۲۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۹
ایران از تاییدیه های منطقه ای بی نیاز شد
رئیس کمیته برق و الکترونیک سندیکای برق ایران:

ایران از تاییدیه های منطقه ای بی نیاز شد

رئیس کمیته برق و الکترونیک سندیکای برق ایران گفت: با دریافت تاییدیه کمیته مدیریتی سیستم بین المللی ارزیابی انطباق تجهیزات و قطعات الکترونیکی دیگر نیازی نیست که در هر منطقه گواهی نامه آنها را بگیریم.

بازار؛ گروه آب و انرژی: سید محسن میری صدری رئیس کمیته برق و الکترونیک سندیکای برق ایران طی یک نشست خبری در جمع خبرنگاران اظهار داشت: ما برای میل به اهداف اقتصاد دانش بنیان نیاز به یک سری ابزار داریم. یکی از این ابزارها کاهش قیمت تمام شده، ابزار دیگر افزایش کیفیت، افزایش پیچیدگی و عمق و فناوری و نهایتا فروش بالاتر و تجاری سازی است که در هر ۴ آیتم مذکور در واقع موضوع ارزیابی انطابق ها، موضوع استانداردها و آزمون صدور گواهی نامه کیفیت مشهود است.

رئیس کمیته برق و الکترونیک سندیکای برق ایران اظهار داشت: اگر قرار باشد تست استاندارد قطعات الکترونیکی در خارج از کشور صورت گیرد برای تولید کننده هزینه بر است و لذا امکان کاهش قیمت تمام شده را ندارد و یا افزایش عمق فناوری نیاز است که فرآیندهای تحقیق و توسعه را به روز کنیم. در نهایت برای افزایش فروش و صادرات در داخل کشور و خارج کشور نیاز داریم که سیستم ارزیابی انطباق ما پذیرفته شوند، محصولات دانش بنیان که توانسته اند گواهی انطابق را دریافت کند بیمه شوند و برای صادرات نیز ناگزیر هستیم که گواهی نامه هایی را در مبدا صادر کنیم که در مقصد مورد تایید باشد.

میرصدری اظهار داشت: با توجه به رویکرد بین المللی سازمان ملی استاندارد در سال های گذشته در نتیجه عضویت این سازمان در APAC (اتحادیه تایید صلاحیت آسیا و اقیانوسیه) دریافت شد این در حالی است که این موضوع بعد از ۲۶ محقق شد. در واقع هدف ما از عضویت در اتحادیه تایید صلاحیت آسیا و اقیانوسیه عضویت در اتحادیه بین المللی اعتبار بخشی آزمایشگاهی بود زیرا کشورهای زیادی در اطراف ما عضو اتحادیه بین المللی اعتبار بخشی آزمایشگاهی بودند و عضویت در این اتحادیه ها مشکلات زیادی را رفع کرد و لذا با یک بار تایید صلاحیت کالای ما در همه جا قابل عرضه شد.

رئیس کمیته برق و الکترونیک سندیکای برق ایران اظهار داشت: در واقع با دریافت تاییدیه کمیته مدیریتی سیستم بین المللی ارزیابی انطباق تجهیزات و قطعات الکترونیکی IECEE دیگر نیازی نیست که در هر منطقه گواهی نامه آن منطقه برای صادرات کالا دریافت شود.

وی بیان داشت: تایید کمیته مدیریتی سیستم بین‌المللی ارزیابی انطباق تجهیزات و قطعات الکترونیکی شامل ۲۳ مجموعه از جمله تجهیزات باتری، ابزارهای برقی، سیم و کابل، لوازم خانگی، تجهیزات هوشمند، کنترل‌های هوشمند، تجهیزات اداری، خودروهای برقی، انواع کلیدها و سیستم‌های صنعتی و ... می‌شود. بنابر این با دریافت تاییدیه مذکور صادرات برای صادرات این کالاها دیگر نیاز نیست که تاییدیه‌های منطقه‌ای نیز دریافت شود.

میرصدری افزود: تجهیزاتی که این قبیل گواهینامه‌ها را دریافت می‌کنند هم باید تجهیز آزمون شود و هم خط تولید مورد آزمون قرار گیرد و هم مدارک فنی آن و لذا وقتی این تاییدیه دریافت شود کالا مورد تایید است. لذا برای تجهیزات نشان تعریف می‌شود که مشتری دیگر نیازی ندارد که برای صلاحیت کالا به سایت مراجعه کند.

وی افزود: حالا اما بر اساس اقدامات سازمان ملی استاندارد فرصتی برای آزمایشگاه‌ها و شرکت‌های بازرسی ایجاد شده که از طریق سازمان ملی استاندارد به نهادهای بین‌المللی معرفی شوند و تاییدیه مذکور را دریافت کنند که با دریافت تاییدیه مذکور می‌توانند در داخل کشور خدمات ارائه دهند و محصولات ایرانی به خارج از کشور در حالی صادر شود که در مبدا گواهی نامه آن صادر شده و در مقصد مورد تایید قرار می‌گیرد.

کد خبر: ۲۹۱٬۸۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha