۶ تیر ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۴
نقش رمز ریال از توسعه تجارت تا کاهش هزینه ها
یادداشت؛

نقش رمز ریال از توسعه تجارت تا کاهش هزینه ها

حسینی گفت: در حال حاضر رونمایی بانک مرکزی از رمز ریال می تواند یک موفقیت برای عبور از موانع تحریمی باشد. از طرف دیگر رمز ریال گامی در جهت دیجیتالی کردن اقتصاد است.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: حمید حسینی عضو اتاق بازرگانی ایران در یادداشتی به موضوع رمزریال و اثرات آن در اقتصاد ایران پرداخته است؛ در سال های اخیر یکی از عوامل موفقیت کشورها در حوزه تجارت سرعت مبادلات مالی بوده است. بر همین مبنا بسیاری از کشورهای دنیا به سمت استفاده از رمز ارزها رفته اند. زیرا کوین ها به صورت لحظه ای مبادله می شوند و نیاز به گذشته زمان نیست. به همین دلیل در دنیا رمز ارزها جایگاه ویژه ای در معاملات پیدا کرده اند. حتی معادلات تجارت تحریمی را نیز تغییر داده اند، برای نمونه این روزها ونزوئلا توانسته از رمز ارز برای معاملات نفتی استفاده کند. به عبارت دیگر رمز ارزها ظرفیت مناسبی برای عبور از تحریم ها دارند. به همین دلیل است که در سال های اخیر با تقاضای خوبی همراه شده اند.

در حال حاضر رونمایی بانک مرکزی از رمز ریال می تواند یک موفقیت برای عبور از موانع تحریمی باشد. از طرف دیگر رمز ریال گامی در جهت دیجیتالی کردن اقتصاد است. این موضوع می تواند مشکلات ناشی از سوئیفت را پشت سر بگذارد. از طرف دیگر هزینه مبادلات مالی بزرگ را کاهش می‌دهد. بنابراین در صورتی که معاملات رمز ریال به بازارهای خارجی توسعه پیدا کند به نفع اقتصاد و تجارت کشور خواهد بود.

رمز ریال می تواند میزان تجارت خارجی کشور افزایش دهد و ارز بیشتری به بازار داخلی منتقل شود. هم اینکه مبادلات با سرعت بالا و هزینه کمتری انجام شود. در چنین شرایطی دیگر تجار دغدغه معامله با کشورهای دیگر نخواهند داشت. زیرا در سال های اخیر بسیاری از مشتریان خارجی به دلیل محدودیت تحریم ها و احتمال بلوکه شدن پول آنها، تمایلی به تجارت با شرکت های ایرانی نداشتند.

در حال حاضر موضوع نظارت بر بازار ارزهای دیجیتال اهمیت بالایی دارد. به طورقطع بانک مرکزی در این نوع از پول الکترونیکی نظارت و تسلط خوبی دارد. از طرف دیگر خارج از چارچوب مکانیزم سوئیفت است. به همین دلیل بانک های خارجی نیز می توانند در مبادله این نوع پول الکترونیکی فعالیت داشته باشد. اما این مسئله مستلزم این است که امکان ارزش گذاری آن بر مبنای ارز خارجی باشد.

رمز ریال یک ظرفیت مناسب برای توسعه بانکداری دیجیتال است. در این شرایط بانک ها نیز می توانند بهره ور شوند. زیرا در سال های گذشته بسیاری از سرمایه بانک ها در راستای ایجاد شعب فیزیکی هزینه شده است. در صورتی که این هزینه لزومی نداشته باشد. به طور قطع سرمایه های جدید حاصل از واگذاری شعب فیزیکی وارد چرخه مالی بانک ها می شود

در شرایط کنونی معاملات فیزیکی در دنیا وجود ندارد، پولی می تواند در این بازار موفق باشد که فراگیر باشد. از آنجایی که به دلیل اینکه تحریم ها تراکنش های بانکی رصد می شود. رمز ریال فراتر از محدودیت ها تراکنش می تواند ایجاد کند.

در سال های اخیر تجارت کشور به چالش کشیده شده است. اما در همین مدت نئو بانک ها پا در عرصه مالی گذاشته اند. این روزها دیده می شود که بسیاری از تجار مبادلات مالی خود را با نئوبانک ها انجام می دهند. به طور قطع رمز ریال یک ظرفیت مناسب برای توسعه بانکداری دیجیتال است. در این شرایط بانک ها نیز می توانند بهره ور شوند. زیرا در سال های گذشته بسیاری از سرمایه بانک ها در راستای ایجاد شعب فیزیکی هزینه شده است. در صورتی که این هزینه لزومی نداشته باشد. به طور قطع سرمایه های جدید حاصل از واگذاری شعب فیزیکی وارد چرخه مالی بانک ها می شود. بنابراین توان بانک ها با دیجیتالی شدن برای پرداخت تسهیلات در گردش بیشتر می شود. از این رو می توان گفت که رمز ریال هرچند یک ابزار مالی است. اما می تواند در توسعه تجارت، قدرت پول ملی موثر باشد.

کد خبر: ۲۹۲٬۹۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha