۱۰ مکان خاص در ایران به گزارش سایت کجارو

۱۰ مکان خاص در ایران به گزارش سایت کجارو

در گوشه و کنار ایران از شمال تا جنوب، شرق تا غرب و شهرها و روستاهای مرکزی، جاذبه‌های خاصی وجود دارد که از مشهورترین جاهای دیدنی ایران هستند.

به گزارش بازار، در گوشه و کنار ایران از شمال تا جنوب، شرق تا غرب و شهرها و روستاهای مرکزی، جاذبه‌های خاصی وجود دارد که از مشهورترین جاهای دیدنی ایران هستند. بازدید از هرکدام از دیدنی‌های ایران در نقاط مختلف کشور، برای گردشگران لذت بسیار دارد؛ اما برخی از جاذبه‌ها با ویژگی‌های خاص خود، جایگاه متمایزی میان گردشگران به دست آورده‌اند. در این مقاله ۱۰ مکان خاص ایران را به پیشنهاد کجارو، به شما معرفی می‌کنیم که بازدید از آن‌ها خالی از لطف نیست.

جزیره هرمز

جزیره هرمز یکی از زیباترین جزیره‌های ایرانی خلیج فارس در هرمزگان است که به‌دلیل خاک سرخ رنگ و جاذبه‌های طبیعی متنوع، میان گردشگران داخلی و خارجی شهرت بسیار دارد.

۱۰ مکان خاص در ایران به گزارش سایت کجارو

جزیره هرمز در طول سال‌های طولانی ساختار بومی خود را حفظ کرده است و امروزه نیز تردد با وسیله نقلیه در آن مجاز نیست. برای بازدید از هرمز، پس از ورود به آن می‌توانید با موتورهای چهار چرخ محلی، سری به گوشه و کنار این جزیره بزنید و از جاذبه‌های بکر آن نظیر دره مجسمه‌ها، غار الهه نمک و قلعه پرتغالی‌ها بازدید کنید.

قلعه بابک

قلعه بابک از مشهورترین قلعه های تاریخی ایران در منطقه ارسباران آذربایجان شرقی است. این قلعه در نزدیکی کلیبر و در ارتفاعات کوهستانی قرار دارد و برای بازدید از آن باید مسیری پر شیب را کوهنوردی کنید.

قلعه بابک به‌مدت بیش از ۲۰ سال محل اختفا و زندگی بابک خرمدین، سردار شجاع ایرانی و یاران او در زمان خلافت عباسیان بود. این قلعه را با نام‌های «بذ» و «جمهور» نیز می‌شناسند و مسیر دسترسی به آن از زیباترین مناطق طبیعی شمال غربی ایران می‌گذرد.

روستای کندوان

روستای کندوان از زیباترین روستاهای ایران در اسکوی آذربایجان شرقی است که در حدود ۵۵ کیلومتر تا تبریز فاصله دارد. شهرت این روستا به‌دلیل خانه‌های سنگی آن است که امروزه نیز مورد استفاده ساکنان قرار دارند.

روستای کندوان در دسته روستاهای صخره‌ای ایران و جهان قرار دارد و در دامنه‌های کوه سهند واقع شده است. این روستا را به‌دلیل معماری صخره‌ای، با نام روستای «کله قندی» نیز می‌شناسند. از پیشینه سکونت در روستای کندوان اطلاع دقیقی در دست نیست؛ اما سکونتگاه‌های سنگی آن در طول سال‌های طولانی و بر اثر فوران آتشفشانی کوه سهند به وجود آمده‌اند.

تخت سلیمان

تخت سلیمان مجموعه‌ای باستانی در نزدیکی تکاب آذربایجان غربی است که قدمت آن به حدود ۳,۰۰۰ سال قبل می‌رسد. این مجموعه در گذشته شهری باستانی بوده است که مادها، هخامنشیان، اشکانیان، ساسانیان و بعدها مغولان در آن سکونت داشتند.

در محوطه باستانی تخت سلیمان بناها و جاذبه‌هایی مانند زندان سلیمان، دریاچه تخت سلیمان، معبد آناهیتا، ایوان خسرو، آتشکده آذرگشنسب، حصار تخت سلیمان و سنگ اژدها وجود دارد که بازدید از آن‌ها خالی از لطف نیست.

غار علیصدر

غار علیصدر از جاذبه‌های طبیعی منحصربه‌فرد ایران در نزدیکی روستایی به همین نام در شهرستان کبودرآهنگ همدان است. این غار از معدود غارهای قابل قایق‌رانی در جهان به شمار می‌رود و به همین دلیل، شهرتی جهانی دارد.

باستان‌شناسان قدمت غار علیصدر را بین ۱۹۰ تا ۱۳۶ میلیون سال قبل، یعنی دوره دوم زمین‌شناسی و عصر ژوراسیک، تخمین زده‌اند. بازدید از بخش‌هایی از این غار به‌وسیله قایق و دیگر قسمت‌ها با پای پیاده انجام می‌شود. در طول مسیر غارنوردی در غار علیصدر، نمونه‌هایی کم‌نظیر از قندیل‌ها را خواهید دید.

سازه‌های آبی شوشتر

سازه‌های آبی شوشتر مجموعه‌ای اعجاب‌انگیز از سازه‌هایی صنعتی در ایران باستان است که امکان بهره‌برداری اصولی از منابع آبی را در آن زمان فراهم می‌کرد. طراحی ماهرانه این سازه‌ها حیرت صنعتگران امروزی را از جهت دانش مهندسی طراحان ایرانی در زمان باستان برانگیخته است و به همین سبب این سازه‌ها را در دسته عجایب دیدنی ایران قرار می‌دهند.

۱۰ مکان خاص در ایران به گزارش سایت کجارو

باستان‌شناسان قدمت سازه‌های آبی شوشتر را به دوره ساسانی نسبت می‌دهند؛ اما به نظر کارشناسان احتمال پایه‌گذاری سنگ بنای این مجموعه در دوره هخامنشیان وجود دارد. 

شهر سوخته

شهر سوخته محوطه‌ای باستانی در نزدیکی شهر زابل در سیستان و بلوچستان است که در روزگار دور به‌دلیل قرارگیری در مسیر شاه‌راه ارتباطی شبه‌قاره هند و آسیای مرکزی با تمدن‌های حاشیه خلیج فارس، شکوه و اهمیت فراوان داشت.

قدمت شهر سوخته بر اساس آثار مکشوفه از آن به حدود ۵,۰۰۰ سال قبل می‌رسد. آثار و اشیای این محوطه از سکونت اقوامی پیشرفته در زمینه‌های علوم و هنرهای مختلف، از پزشکی تا معماری، در این شهر باستانی در زمان‌های دور حکایت دارند. در بازدید از شهر سوخته و موزه هم‌جوار با آن، اطلاعاتی جالب‌توجه از این شهر باستانی و اقوام ساکن در آن به دست خواهید آورد.

جنگل ابر شاهرود

جنگل ابر شاهرود از زیباترین بخش‌های جنگل‌های هیرکانی ایران در نزدیکی دهستان خرقان در مرز بین استان‌های سمنان و گلستان است. این جنگل زیبا به‌جز طبیعت سرسبز و تماشایی، جاذبه‌ای منحصربه‌فرد دارد. جنگل ابر شاهرود در ۶ ماه نخست سال و در بازه زمانی نزدیک به غروب خورشید تا صبح زود، پوشیده از ابر می‌شود.

پدیده اقیانوس ابر در جنگل ابر شاهرود به‌دلیل موقعیت جغرافیایی این جنگل و نوع اقلیم منطقه اتفاق می‌افتد. این عرصه جنگلی از زیباترین و خاص‌ترین جاذبه‌های طبیعی ایران میان گردشگران است.

نقش رستم

نقش رستم محوطه‌ای باستانی در مرودشت شیراز است که آثاری باارزش از دوره‌های تاریخی ایلامیان، هخامنشیان و ساسانیان در آن به چشم می‌خورد. در این محوطه آرامگاه‌هایی باستانی در دل صخره‌ها و کوه‌ها قرار گرفته‌اند و اطراف آن‌ها نیز کتیبه‌ها و سنگ‌نوشته‌هایی باستانی دیده می‌شوند.

آرامگاه‌های موجود در دل کوه‌های نقش رستم به پادشاهان هخامنشی تعلق دارند. بنایی مکعب‌شکل مقابل آرامگاه داریوش دوم در این محوطه قرار گرفته است که با نام کعبه زرتشت شناخته می‌شود. کاربری دقیق این بنا در گذشته مشخص نیست؛ اما باستان‌شناسان قدمت آن را مربوط به دوره هخامنشیان و کاربری کعبه زرتشت را نیز به احتمال زیاد آتشگاه و پرستشگاه زرتشتیان در زمان باستان برآورد کرده‌اند.

تنگه چاهکوه

تنگه چاهکوه از زیباترین جاذبه‌های طبیعی در جزیره قشم است که در بخش غربی این جزیره و در ژئوپارک قشم قرار دارد. از این تنگه به‌عنوان یکی از عجایب هفتگانه جزیره قشم یاد می‌کنند.

تنگه چاهکوه از فرسایش سنگ‌ها و صخره‌ها در طول سال‌های طولانی به وجود آمده است و دیواره‌هایی با شکاف‌هایی عمیق و بلند دارد. دسترسی به این تنگه چندان سخت نیست و با کمی پیاده‌روی در نزدیکی روستای چاهوی شرقی، شما به زیباترین بخش‌های تنگه چاهکوه خواهید رسید.

کد خبر: ۲۹۲٬۶۹۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha