۷ تیر ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۱
درآمدهای ارزی کشور بر مدار رشد| ضرورت کاهش هزینه مبادلات تجاری و تقویت ارتباطات بانکی با دنیا
«بازار» گزارش می دهد

درآمدهای ارزی کشور بر مدار رشد| ضرورت کاهش هزینه مبادلات تجاری و تقویت ارتباطات بانکی با دنیا

با آنکه آمارها حکایت از رشد درآمدهای ارزی کشور در سالجاری دارد، کارشناسان می گویند؛ چنانچه هزینه مبادلات تجاری کاهش یابد درآمدهای ارزی کشور نیز در سطح خیلی بالایی افزایش خواهد یافت.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: طبق گزارش های رسمی درآمدهای ارزی کشور در پی رشد میزان صادرات نفتی و غیر نفتی طی چند سال اخیر افزایش یافته است، افزایش چنین درآمدی که به گفته کارشناسان دولت سیزدهم توانسته است پس از گذشت چند دهه آن هم در شرایط تشدید تحریم ها با برنامه ریزی و اقداماتی که انجام داده است به رشد قابل توجه ارزآوری دست یابد. آماری که صندوق بین المللی پول نیز بر رشد این شاخص اقتصادی در دو سه سال اخیر صحه گذاشته است.

اکنون و در تازه ترین بررسی های بانک مرکزی نیز آمارها نشان از آن دارد که طی ۳ ماه گذشته یعنی از ابتدای سالجاری تا اواخر خرداد ماه تراز تجاری کشور افزایش و این روند موجب شده است تا به دنبال آن درآمدهای ارزی کشور نیز به بیش از ۲۵ میلیارد دلار طی یک فصل برسد. این رقم در قیاس با مدت مشابه پارسال حکایت از رشد ۱۸.۶ درصدی دارد. همچنین آنطور که گفته شد بررسی آخرین آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی درباره تحولات بازرگانی خارجی بیانگر آن بوده که در سه ماه نخست امسال درآمدهای ارزی کشور به ۲۵.۵ میلیارد دلار رسیده است. این در حالیست که در فصل بهار پارسال این رقم ۲۱.۵ میلیارد دلار بود.

دولت سیزدهم در شرایط اوج تحریم‌ها توانسته فقط طی سال گذشته با صادرات بیش از ۵۰ میلیارد دلاری محصولات غیرنفتی، در این بخش رکوردشکنی کند، به طوری که طبق گفته کارشناسان؛ راهبرد قابل توجه رئیس‌جمهور شهید در نگاه به شرق باعث رشد قابل توجه صادرات شده است

ارز آوری مناسب کشور ناشی از مثبت شدن تراز تجاری

همچنین در این مدت یعنی در سه ماه گذشته واردات در کشور معادل ۱۴.۳ میلیارد دلار ثبت شده است. علاوه بر این طی فصل بهار امسال تراز تجاری کشور معادل ۵۱.۳ درصد نسبت به مقطع مشابه سال گذشته افزایش یافته و به ۱۱.۲ میلیارد دلار رسیده است. افزایش تراز تجاری که ذخائر ارزی کشور را بهبود بخشیده است. همچنین مطابق آمارهای موجود تأمین ارز بخش‌های مختلف اقتصادی نیز در این مدت یعنی ۳ ماه نخست سالجاری به بیش از ۱۵.۵ میلیارد دلار رسیده است که وزارت صمت با ۸ میلیارد و ۸۵۳ میلیارد دلار بیشترین سهم را در این زمینه دارد.

به هر حال دولت سیزدهم در شرایط اوج تحریم‌ها توانسته فقط طی سال گذشته با صادرات بیش از ۵۰ میلیارد دلاری محصولات غیرنفتی، تا حدی در این بخش رکوردشکنی کند، به طوری که طبق گفته کارشناسان؛ راهبرد قابل توجه رئیس‌جمهور شهید در نگاه به شرق و ارتباط با دنیا بخصوص کشورهای همسایه باعث رشد ۱۰ درصدی صادرات در سال گذشته شد. همچنین در این دولت روند صادرات غیرنفتی نیز برای تجار و بازرگانان تسهیل شده و موانع نیز از سر راه آنها برداشته شده است. توسعه تجارت با گرایش به سمت کشورهای منطقه که البته حاصل تقویت دیپلماسی اقتصادی سیاسی طی دو سه سال اخیر بوده است منجر به آن شده که وضعیت تجارت و بازرگانی کشور و در پی آن میزان ارزآوری در کشور بر مدار رشد قرار گیرد.

ذخائر ارزی کشور بدنبال فروش نفت نسبت به سنوات گذشته افزایش یافته است. علاوه بر این با توجه به تقویت ارتباط ایران با کشورهای منطقه فرصت خوبی فراهم شده تا فروش کالاهای ایرانی در قالب صادرات رشد کند مسئله ای که موجب شده تا میزان ارزآوری کشور رشد مناسبی را تجربه نماید

رشد قابل توجه ارزآوری در پی تقویت صادرات نفتی

ابراهیم بهادرانی، کارشناس اقتصادی در گفتگو با «بازار» درباره علل رشد میزان ارزآوری کشور طی دو سال اخیر، گفت: آمارها حکایت از آن دارد که ذخائر ارزی کشور بدنبال فروش نفت و مشتقات آن نسبت به سنوات گذشته افزایش یافته است. علاوه بر این با توجه به تقویت ارتباط ایران با کشورهای منطقه فرصت خوبی فراهم شده تا فروش کالاهای ایرانی در قالب صادرات رشد کند مسئله ای که موجب شده تا میزان ارزآوری کشور رشد نسبتا مناسبی را تجربه نماید.

وی با بیان اینکه ایران از قابلیت های فراون و ظرفیت های زیادی برای توسعه صادرات و کسب ارزآوری از بخش های مختلف چون ترانزیت، درآمد زایی در بخش دریا و فروش کالاهای منحصر به فرد دارد، اظهارداشت: رایزنی های اقتصادی و سیاسی و تلاش برای تقویت روابط دیپلماسی کمک کرده است تا ارزآوری در کشور به دلیل توسعه تجارت بخصوص فروش نفت رشد قابل توجهی داشته باشد. این در حالی است که چنانچه وضعیت ارتباطی بانکهای کشور با بانک های خارجی تقویت و موانع سد در این زمینه برداشه شود، بی شک می توان گفت؛ ارزآوری در کشور به دلیل کاهش هزینه تراشی های ناشی از وجود مشکلات متعدد مبادلات تجاری بیشتر نیز خواهد شد.

الان هزینه مبادلات تجاری در دنیا ۳ درصد است اما این هزینه ها در ایران به دلیل وجود تحریم ها و موانع و مشکلات سد راه بیش از ۲۰ درصد می باشد به همین دلیل در بخش تبادلات غیر نفتی همچون فروش نفت خیلی نتوانسته ایم با توجه به قابلیت های موجود ارزآوری که باید باشد را نصیب خود کنیم

هزینه مبادلات تجاری در کشور بالاست

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: هزینه مبادلات تجاری در کشور بالاست اگر این هزینه ها کاهش یابد وضعیت ارزآوری همانطور که گفته شد بیشتر از ارقامی می شود که کسب می شود چرا که الان هزینه مبادلات تجاری در دنیا ۳ درصد است اما این هزینه ها در ایران به دلیل وجود تحریم ها و موانع و مشکلات سد راه بیش از ۲۰ درصد می باشد به همین دلیل در بخش تبادلات غیر نفتی همچون فروش نفت خیلی نتوانسته ایم با توجه به قابلیت های موجود ارزآوری که باید باشد را نصیب خود کنیم. از طرفی ثبت سفارش ها که اصولا از طریق بانک های ایرانی با بانک های خارجی انجام می شود ضعف وجود دارد چرا که ارتباط آنچنانی در این بخش نداریم و اعتباری که باید از طریق بانکها انجام شود از طریق صرافی ها صورت می گیرد.

بهادرانی ادامه داد: وقتی بانک های ما با بانک طرف قرارداد روابط داشته باشند، بر اساس روند و روالی که در دنیا وجود دارد تجارت بدون هزینه اضافی صورت می گیرد ولی از آنجایی که بانکهای ما استاندارهای بین المللی را آنطور که باید باشد در این زمینه به خوبی ندارند تا در عرصه های تجاری و مبادلات منابع مالی قرارداد ببندند، بنابراین اصلاح شرایط بانکها بایستی مطابق شرایط موجود در دنیا ایجاد شود تا هزینه های تجاری تا حدی کاهش یابد و به دنبال آن میزان ارزآوری نیز به خوبی رشد کند.

کد خبر: ۲۹۲٬۹۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • محمد IR ۲۳:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۸
      0 0
      مسبرپولی ایران بایدشفاف باشد.