۲۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۱
روسیه در بخش نفت و گاز افغانستان سرمایه‌گذاری می‌کند
در گزارش «پایش تحولات تجارت جهانی» بررسی شد

روسیه در بخش نفت و گاز افغانستان سرمایه‌گذاری می‌کند

روسیه به دلیل تحریم‌های ناشی از حمله نظامی به اوکراین، در تلاش است تا تجارت و روابط اقتصادی با کشورهای منطقه را افزایش دهد.

به گزارش بازار، در هشتاد و هشتمین گزارش از سلسله گزارش‌های «پایش تحولات تجارت جهانی» مجموعه‌ای از تحولات اخیر در دولایه جهانی و منطقه‌ای محیط ژئواکونومیک ایران ارائه‌شده و خلاصه‌ای از آخرین گزارش‌ها و انتشارات بین‌المللی در قالب بخش پژوهش‌ها و کتاب‌های تازه، ارائه ‌شده است.

بعد از مقابله تعرفه‌ای چین با سیاست‌های ایالات متحده، حلقه انگشتان آمریکا بر گلوی اقتصاد چین تنگ‌تر شده و کار به جایی رسیده که ایالات متحده مصرانه در پی جلب همکاری متحدان غربی خود در مسیر فشار بر چین برآمده است. اتحادیه اروپا با تأیید ضمنی رویکرد ایالات متحده، درحال بررسی تخلفات تجاری چین به منظور طراحی برنامه جامعی برای مقابله با نفوذ جهانی این کشور است.

آنچه مسلم است، تلاش‌های مستمر غرب برای دمیدن بر آتش این جنگ تجاری تمام عیار و نیز افزایش فشار اقتصادی این کشورها بر روسیه به دلیل تهاجم این کشور به اوکراین، ریسک مواجهه جهان را با سرریزهای منفی ناشی از این اقدامات، از جمله اخلال در تجارت جهانی و تورم، افزایش می‌دهد.

کشورهای منطقه نیز از این تنش‌ها در امان نبوده و ترکش تهدیدهای غرب در مورد صادرات یا صادرات مجدد محصولات تحت تحریم از طریق امارات به روسیه، به مقامات این کشور نیز اصابت کرده است.

روسیه همچنان در تلاش برای افزایش تجارت با کشورهای منطقه است و به تازگی آمادگی خود را برای سرمایه‌گذاری در بخش نفت و گاز افغانستان اعلام کرده است.

با دعوت ترکیه از شورای همکاری خلیج فارس برای افزایش همکاری‌های اقتصادی، برگزاری همایش چشم‌انداز ۲۰۳۰ عربستان و ژاپن و خرید بخشی از سهام بخش نفت و گاز پاکستان توسط آرامکوی عربستان، به نظر می‌رسد کشورهای منطقه در پی افزایش تعاملات تجاری و کاهش آثار ناشی از تنش‌های بین‌المللی هستند.

قزاقستان با توسعه مسیر ترانزیت بین‌المللی خزر و عمان با افزایش ظرفیت حمل و نقل هوایی، هرکدام به نوعی به رونق اقتصادی و تجارت بین کشورهای منطقه کمک خواهند کرد.

در بخش گزارش‌های تازه، آنکتاد با گزارش اخیر خود در مورد فقر، بینش جدیدی را در مورد استراتژی‌های کارآمد مبارزه با فقر ارائه کرده که لزوم هماهنگی بیشتر بین رویکردهای جهانی را بیش از پیش یادآوری می‌کند. پیشرفت ژاپن در حوزه دیجیتال و مسیر طی شده توسط این کشور نیز دستمایه نگارش گزارشی توسط بانک جهانی شده که می‌تواند راهنمای جامعی برای اقتصادهای در حال توسعه باشد.

گزارش دیگری که در مورد توانمندسازی شرکت‌های خدمات برق توسط بانک جهانی منتشر شده، تصویر جامعی از چالش‌های پیش روی این شرکت‌ها در مسیر گذار انرژی ارائه می‌دهد که مرور آن می‌تواند در تدوین برنامه‌های توسعه این بخش هدایت‌گر باشد.

نهایتاً، گزارش بانک جهانی در زمینه بررسی اقتصادی سوریه که تصویری غمبار از بحران‌های جاری و چگونگی فروپاشی رفاه خانوارها در این کشور ارائه می‌دهد، مهر تاییدی است بر نیاز فوری به کمک‌های بشردوستانه جامع و راهکارهای اقتصادی پایدار.

مرکز پژوهش‌های اتاق ایران در حرکتی منسجم و کارشناسی، تهیه و انتشار سلسله گزارش‌های «پایش تحولات تجارت جهانی» را با هدف بررسی رویدادهای کلیدی در محیط ژئواکونومیک ایران در دستور کار قرار داده است و در این گزارش‌ها مسائل مهم روز از منظر تأثیرگذاری بر دیپلماسی اقتصادی و موقعیت ژئواکونومیک ایران موردبحث و بررسی قرار می‌گیرند

کد خبر: ۲۹۱٬۷۸۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha