شرکت‌ها باید در حوزه حکمرانی، قواعد مشخصی را رعایت کنند
در نشست کمیسیون استاندارد اتاق ایران تاکید شد

شرکت‌ها باید در حوزه حکمرانی، قواعد مشخصی را رعایت کنند

در نشست اخیر کمیسیون استاندارد، محیط‌زیست، توسعه پایدار و آب اتاق ایران، بر لزوم رعایت قواعد مشخص از سوی شرکت‌ها در حوزه حکمرانی تاکید شد.

به گزارش بازار، رضا پدیدار رئیس کمیسیون استاندارد، محیط‌زیست، توسعه پایدار و آب اتاق ایران گفت: تغییرات فناوری و تاثیر آن در نظام و شیوه حکمرانی به تغییرات لحظه‌ای رسیده و در حال حاضر آنچه لازم است به آن پاسخ داده شود این است که اندیشه حکمرانی در چنین شرایطی چه مسیری را باید در پیش گیرد؟ نظام حکمرانی برای شرایط جدید به چه زیرساخت‌هایی در ایران نیاز دارد؟

رضا پدیدار در نشست کارگروه توسعه پایدار کمیسیون استاندارد، محیط‌زیست، توسعه پایدار و آب اتاق ایران، افزود: برای رسیدن به زیرساخت‌های پایدار، نیاز به تفکر استراتژیک اصولی داریم تا بر اساس آن به تحول استراتژیک برسیم. این تفکر آغاز راه و مسیر است تا در نهایت به تحول سازمانی برسیم وگرنه تحول سازمانی سست و بی‌پایه خواهد بود.

او تصریح کرد: باید بتوانیم برنامه‌های خود را با رویکردهای نوین دنیا هماهنگ کنیم و به علم و فناوری نوین مجهز شویم.

آذر صفری، پژوهشگر حوزه پایداری محیط‌زیستی، اجتماعی و حکمرانی در سازمان‌ها با ارائه گزارشی به‌عنوان بررسی نظام رگولاتوری پایداری و سرمایه‌گذاری بر مبنای ESG (Environmental, social, and corporate governance) گفت: کار کردن در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی با نظام حکمرانی نوین الگوهایی جهانی دارد و باید برنامه‌ای متناسب با این چارچوب یا الگوهای بین‌المللی داشته باشیم. پایه‌هایی که فعالیت‌ها درنهایت بر آن و در آن مسیر، جهت رسیدن به اهداف حرکت می‌کند. خلاف این موضوع قطعاً به ضرر اهداف مرتبط با مسئولیت‌های اجتماعی تمام می‌شود.

او درباره ابعاد چارچوب فعالیت‌های مرتبط با مسئولیت اجتماعی هم گفت: در این ابعاد باید وظایف دولت و بنگاه‌های اقتصادی مشخص شود. در مسائل اجتماعی بنگاه اقتصادی هم‌پایه دولت مسئول است. به‌عنوان مثال در نظام حکمرانی اتحادیه اروپا دولت چارچوب تعیین می‌کند و مرز حرکت شرکت‌ها مشخص می‌شود البته تشخیص اینکه یک شرکت چندملیتی تحت کدام قانون فعالیت کند، دشوار است.

به گفته او، شرکت‌ها در نظام حکمرانی، بر اساس قوانین خود و متفاوت از یکدیگر عمل می‌کنند؛ اما درنهایت از اصول و راه و روشی مشخص پیروی کرده و نتیجه محور هستند.

در این گزارش به گذار عادلانه اشاره شد: قواعد را باید شرکت‌ها در حوزه خرد حکمرانی رعایت کنند. الآن مرزها برداشته‌شده و خود شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی مثل شبه دولت عمل می‌کنند و با ادامه این روند در جهان، اگر اقتصاد ایران هم بخواهد وارد اقتصاد جهانی شده و سهمی از زنجیره ارزش در جهان داشته باشد، باید خود را با عرف جدید تطبیق داده و به این حوزه‌ها توجه جدی کند و راهی جز این وجود ندارد.

در ادامه عنوان شد: حکمرانی از خودتنظیم‌گری می‌آید که دو محور دارد: رسیدن به یکسری اهداف و یکسری چارچوب‌هایی که تعریف شده است و توجه به مسئولیت اجتماعی. باید نظام حکمرانی با قوانین و مقررات مطابقت داشته باشد.

او در ادامه به فاینانشیال ریسک و چیستی آن اشاره کرد و از ظرفیت کشورهای منطقه مانند امارات متحده عربی، ترکیه و ... در این حوزه گفت.

بعد از آن توحید صدرنژاد به بحث درباره اینکه چگونه تکنولوژی نفتی با تکنولوژی خودرو همپای هم پیش رفتند، پرداخت.

حسن فروزانفرد هم در این نشست درباره نظام حکمرانی و جایگاه مسئولیت‌پذیری در این نظام صحبت کرد.

کد خبر: ۲۹۲٬۳۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha