۳۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۷
سرپرست ریاست جمهوری وارد گیلان شد| بهره برداری از سومین ابرپروژه ریلی کشور
در راس هیاتی؛

سرپرست ریاست جمهوری وارد گیلان شد| بهره برداری از سومین ابرپروژه ریلی کشور

محمد مخبر سرپرست ریاست جمهوری لحظاتی قبل به منظور بهره برداری از سومین ابر پروژه ریلی کشور راه آهن رشت - کاسپین به همراه وزیر راه و شهرسازی وارد گیلان شد.

به گزارش بازار، محمد مخبر صبح پنجشنبه در بدو ورود به فرودگاه سردار جنگل رشت مورد استقبال استاندار گیلان و نماینده ولی فقیه در استان قرار گرفت.

وی قرار است ضمن بازدیدی از پروژه راه آهن رشت - کاسپین این پروژه مهم و کلیدی که نقطه انتهایی و اتصال کریدور شمال - جنوب کشور است بهره برداری کند.

دستیار ویژه رئیس جمهور روسیه هم که قرار است در مراسم بهره برداری از این خط آهن حضور داشته باشد دقایقی قبل از ورود مخبر در فرودگاه سردار جنگل رشت مورد اسقبال مسئولان قرار گرفت.

احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز که روز گذشته به گیلان سفر کرده است در این مراسم حضور دارد.

مسیر ریلی رشت - کاسپین که بنادر گیلان به شبکه ریلی کشوررا متصل می کند پس از گذشت ۲ دهه و طی فراز و نشیب های بسیار سرانجام به نقطه پایانی رسید و پازل ترانزیتی کشور در راه گذر شمال- جنوب تکمیل شد و دریاهای شمال و جنوب از این طریق به هم وصل شدند.

پروژه خط آهن رشت - کاسپین بخشی از مسیر ریلی قزوین - رشت است که عملیات اجرایی آن از سال ۱۳۹۷ آغاز شد(اما قرارداد احداث این مسیر ریلی همزمان با ساخت راه آهن قزوین - رشت در ۱۳۹۳ منعقد شده بود).

طول این خط آهن ۳۷ کیلومتر است و با احتساب خطوط ایستگاهی به ۴۰ کیلومتر هم می رسد.

این خط آهن از مهمترین پروژه‌های ریلی و اولویت‌دار کشور با هدف تکمیل کریدور شمال- جنوب و آخرین بخش از کریدور ریلی دریا به دریا است که اتصال ریلی بنادر جنوبی کشور به بنادر شمالی را در استان گیلان فراهم می کند و از اهمیت ویژه‌ای در حوزه حمل و نقل داخلی، بار و مسافر برخوردار است و بندر کاسپین را به خط آهن سراسری وصل کرده و نقطه اتصال دریای خزر در شمال کشور به خلیج فارس، آب‌های آزاد بین‌المللی و دیگر کشورهای همسایه ایران خواهد بود.

کارشناسان حوزه حمل و نقل دریایی باور دارند با تکمیل کریدور شمال - جنوب سالانه نزدیک ۲۵ میلیون تن کالا از مسیر ایران ترانزیت خواهد شد و درآمد ترانزیتی کشور به پنج میلیارد دلار می رسد.

کد خبر: ۲۹۲٬۱۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha