۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۸
مصرف روزانه ۲۰۵ میلیون لیتر فراورده نفتی در کشور |امکان نصف کردن مصرف بنزین و گازوئیل کشور وجود دارد
معاون وزیر نفت:

مصرف روزانه ۲۰۵ میلیون لیتر فراورده نفتی در کشور |امکان نصف کردن مصرف بنزین و گازوئیل کشور وجود دارد

سالاری معاون وزیر نفت گفت: مصرف روزانه بنزین و گازوئیل در حمل‌و نقل به ترتیب ۱۱۸ میلیون لیتر و ۶۵ میلیون لیتر است که می‌توان با استانداردسازی خودروها و خارج کردن خودروهای فرسوده آن را به نصف رساند.

بازار؛ گروه آب و انرژی: جلیل سالاری معاون وزیر نفت در نشست خبری در جمع خبرنگاران اظهار داشت: برنامه تولید و مصرف بنزین برای سال ۱۳۹۹ به‌این‌صورت بود که تولید ۱۰۵ میلیون لیتر و مصرف نیز در مرز ۱۰۵ میلیون لیتر باشد، اما تولید ۹۴ میلیون لیتر و مصرف به‌دلیل شیوع کرونا حدود ۷۵ میلیون لیتر بود و فرصت صادرات بنزین برای ایران فراهم شد.

وی افزود: مصرف بنزین از ۷۵ میلیون لیتر در روز سال ۱۳۹۹، در سال ۱۴۰۰ به ۹۱ میلیون لیتر، در سال ۱۴۰۱ به ۱۰۴ میلیون لیتر و در سال ۱۴۰۲ به ۱۱۱ میلیون لیتر رسید.

مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی گفت: میزان مصرف فعلی بنزین در کشور روزانه ۱۱۸ میلیون لیتر است و در این سه‌سال، هر سال حدود ۳ میلیون کارت سوخت برای مردم صادر شد و به‌طور متوسط سالانه ۵ میلیون لیتر به ظرفیت تولید بنزین کشور افزوده شد.

وی ادامه داد: روزانه ۲۰۵ میلیون لیتر فرآورده‌های نفتی در کشور مصرف می‌کنیم که رشد سالانه ۸درصدی دارد.

سالاری بیان داشت: میزان مصرف در بخش حمل‌ونقل با روزانه ۱۱۸ میلیون لیتر بنزین و ۶۵ میلیون لیتر گازوئیل درحالی که ۳۱ میلیون وسیله نقلیه در حال تردد در کشور داریم، رقمی است که با هیچ استاندارد و ملاکی همخوانی ندارد.

وی گفت: خودروهای ایرانی چه در بخش بنزین سوز و چه در بخش گازوئیل سوز پرمصرف هستند، خودروی بنزینی ما به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش به طور متوسط ۱۲ لیتر بنزین و خودروی گازوئیلی ما به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش ۵۵ تا ۶۰ لیتر گازوئیل مصرف می‌کند که می‌توان با استانداردسازی خودروها و خارج کردن خودروهای فرسوده از چرخه حمل‌و نقل، این ارقام را به نصف کاهش داد.

سالاری تصریح کرد: شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی آمادگی دارد تا در صورتی که این اختیار را به ما بدهند، با استفاده از ظرفیت‌های ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید، طرح اسقاط خودروهای فروسده و نوسازی ناوگان را با جلب سرمایه‌گذاران و با کمک سیستم بانکی، اجرایی کنیم.

وی با بیان اینکه ما اکنون خوراک پتروشیمی‌ها را به عنوان سوخت مصرف می‌کنیم، گفت: اگر نوسازی ناوگان صورت بگیرد، بخشی از سوخت مایع صرفه‌جویی شده به پتروشیمی‌ها اختصاص یابد تا با ظرفیت کامل فعالیت کنند و جلوی انحراف سوخت که به قاچاق می‌انجامد گرفته شود، با همین ۳ اقدام می‌توانیم به اندازه ۸۰ درصد درآمد صادرات نفت را برای کشور احیا کنیم.

وی ادامه داد: از ابتدای این ماه، به خودروهای گازوئیل‌سوزی که در مسیر معین شده در بارنامه خود حرکت نمی‌کنند هشدار داده می‌شود و از طریق پایش برخط این ناوگان می‌توانیم روزانه از انحراف ۵ میلیون لیتر سوخت جلوگیری کنیم، سوختی که در مسیر قاچاق از ۳۰۰ تومان در هر لیتر به ۱۳ هزار تومان در هر لیتر می‌رسد و با دست‌به دست شدن چندین باره، از مرزهای کشور خارج می‌شود.

معاون وزیر نفت درباره اظهارات یکی از کاندیداهای ریاست جمهوری درباره بازگرداندن قیمت بنزین به ۱۵۰۰ تومان در هر لیتر توضیح داد: اگر قیمت کاهش داده شود یارانه مصرف کننده به تولیدکننده بازتوزیع می شود نتیجه اینکه تهاتر و تسویه خوراک پالایشگاه از محل فراورده ناتراز می شود.

کد خبر: ۲۹۲٬۵۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha