۲۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۸
کاربردهای ۵G در کنترل هوشمند مصرف انرژی

کاربردهای ۵G در کنترل هوشمند مصرف انرژی

در این گزارش به برخی از قابلیت هایی که با وجود اینترنت نسل پنجم در راستای هوشمندسازی شهرها و در نتیجه کنترل منابع انرژی و کاهش اثرات مخرب زیست محیطی فناوری ها و انرژی های پیشین می پردازیم.

به گزارش بازار، در گزارش قبل به موضوع قابلیت های فناوری اینترنت نسل پنجم در انتقال بلادرنگ و تاخیر کم در ارسال اطلاعات پرداختیم و در مورد برخی اقدامات صورت گرفته توسط اپراتور همراه اول بر پایه زیرساخت های این فناوری پرداختیم. در آنجا گفته شد که برای ساخت یک شهر هوشمند لازم است اطلاعات از طریق سنسورهای تعبیه شده در سیستم های مختلف به صورت بلادرنگ جمع آوری و تحلیل شوند، سپس از طریق این اطلاعات فرآیندهای شهری بهینه‌سازی شده و خدمات دهی موثرتری صورت گیرد.

در این گزارش به برخی دیگر از قابلیت هایی که با وجود اینترنت نسل پنجم در راستای هوشمندسازی شهرها و در نتیجه کنترل منابع انرژی و کاهش اثرات مخرب زیست محیطی فناوری ها و انرژی های پیشین می پردازیم تا برای خوانندگان هم امکاناتی که از طریق این فناوری فراهم می شود، شفاف تر شود. وسایل نقلیه الکتریکی، کنتور هوشمند برق و موتورخانه هوشمند از مصادیق انرژی هوشمند به شمار می آیند که در یک شهر هوشمند مورد استفاده قرار می گیرند و موضوع این گزارش هستند.

کنتور هوشمند برق

کنتور هوشمند برق، دستگاهی است که به کمک فناوری‌های هوشمند، میزان مصرف برق در یک واحد زمانی را اندازه‌گیری و ثبت می‌کند. این کنتورها با استفاده از تکنولوژی‌های ارتباطی مانند اینترنت اشیاء (IoT)، شبکه‌های ارتباطی و بلوتوث، اطلاعات را به صورت آنی به سامانه مرکزی ارسال می‌کنند.

با این کار کاربران می‌توانند به صورت دقیق‌تر مصرف برق خود را کنترل کرده و هزینه‌های خود را کاهش دهند. همچنین، این کنتورها برای شرکت‌های توزیع برق نیز مزیت‌هایی دارند، از جمله دقت بیشتر در اندازه‌گیری مصرف برق، کاهش هزینه‌های خدمات پشتیبانی و نگهداری و بهبود کیفیت خدمات به مشترکان. از کنتورهای هوشمند می توان به عنوان یکی از تجهیزات خانه هوشمند استفاده کرد.

شبکه‌هایی که می‌توانند ارتباط برقرار کنند شبکه‌های هوشمند مجهز به سنسورهایی هستند که داده‌ها را جمع‌آوری کرده و انتقال می‌دهند. این اطلاعات امکان تنظیم خودکار جریان برق را فراهم می‌کند. مدیران شبکه که از راه دور مستقر هستند، در لحظه از وضعیت مطلع می‌شوند و در صورت بروز مشکل می‌توانند بلافاصله اقدام کنند.

علاوه بر این، این شبکه می‌تواند با هر کنتور هوشمند برق خانگی ارتباط برقرار کند و به‌عنوان‌ مثال، هنگامی که امکان تولید برق زیادی در شبکه وجود دارد و بنابراین قیمت‌ها پایین‌تر است، لوازم‌خانگی مصرف‌کنندگان را به طور خودکار روشن می‌کند.

وسایل نقلیه الکتریکی

وسایل نقلیه الکتریکی با کمک به کاهش انتشار کربن به عنوان بخشی اساسی در مبارزه با تغییرات آب و هوایی دیده می‌شوند. اما اگر همه کسانی که امروز وسیله نقلیه دارند به یک گزینه الکتریکی روی بیاورند و سپس تمامی افراد آنها را به برق متصل کنند تا بعد از رسیدن به خانه در ساعت ۶ بعد از ظهر شارژ شوند، کنترل فشار اضافی برای زیرساخت های فعلی شهری بسیار مهم است. بنابراین فناوری اینترنت اشیا هوشمند به حل مشکلاتی از این دست کمک می‌کند، همچنین بینش و کنترل بیشتری در مورد میزان مصرف انرژی به مصرف کنندگان می‌دهد.

موتورخانه هوشمند

در حال حاضر در موتورخانه معمولی، درجه حرارت آب گرم، آبگرم مصرفی، تنظیمات ترموستات دیگ، پمپ های چرخش آب و دیگر تجهیزات به صورت دستی انجام می‌شود و معمولا بر روی یک عدد ثابت است. در طول روز با تغییرات آب و هوایی دمای داخل ساختمان کاهش یا افزایش می‌یابد و موجب خارج شدن دمای داخل ساختمان از محدوده آسایش و مصرف بیهوده سوخت و انرژی می‌شود. در بسیاری از ساختمان های اداری، آموزشی و غیره که در ساعات مشخصی از روز از فضای داخلی ساختمان استفاده می‌شود، این تنظیم موتورخانه بر روی یک عدد ثابت موجب کارکرد بی مورد موتورخانه می‌شود. در موتورخانه هوشمند این تنظیمات به صورت خودکار و به وسیله سنسورها و پردازشگرها انجام می‌شود.

موتورخانه های هوشمند مزایای بسیاری دارند که موجب بهبود رفاه ساکنان، مصرف بهینه انرژی و کاهش هزینه های انرژی می‌شوند. امکان برنامه ریزی به صورت روزانه، هفتگی و سالانه با توجه به دمای هوا، استهلاک کمتر تجهیزات موتورخانه، جلوگیری از یخ زدگی دیگ و لوله ها، قابلیت کنترل از راه دور، کاهش هزینه‌ها و صرفه جویی در مصرف سوخت، کاهش تولید و انتشار گازهای آلاینده زیست محیطی، قابلیت تطبیق و کنترل محیطی عالی به همراه ثبت محدوده آسایش حرارتی متناسب با تغییرات دمای محیط خارج ساختمان، کنترل گرمایش و دمای آب گرم مصرفی بصورت لحظه‌ای و در طی ساعات شبانه روز برخی از مزایای موتورخانه های هوشمند هستند.

کد خبر: ۲۹۱٬۵۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha