۳۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۶
ترانزیت کشور امسال ۵۵ درصد افزایش یافت
وزیر راه و شهرسازی:

ترانزیت کشور امسال ۵۵ درصد افزایش یافت

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به افزایش ترانزیت کشور در دولت سیزدهم گفت: فقط طی سه ماه امسال این رشد به بیش از ۵۵ درصد رسید که بیانگر دیپلماسی فعال و اثربخش به نفع مردم و گره گشایی از اقتصاد کشور است.

به گزارش بازار، مهرداد بذرپاش روز پنجشنبه در آئین افتتاح پروژه راه آهن رشت - کاسپین در منطقه آزاد بندرانزلی اظهار کرد: ترانزیت جاده‌ای کشور در سال ۱۴۰۱ کمتر از ۱۰ میلیون تن بوده اما در سال ۱۴۰۲ به حدود ۱۵ میلیون تن رسید و در سه ماه امسال نیز با رقم ۵.۵ میلیون تن ترانزیت رکورد زد که پیش بینی می شود تا پایان امسال رقم ۲۰ میلیون تن ثبت شود و و عملا یکی از آرزوهای دیرینه رهبر معظم انقلاب توسط رئیس جمهور شهید و همکارانش به انجام رسید.

وی با اشاره به رشد ۵۸ درصدی ترانزیت کشور در سال گذشته با پی‌گیری شهیدآیت الله رئیسی اضافه کرد: در حوزه استان گیلان تجارت دریابرد ۵۰ درصد رشد داشته و صادرات از دریای خزر ۵۰ درصد افزایش دارد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ثبت این رکوردها در حوزه ترانزیت زمانی آرزو بود اما با مجاهدت و پی‌گیری شهید جمهور این آرزوها محقق شد، افزود: رشد ترانزیت نشان دهنده دیپلماسی اثر بخش کشور بوده که تسهیل تردد، کاهش تعرفه‌های ترجیحی، انجام توافقات گمرکی و مرزی با کشورهای همسایه در دولت سیزدهم زمینه ساز آن بود.

وی در ادامه به اجرای پروژه‌های آزادراهی و بزرگراهی در دولت سیزدهم اشاره کرد و افزود: پروژه راه آهن رشت - کاسپین بسیار مهم و مورد علاقه رئیس جمهور شهید بود و مرتب پی‌گیر اجرا و مراحل پیشرفت کار بود.

وزیر راه و شهرسازی با گرامیداشت یاد و خاطره شهید آیت الله رئیسی بیان کرد: اگر بگوییم ایران تا سال‌های سال مدیون پی‌گیری های سید متواضع شهید جمهور در بخش کریدور و ترانزیت و شناخت دقیق ایران به عنوان سرزمین فرصت‌های لجستکی و ترانزیتی است، حرف زیاده‌ای نگفته‌ام.

وی با بیان اینکه بخشی از اثرات این تلاش ها و پی‌گیری‌های رئیس جمهور شهید را این روزها در بهره برداری پروژه ها و آغاز عملیات اجرایی آنها مشاهده می کنیم، افزود: مهمتر از پروژه‌ درک اهمیت آنها توسط شهید آیت الله رئیسی و بسیج کردن تمام امکانات و ظرفیت‌های دولت برای آنها از جمله این مسیرریلی راهبردی کشور است.

بذرپاش اظهار کرد: اتصال کریدور شمال به جنوب تنها یک پروژه نیست مجموعه از پروژه هاست که راه آهن رشت - کاسپین یکی از آنها بوده که دریای شمال به جنوب را در زمان کوتاهتر متصل می‌کند ضمن اینکه کریدور شمال و جنوب تنها یک راه ریلی نیست مجموعه زیرساخت‌های ریلی و جاده‌ای است که در مسیر شرقی، غربی و مرکزی کشور این روزها با سرعت در دستور کار است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به پروژه رشت - آستارا اظهار کرد: برای اجرای این پروژه توافقات خوبی بین ایران و کشور روسیه انجام شده و از جمله پروژه های راهبردی بین ۲ کشور به شمار می رود که با سرعت در حال انجام است و مورد تاکید رئیس جمهور شهید بود.

وی در ادامه سخنانش با تشریح سایر پروژه‌های ریلی کشور در کریدور شمالی و جنوبی، شرقی - غربی و مرکزی کشور بیان کرد: قطعه ریلی مهم شیراز - عسلویه آغاز شده و عملیات اجرایی آن پیش می‌رود و پیمانکاران فعال شده‌اند و این کار باید در دولت چهاردهم با جدیت پی‌گیری شود.

وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: با اجرای پروژه‌های ریلی کشور در زنجیره‌های شمالی - جنوبی در قطعات ریلی کامل تکمیل می‌شود و فرصت بی نظیری در حوزه ترانزیت کالا به چند برابر افزایش می‌یابد.

وی بیان کرد: سال گذشته ۲۳۵ کیلومتر آزاد راه در کشور افتتاح شد که رکورد افتتاح آزاد راه در تاریخ جمهوری اسلامی است.

خط آهن رشت - کاسپین سومین ابرپروژه ریلی کشور امروز پنجشنبه با حضور و دستور محمد مخبر سرپرست ریاست جمهوری بهره برداری شد.

کد خبر: ۲۹۲٬۱۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha