۴ تیر ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۹
اختلال افزایش تولید مسکن با نرخ‌گذاری دستوری| دولت از انبوه سازان تعهد بگیرد
عضو هیئت مدیره انجمن انبوه‌سازان در گفتگو با بازار:

اختلال افزایش تولید مسکن با نرخ‌گذاری دستوری| دولت از انبوه سازان تعهد بگیرد

محتشم، عضو هیئت مدیره انجمن انبوه‌سازان استان تهران گفت: نرخ‌گذاری دستوری است که دولت‌ها را از هدف اصلی خود یعنی تسهیلگری برای افزایش تولید مسکن دور می‌کند.

بازار؛ گروه راه و مسکن: با نزدیک شدن به اعلام رسمی اجرای تعیین سقف اجاره بها از سوی دولت برای سراسر کشور(چهارشنبه) به نظر می رسد بازار مسکن باید شاهد روزهای کم نظیر خود باشد. اگر چه به نظر می رسد هنوز هم این اقدام دارای مخالفان و موافقان زیادی به لحاظ تصمیم گیری دارد.

بذرپاش امروز اعلام کرده است که چهارشنبه این هفته تعیین سقف اجاره بها برای سراسر کشور اجرایی می شود.

دولت در سال جاری تصمیم گرفت تعیین سقف اجاره بها را به شورای مسکن استان‌ها واگذار کند. در چهار سال قبل با آغاز بیماری کرونا در سال ۱۳۹۹ به منظور حمایت از مستاجران، تعیین سقف مجاز اجاره بها به شکل سراسری ابلاغ شده است. اما امسال این رویه تغییر کرد. در روزهای گذشته سقف اجاره بها در تهران ۲۶ درصد تعیین و اعلام شد اگر مشاوران املاک این سقف را رعایت نکنند جریمه می‌شوند.

سیاست نرخ‌گذاری دستوری درخصوص بازار مسکن از سوی سیاستگذاران و دولت دولت‌ها را از هدف اصلی خود یعنی تسهیلگری برای افزایش تولید مسکن دور می‌کند

حسن محتشم عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان استان تهران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «بازار» در پاسخ به این پرسش که تعیین سقف اجاره بها می تواند به بازار مسکن کمک کند؟ گفت: سیاست نرخ‌گذاری دستوری درخصوص بازار مسکن از سوی سیاستگذاران و دولت دولت‌ها را از هدف اصلی خود یعنی تسهیلگری برای افزایش تولید مسکن دور می‌کند.

نرخ گذاری بر بازار مسکن نمی تواند راهکار اساسی برای کاهش التهاب بازار باشد

او ادامه داد: نرخ گذاری بر بازار مسکن نمی تواند راهکار اساسی برای کاهش التهاب بازار باشد. اما نکته ای که وجود دارد این است که در مقاطعی از درج قیمت در سایت‌ها جلوگیری می شود و حالا نیز برای اجاره‌بها سقف در نظر گرفته شده است. این اقدامات موجب ایجاد مشکل در تولید و یا رشد تولید مسکن می شود.

محتشم در پاسخ به این پرسش که به نظر می رسد در ماه های اتی بازار مسکن و قیمت مسکن از یک ثبات نسبی برخوردار بوده است؟ گفت: قیمت مسکن در ماه‌های اخیر ثبات نسبی پیدا کرده، اما به طور کلی نوسان افزایشی داشته است.

عضو هیئت مدیره انجمن انبوه‌سازان استان تهران در پاسخ به این پرسش که به نظر می رسد ساخت مسکن ملی سرعت خوبی گرفته است و همانطور که شهرداری تهران اعلام کرده است سال گذشته صدور پروانه ساختمانی رشد خوبی داشته است؟ گفت: از سوی دولت برای تحقق ساخت یک میلیون مسکن تلاش‌هایی صورت گرفت و در سه سال گذشته به طور متوسط در هر سال حدود ۴۰۰ هزار پروانه صادر شده که قبل از این هم بخش خصوصی تقریبا به همین میزان، مسکن تولید شد. در حالیکه نهضت ملی مسکن آمده بود که آمار تولید مسکن را ارتقاء بدهد.

نهضت ملی مسکن حدود ۱۰ درصد بر روی افزایش ساخت‌وساز تاثیرگذار بوده است

وی افزود: نهضت ملی مسکن حدود ۱۰ درصد بر روی افزایش ساخت‌وساز تاثیرگذار بوده است. از جهت برنامه‌ریزی و ریل‌گذاری نیز اقداماتی صورت گرفت. پس آنچه که مهم است این است که دولت چهاردهم باید چالش‌های این برنامه را بشناسد و به انبوه سازان کارنامه دار اعتماد کند.

دولت چهاردهم برای ساماندهی بازار مسکن باید شرایط ساخت‌وساز را تسهیل و تولید مسکن را افزایش دهد

محتشم در پاسخ به این پرسش که چه پیشنهادی می توان به دولت چهاردهم در بخش مسکن ارائه کرد که مشکلات این بخش کاهش یابد؟ خاطر نشان کرد: دولت چهاردهم برای ساماندهی بازار مسکن باید شرایط ساخت‌وساز را تسهیل و تولید مسکن را افزایش دهد. برای رسیدن به این هدف زمین ارزان قیمت به شرط ساخت در اختیار انبوه‌سازان قرار دهد و از آن‌ها تعهد اخذ کند تا واحدهای مسکونی در موعد مقرر به واجدان شرایط واگذار شود.

کد خبر: ۲۹۲٬۷۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha