۲۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۳
ارزندگی بازار سهام زیر سایه ترس| چهار خبری که ممکن است بورس سنگین را راه بندازد
سیگنال جدید بازار سهام برای سهامداران منتظر چیست؟

ارزندگی بازار سهام زیر سایه ترس| چهار خبری که ممکن است بورس سنگین را راه بندازد

در حال حاضر بسیاری از فعالان بازار سرمایه منتظر یک سیگنال جدید به بازار سهام هستند تا پرتفوی خود را از نمادهای ارزنده تشکیل دهند اما چهار خبر قابل تامل در بازار بورس می تواند این بازار را تکان دهد.

بازار؛ گروه بورس: بازار سرمایه در حال حاضر حاضر روند منفی دارد و بسیاری از سهامداران نگران ارزش دارایی خود هستند. از طرف دیگر بسیاری از نمادهای بورسی هم اکنون ارزنده هستند. به همین دلیل چالش کنونی بازار خیلی ادامه دار نمی‌شود. زیرا از یک سو بسیاری از نمادها به کف قیمت رسیده اند و نرخ پایین تر از آن عملا توجیهی ندارد. از طرف دیگر خیلی از نمادها در یک سال گذشته افزایش سرمایه از محل سود انباشته انجام داده اند. اثر این اقدام هنوز در ارزش نمادها نشان داده نشده است.

و در دیگر سو چار خبر ارزنده برای بورس مطرح است که با توجه به میزان بی اعتمادی بازار سهام به نظر واکنش های مثبت منوط به عملیاتی شدن آنها است.  لذا می توان امید وار بود که بعد از سردی طولانی و نفس گیر زمستانی در بورس، تابستان داغی برای بورس به زودی رقم خواهد خورد.

ای چهار خبر عبارتند از: حذف محدودیت دامنه نوسان و اعلام عشقی مبنی بر دامنه ۶ درصد  از ۹ تیر، تصویب اصلاح نرخ خوراک پالایشگاه ها، خبر تزریق ۶۰ میلیون دلار به بازار بورس توسط صندوق توسعه ملی در روزهای آتی و تصمیم هیات دولت مبنی بر  اصلاح نهایی بند س تبصره ۶ قانون برنامه و بودجه ۱۴۰۳ 

به گزارش بازار بنابراین اصلاح بازار سهام خیلی طولانی نخواهد شد. هرچند در مقطع کنونی حقوقی ها چندان اقدام به خرید نکرده اند. حقیقی های بازار نیز زیر سایه ابهام بورس همچنان منتظر سیگنال های جدیدی هستند تا در صورتی که در بازار اطمینان لازم ایجاد شد وارد بورس شوند. البته بسیاری از همین حقیقی ها در شرایطی که نرخ اخزا و اوراق بالا رفت از معاملات بازار سهام خارج شدند. اما برخی از همین سرمایه داراندر روند صعودی دوباره به بازار برمی گردند و به رشد بورس کمک می کنند.

حسن کاظم زاده درباره وضعیت بازار سهام در مقطع کنونی گفت: نمادهای بانکی به شکل عجیبی ارزان هستند. با شناسایی سود مربوط به تسویه بدهی قبلی دولت به بانک این ارزندگی بیشتر نیز شد. علاوه بر پی بر ایی بسیار پایین بانک‌ها برخی از نمادهای گروه، نسبت ارزش بازار به ارزش دفتری (خصوصا در مورد نمادهایی که در حال تجدید ارزیابی هستند) دارند.

یکی دیگر از گروههای مورد توجه بازار سیمانی ها هستند، زیرا با نزدیک شدن به فصل قطعی برق، خریداران سیمان شروع به خرید با رقابت کرده اند. امسال برنامه قطعی ها مشخص نیست. سال گذشته بیت کوین ارزان به داد صنایع ایران رسید زیرا میزان استخراج رمزارز کمتر بود. اما امسال ممکن است مجددا تقاضای برق افزایش یابد

او با تاکید بر اینکه ارزان بودن نمادهای بانکی ناشی از عملیات و همچنین تسویه بدهی دولت است، افزود: هرچند بخشی از سود این نمادها تکرارپذیر نیست ولی بازهم این ارزندگی وجود دارد. به همین دلیل یا در آینده قیمت این نمادها رشد می کند یا این سودها و ارزش دفتری ها باید دچار افت شدید بشود.

کاظم زاده در بررسی شرایط سایر گروه‌های بورسی، افزود: یکی دیگر از گروه های مورد توجه بازار سیمانی ها هستند، زیرا با نزدیک شدن به فصل قطعی برق، خریداران سیمان شروع به خرید با رقابت کرده اند. امسال برنامه قطعی ها مشخص نیست. سال گذشته بیت کوین ارزان به داد صنایع ایران رسید زیرا میزان استخراج رمزارز کمتر بود. اما امسال ممکن است مجددا تقاضای برق افزایش یابد و قطعی برق بیش از سال گذشته باشد. این موضوع روی میزان تولید و فروش نمادهای فولادی نیز تاثیر گذار خواهد شد.

وضعیت شاخص کل بهتر از شاخص هم وزن

در حال حاضر وضعیت شاخص کل بهتر از شاخص هم وزن است. زیرا در شرایط کنونی بیشتر نمادهای بورسی بزرگ در محدوده صفر تابلو معامله میشوند. اما نمادهای کوچک اکثر در منفی‌های بالا خرید و فروش می‌شوند. درواقع اکثر نمادهای کوچک و متوسط به حال خود رها شده اند، نمادهای بزرگ و شاخص ساز به واسطه بازارگردانی بهتر، چشم انداز روشن‌تری دارند. در حالی که نمادهای کوچک و متوسط در بسیاری مواقع، پی بر ایی جذاب تری دارند. با این حال رکود در بازار باعث شده ارزش معاملات خرد هم به محدوده ۳ هزار میلیارد برسید.

البته رئیس سازمان بورس از برخی تصمیمات اصلاحی در مورد پالایشگاهی ها و همچنین فرصت زودتر برای تجدید خودرویی ها صحبت کرد. بانک های خصوصی شده نیز شفاف سازی جالبی در مورد وصول مطالبات از دولت منتشر کردند، اما به نظر می رسد کاتالیروز اصلی ابهام در چشم انداز آینده بازار است.

علیرضا سادات کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه یک موضوع در این روزها در بازار مدام شنیده می‌شود و آن هم از دست رفتن فرصت خبرهای بنیادی است که زیر سایه سیاست له می‌شود.

وی افزود: وضعیت بنیادی شرکت‌ها نشان میدهد که بازار به زودی این اثرات را در صورت‌های مالی مشاهده خواهد کرد. اما انتظارات قیمتی همچنان سرکوب می‌شود. این موضوع باعث خواهد شد مدار ارزندگی بازار قوی‌تر و حرکت بعد از برطرف شدن ریسک‌های سیاسی شتابان‌تر باشد.
او با تاکید بر اینکه این موضوع برای حقوقی‌ها می‌تواند بسیار مهم و جذاب باشد، تصریح کرد: بحث بسیاری از فعالان بازار دیروز این بود که وقتی فضای اقتصادی کشور این چنین است و تصمیمات دولت هر هفته برای بازار تغییر می‌کند عملا انگیزه سرمایه‌گذاری را از بین می‌برد.

سادات معتقد است که در حال حاضر فضای اقتصادی کشور پر ریسک‌ و ابهام است و اگر دامنه نوسان در فضای بازار و در روزهایی که همه چیز منفی و اوضاع خارج از کنترل بود کمی محدودتر می‌شد و آرام‌تر رفتار می‌کرد این حجم بی‌اعتمادی و سرعت ریزش و از دست رفتن دارایی‌ها را نیز نداشتیم و شاید مدیریت و کنترل بحران‌ها نیز منطقی‌تر پیش می‌رفت

سادات افزود: بسیاری فعالان بازار سرمایه معتقدند که این دامنه نوسان برای معاملات باعث شده گروه های ارزنده تحت تاثیر جو کلی رفتار کنند. در حال حاضر فضای اقتصادی کشور پر ریسک‌ و ابهام است و اگر دامنه نوسان در فضای بازار و در روزهایی که همه چیز منفی و اوضاع خارج از کنترل بود کمی محدودتر می‌شد و آرام‌تر رفتار می‌کرد این حجم بی‌اعتمادی و سرعت ریزش و از دست رفتن دارایی‌ها را نیز نداشتیم و شاید مدیریت و کنترل بحران‌ها نیز منطقی‌تر پیش می‌رفت.
براساس این گزارش روند نزولی بازار نمی‌تواند خیلی ادامه پیدا کند. به همین دلیل در مقطع کنونی کم کم فعالان بازار سرمایه شروع به خرید سهام می کنند. در حال حاضر خرید از نمادهای ارزنده آغاز شده است. از این رو رفته رفته حجم و ارزش معاملات بازار بالا می رود و یک روند صعودی قوی در بازار ایجاد می کند. در این شرایط حقیقی های بازار همچنان منتظر سیگنال های جدیدی هستند تا در صورتی که در بازار اطمینان لازم ایجاد شد وارد بورس شوند. البته بسیاری از همین حقیقی ها در شرایطی که نرخ اخزا و اوراق بالا رفت از معاملات بازار سهام خارج شدند. اما برخی از همین سرمایه داراندر روند صعودی دوباره به بازار برمی گردند و به رشد بورس کمک می کنند.

کد خبر: ۲۹۱٬۷۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • !!!! IR ۰۹:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۱
      0 0
      به همین خیال باش
    • ایرانی IR ۱۱:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۱
      0 0
      تا دزدها ورانت بارها دستشون از بورس کوتاه نشه آوردن سرمایه به بورس حماقت محضه فعلا دروغ وحیله وچپاول در بورس غوغا می‌کنه