی بهتر برای استان را می دهد.

از ۱۰ خرداد برداشت گندم در این استان آغاز و تاکنون ۹۵ درصد برداشت انجام شده است، کشاورزان گلستانی نزدیک به یک میلیون تن گندم خود را به هشت مرکز فروش دولتی تحویل دادند و پرداخت به موقع مطالبات یکی از اصلی ترین خواسته های آنها است. بعد از اجرای طرح هدفمندی یارانه ها اگر چه قیمت خرید گندم افزایش یافته است اما هزینه های تولید نیز بسیار کمر شکن شده و اکثر کشاورزان برای کشت محصولات خود استقراض می کنند تا زمان برداشت محصول بتوانند بدهی های خود را پرداخت کنند.

استاندار گلستان: وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده که کشور امسال به واردات گندم نیاز نخواهد داشت و در این زمینه خودکفا شده است

دغدغه کشاورزان

سال گذشته واریز مطالبات گندم شرایط خوبی نداشت و کشاورزان دغدغه این را داشتند که امسال چگونه پیش خواهد رفت چرا که افزایش هزینه های زندگی و همچنین هزینه کشت محصول دوم و بدهی های گذشته بر روی دوش کشاورز سنگینی می کند و حتی یک روز تاخیر در پرداخت مطالبات، سنگینی مشکلات کشاورزان را دو چندان خواهد کرد. با توجه به شرایطی که کشاورزان گلستانی داشتند با پیگیری های بخش خصوصی و مسئولان، استاندار گلستان خبر از واریز نیمی از مطالبات گندمکاران را داد.

علی محمد زنگانه استاندار گلستان این نوید را داد که در کمترین زمان ممکن ۵۰ درصد مطالبات گندمکاران گلستان پرداخت می شود و این موضوع نیز محقق شد همچنین تولید گندم در گلستان از یک میلیون تن عبور کرده و پیش بینی می شود این تناژ تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن نیز افزایش یابد. از سوی دیگر وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده که کشور امسال به واردات گندم نیاز نخواهد داشت و در این زمینه خودکفا شده است.

استاندار گلستان گفت: با پیگیری‌های انجام شده پرداخت مطالبات گندمکاران استان در قالب خرید تضمینی گندم انجام شده و حدود هشت هزار میلیارد تومان یعنی حدود ۵۰ درصد کل مطالبات گندمکاران پرداخت خواهد شد.

پرداخت نصفه نیمه دردی از گندمکاران دوا نمی‌کند| ناامیدی کشاورزان گلستانی از «جایزه تحویل»

عدم پرداخت مطالبات گندمکاران توسط کارگزاری ها

آنچه مسلم است خرید تضمینی برخی محصولات اساسی به منظور حمایت از تولید و ایجاد تعادل در نظام تولید، جلوگیری از ضایعات محصولات کشاورزی و جلوگیری از ضرر و زیان کشاورزان انجام می شود اما در سال های اخیر عدم به موقع پرداخت مطالبات گندم همیشه گله مندی های زیادی برای گندمکاران داشته است.

مدیرعامل بنیاد ملی گندم کاران کشور با بیان این مساله که تاکنون نیمی از مطالبات گندمکاران گلستان پرداخت شده، افزود: بیش از ۹۰۰ هزار تن گندم در این استان خریداری شده و امیدواریم این رقم به بالای یک میلیون تن برسد تا گلستان بعد از خوزستان در رتبه دوم تولید گندم کشور قرار بگیرد.

علیقلی ایمانی گفت: کشاورزان گلستان برای کشت دوم نیازمند نقدینگی هستند و از طرفی اکثر آنها از بانک مساعدت گرفته و با تاخیر در پرداخت بدهی بانکی، باید جریمه دیرکرد بپردازند. زمانی که کشاورزی کالایی را به دولت یا بخش خصوصی تحویل می دهند انتظار دارند که پول آن را به موقع دریافت کنند لذا علاوه بر خرید گندم در مراکز دولتی ۴۰ هزار تن گندم بذری گلستان توسط کارگزاری ها خریداری شده اما متاسفانه آنها نیز تاکنون مطالبات کشاورز را پرداخت نکردند.

رئیس اتاق بازرگانی گرگان: کشاورزان انتظار دارند زمانی که کالایی برای فروش تحویل می دهند در کمترین زمان ممکن پرداخت مطالبات انجام شود

وی با بیان اینکه برخی از کشاورزان با شرکت های کارگزار بذر برای کشت گندم بذری قرار داد می بندند، افزود: این کارگزاری ها با مجوزی که دریافت کردند با منابع کشاورز و منابع بانک کاسبی کرده و سود می برند. اگر ۴۰ هزار تن گندم برای استان گلستان تدارک ببینیم با قیمت امسال به ۸۴۰ میلیارد تومان منابع نیار داریم اما متاسفانه این کارگزاری ها بدون هیچ آورده ای و تنها با یک باسکول و انبار خرید اقدام به خرید گندم بذری کشاورزان کردند.

پرداخت به موقع باشد

مدیرعامل بنیاد ملی گندم کاران کشور به ضرورت پرداخت به موقع مطالبات کشاورزان تاکید کرد و گفت: کشاورز وام با سود ۲۳ درصد دریافت کرده تا بتواند محصول را کشت کند و هر روزی که نتواند تسهیلات را بپردازد باید جریمه دیگر کرد پرداخت کند و این یک ضرر برای کشاورزان محسوب می شود.

ایمانی ادامه داد: هر چه دیرتر این کارگزاری ها پول کشاورز را بدهند، به نفع آنهاست این در حالی است که کشاورز به کمباین دار، بانک، بازاری و دیگر اقشار بدهکار بوده و همه این موارد به پرداخت به موقع مطالبات گندم گره خورده است.

در خرید تضمینی دولت موظف است قیمت های مصوب را قبل از آغاز هر سال زراعی (‌آخر شهریور ماه) از طریق رسانه‌های عمومی اعلام کند، اما امسال دولت با تعلل در اعلام قیمت خرید تضمینی گندم و اعلام قیمتی مغایر با شورای قیمت گذاری سبب شد تا کشاورزان به وعده های دولت چندان خوش بین نباشند.

پرداخت نصفه نیمه دردی از گندمکاران دوا نمی‌کند| ناامیدی کشاورزان گلستانی از «جایزه تحویل»

خبری از جایزه گندم نیست

اگر چه تفاوت دو هزار و ۵۰۰ تومانی قیمت اعلام شده قرار بود که به صورت جایزه تحویل به کشاورز پرداخت شود اما تاکنون که گلستان در آخرین روزهای برداشت گندم قرار دارد کسی از جایزه تحویل سخنی به میان نمی آورد و به گمان این وعده هم باید در لیست تمام وعده های محقق نشده دولت قرار بگیرد.

رئیس اتاق بازرگانی گرگان در خصوص پرداخت مطالبات گندمکاران گفت: با پیگیری های بخش خصوصی و اتاق بازرگانی، دولت ۵۰ درصد مطالبات کشاورزان را واریز کرده که امیدواریم باقی مطالبات نیز هر چه زودتر پرداخت شود.

امیر یوسفی ادامه داد: امسال میزان تولید گندم بیش از گذشته بود و همین امر سبب شد تا مطالبات گندمکاران رقم بالایی را به خود اختصاص دهد و علاوه بر آن دولت نیز با شرایط ویژه مواجه بود که همین امر باعث تاخیر در پرداخت مطالبات شد.

رئیس اتاق گرگان: گندم گلستان با توجه به گلوتن و پروتئین بالاتر باید تفاوت قیمت با سایر استان ها داشته باشد

وی تاکید کرد: کشاورزان انتظار دارند زمانی که کالایی برای فروش تحویل می دهند در کمترین زمان ممکن پرداخت مطالبات انجام شود زیرا اکثر کشاورزان بدهی بانکی و یا تعهداتی به بازار دارند که اگر نتوانند بدهی خود را به موقع واریز کنند با جریمه دیرکرد مواجه می شوند.

دولت باید خسارت دیرکرد به کشاورز بپردازد

رئیس اتاق بازرگانی گرگان با اشاره به قیمت خرید گندم، افزود: قبل از اینکه کشاورز کشت محصول را انجام دهد بخش خصوصی و شورای قیمت گذاری خرید گندم را کیلویی ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین کرده بود اما متاسفانه دولت گندم را کیلویی ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان خریداری کرد و خبری از جایزه تحویل نیست.

یوسفی با بیان اینکه گندم گلستان با توجه به گلوتن و پروتئین بالاتر باید تفاوت قیمت با سایر استان ها داشته باشد، تصریح کرد: اگر تاخیری در پرداخت مطالبات وجود دارد دولت باید به کشاورزان خسارت بپردازد زیرا آنان به بانک های دولتی و غیر دولتی بدهکار هستند و چنانچه نتوانند بدهی خود را به موقع پرداخت کنند جریمه و متضرر خواهند شد. بخش خصوصی به قیمتی که گندم خریداری شده اعتراض دارد و از طرف دیگر سال هاست تلاش کردیم با توجه به کیفیت گندم گلستان نسبت به سایر نقاط کشور، با قیمت بالاتر خریداری شود اما متاسفانه این مساله تاکنون محقق نشده است.

به گزارش بازار، اگر چه واریز ۵۰ درصد مطالبات برای کشاورزانی که سال های گذشته بدقولی زیادی در این خصوص دیدند شاید خبر خوشحال کننده ای باشد اما این دغدغه را به وجود می آورد که ۵۰ درصد دیگر چه زمانی واریز خواهد شد؟ آیا به سرنوشت جایزه تحویل سال گذشته مواجه می شود؟ اولین فرصت دولت برای پرداخت مابقی مطالبات گندم چه زمانی است؟

کشاورزان گندم را به امید کیلویی ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان کشت کردند اما دولت قیمت آن را ۱۷ هزار و ۵۰۰ اعلام کرد و قول داد جایزه تحویل برای آن در نظر بگیرد، آیا دولت جدید دو هزار و ۵۰۰ تومان جایزه تحویل را به کشاورز پرداخت خواهد کرد؟

کد خبر: ۲۹۲٬۹۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha