۵ تیر ۱۴۰۳ - ۱۸:۲۰
مکانیسم ماشه را قبل از اکتبر ۲۰۲۵ فعال می‌کنیم
بیانیه هشدار آمیز تروئیکا؛

مکانیسم ماشه را قبل از اکتبر ۲۰۲۵ فعال می‌کنیم

سفیر بریتانیا با اشاره به پایبندی به برجام، عنوان کرد: اگر ایران تعهداتش را عملی نکند، در صورت لزوم، مکانیسم ماشه را قبل از اکتبر ۲۰۲۵ فعال می کند.

به گزارش بازار، آلمان، بریتانیا و فرانسه در بیانیه‌ای گفتند:‌ «شورای امنیت امروز نشستی برای بررسی اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ که زیربنای توافق هسته‌ای ایران است و تعهدات هسته‌ای ایران را مشخص می‌کند، برگزار کرد. این قطعنامه قرار است در اکتبر سال آینده به پایان برسد. بنابراین ۱۶ ماه آینده برای یافتن راه‌حل دیپلماتیک در رابطه با بحران هسته‌ای ایران بسیار مهم خواهد بود.»

این سه کشور اروپایی هم در بیانیه خود به گزارش روز ۲۴ خرداد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره نصب سانتریفوژهای پیشرفته در سایت فردو اشاره کرده‌اند.

در این بیانیه آمده است: «بر اساس برجام، ایران متعهد شد که هیچ یک از این سانتریفوژها را نصب یا راه‌اندازی نکند و از این سایت برای اهداف غنی‌سازی استفاده نکند. ما مجدداً از ایران می‌خواهیم تا تشدید تنش‌ها را متوقف کند و به تعهدات خود در چارچوب برجام بازگردد.»

آلمان، بریتانیا و فرانسه تصریح کرده‌اند که عدم همکاری جمهوری اسلامی «با آژانس در طول سالیان متمادی، نظام عدم اشاعه جهانی را تضعیف می‌کند» و همچنین مانع فعالیت آژانس برای انجام کار حیاتی خود جهت ارزیابی برنامه هسته‌ای ایران می‌شود.

این کشورها تاکید کرده‌اند، توافقات ایران با آژانس و تعهدات قانونی این کشور باید به طور کامل و بدون تاخیر بیشتر پیگیری شود.

آلمان، بریتانیا و فرانسه گفته اند:«به ویژه این امر نگران‌کننده است که ببینیم ایران به‌طور قاطع تعهد قانونی خود را برای اعلام تأسیسات هسته‌ای جدید به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انکار می‌کند.»

این کشورها ضمن تاکید بر دیپلماسی در قبال ایران گفته‌اند: «ایران باید به طور جدی و فوری به تعهدات خود در قبال دیپلماسی و تعهدات الزام‌آور قانونی در ۱۶ ماه باقیمانده‌ قبل از انقضای قطعنامه احترام بگذارد.»

هشدار بریتانیا

باربارا وودوارد، سفیر بریتانیا در سازمان ملل، نیز در نشست شورای امنیت نسبت به پیشرفت‌های هسته‌ای ایران هشدار داد.

سفیر بریتانیا با اشاره به انقضای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت تصریح کرد که جمهوری اسلامی بیش از هر زمان دیگری به آستانه توانایی تولید سلاح هسته‌ای نزدیک شده است.

او گفت که این وضعیت منطقه و جهان را بسیار خطرناک‌تر می‌کند و احتمال تشدید تنش از سوی دیگران را افزایش می‌دهد.

وودوارد اضافه کرد: «ما همچنان به برجام پایبند هستیم و ایران باید همین تعهد را نشان دهد. ما به حفظ همه گزینه‌های دیپلماتیک ادامه خواهیم داد و در صورت لزوم، مکانیسم ماشه را قبل از اکتبر ۲۰۲۵ فعال می‌کنیم.»

کد خبر: ۲۹۲٬۸۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha