۲ تیر ۱۴۰۳ - ۱۷:۴۸
خروجی سد «زاینده رود» برای باغات غرب اصفهان افزایش یافت| هشدار  به گردشگران و مسافران
از بامداد جمعه؛

خروجی سد «زاینده رود» برای باغات غرب اصفهان افزایش یافت| هشدار به گردشگران و مسافران

اصفهان - خروجی سد زاینده رود برای توزیع آب به باغات غرب استان افزایش یافته است و با توجه به موارد غرق شدگی سالیانه، گردشگران و مردم باید از شنا در کانال های آب و پرسه در کنار رودخانه ها بپرهیزند.

به گزارش خبرنگار بازار، از بامداد جمعه خروجی سد زاینده رود برای توزیع آب باغات افزایش یافته است، زمانی که آب برای آبیاری باغات غرب استان بازگشایی می شود، به معنای وجود آب در رودخانه و جریان آب از پل های اصفهان نیست اما آب در رودخانه های فصلی، شبکه های آبیاری و انهار سنتی غرب جاری می شود

در این راستا با توجه به حوادث هرساله، منصور شیشه فروش مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان، در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: با توجه به رها سازی آب به منظور تامین و توزیع اب باغات و اشجار در شبکه های آبیاری و انهار سنتی غرب زاینده در خصوص عدم شنا در کانال های انتقال آب و نیز استخرهای ذخیره آب کشاورزی،رودخانه در مناطق غرب و جنوب وبالادست زاینده رود و نیز دریاچه سدهای مخزنی استان به لحاظ خطر پذیر بودن این منابع آبی هشدار می دهیم.

وی افزود: کانال های انتقال آب به علت شدت جریان آب شیب و لغزندگی دیواره و استخرهای ذخیره آب کشاورزی نیز به علت عمق زیاد شیب دیواره و لایه پوششی لغزنده ژئوممبران محل ایمنی برای شنا نیست.

جریان گردابی در رودخانه ها و خطر غرق شدگی

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان بیان کرد: همچنین شدت جریان آب، ناپایداری بستر، سردی آب و جریان گردابی در رودخانه ها باعث بروز حوادث غرق افراد در مسیر رودخانه ها می شود.

وی با بیان اینکه از ابتدای سال جاری ۴۴ مورد حادثه در رودخانه ها،کانالهای انتقال آب واستخرهای ذخیره آب کشاورزی و داخل باغات شخصی در سطح استان به وقوع پیوسته است، تصریح کرد: متاسفانه این حوادث منجر به غرق شدن ۱۴ نفر و امداد رسانی سرپایی و انتقال مصدومین به مراکز درمانی توسط عوامل آتش نشانی و اورژانس شد.

هشدار در ارتباط با حضور گردشگران در عرصه های طبیعی و مجاور منابع آبی

شیشه فروش با اشار به اینکه با افزایش دما و حضور گردشگران در عرصه های طبیعی و مجاور منابع آبی، حوادث غرق شدگی به خصوص در روزهای تعطیل و پایان هفته افزایش یافته که برای پیَشگیری از وقوع حوادث به شهرداریها، آب منطقه ای، جمعیت هلال احمر، میراث فرهنگی و جهاد کشاورزی ابلاغ شد، گفت: با استقرار تیم های امدادی مجهز به امکانات امداد در آب و گشت و نظارت در مسیر کانالها و رودخانه ها و ارائه آموزشهای لازم به ساکنین و گردشگران در مناطق خطر پذیر، امیدواریم اقدامات با پیشگیرانه از وقوع حوادث جلوگیری شود.

وی تاکید کرد: رودخانه های خرسان، آب ملخ، ونک در شهرستان سمیرم رودخانه های گوکان، یلان و چشمه لنگان در فریدونشهر، رودخانه زاینده رود در مناطق غرب استان و باغبادران و کانالهای انتقال آب شبکه نکوآباد و سدهای باغکل خوانسار، ونک و قره قاچ سمیرم، گلپایگان و کوچری،خمیران و سد زاینده رود از جمله مناطقی است که باید طرح های کاهش خطر و نصب حفاظ اطراف کانالها در مقاطع پر خطر اجرایی شود.

مالکان باغات شخصی در جهت ایمن نمودن استخرها اقدام کنند

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: لازم است با نظارت سازمان جهاد کشاورزی نصب حفاظ و تابلوی هشدار و تعبیه طناب نجات در استخرهای ذخیره آب کشاورزی توسط بهره برداران اجرایی شودد و در این رابطه اطلاع رسانی و آموزشهای لازم ارایه شود، مالکان باغات شخصی نیز باید در جهت ایمن نمودن استخرهای داخل باغات اقدام نمایند.

کد خبر: ۲۹۲٬۴۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha