۲۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۱
انرژی خورشیدی مزیت سرمایه گذاری سمنان | آمایش اشتباه «فولاد» آب‌بَر را مقدم می داند!
گزارش بازار؛ 

انرژی خورشیدی مزیت سرمایه گذاری سمنان | آمایش اشتباه «فولاد» آب‌بَر را مقدم می داند!

سمنان- استان سمنان مستعد سرمایه گذاری در بخش انرژی های پاک مانند انرژی خورشیدی است اما در سال های اخیر عزم جدی برای جذب سرمایه گذار در این زمینه وجود نداشته است. 

بازار، گروه استان‌ها: در استان سمنان بین ۲۹۰ تا ۳۱۰ روز آفتابی وجود دارد موضوعی که شگفت آور است و این استان را به منطقه ای مستعد در زمینه جذب سرمایه گذار بدل کرده اما آنطور که باید و شاید نتوانسته ایم شاهد تحقق این امر باشیم.

کشورهای اروپایی در صورت پیدا کردن منطقه ای با ۱۵۰ روز آفتابی جشن انرژی برپا می کنند و تمام هم و غم خود را برای اجرای طرح های انرژی خورشیدی به کار می برند تا بتوانند از آن بهره گیری کنند اما در ایران و مشخصاً استان سمنان چرا وضعیت این چنین است؟

وجود ۲ نیروگاه در استان سمنان

تنها دو نیروگاه خورشیدی در سمنان و دامغان وجود دارد که بیش از یک دهه قبل در دست ساختمان قرار دارند و بعد از مدت ها در مجموع این دو نیروگاه روی هم یک فاز افتتاح شده که بسیار ناچیز است و همچنین عمده برق تولیدی استان سمنان از دو نیروگاه با سوخت فسیلی شامل گاز تامین می شود.

کارشناس انرژی: حمایت ها در یک دهه اخیر آنطور که باید و شاید از سرمایه گذاران بخش انرژی در استان سمنان کارساز نبوده است

موضوعی که در زمستان ها شاهد افت فشار گاز هستیم و این امر مشکل زا است زیرا نیرواگه ها بخش عمده ای از گاز تامین شده در کشورمان را می سوزانند تا بتوانند برق تامین کنند در حالی که در همین استان سمنان ۳۰۰ روز آفتابی وجود دارد و متاسفانه از آن بهره ای برده نمی شود.

انرژی خورشیدی مزیت سرمایه گذاری سمنان | آمایش اشتباه فولاد آب‌بَر را مقدم می داند!

زمینه جذب سرمایه گذار

یک کارشناس اقتصاد انرژی در گفتگو با خبرنگار بازار، با اشاره به استعداد های ویژه سمنان در زمینه جذب سرمایه گذار بخش انرژی، گفت: ما دو نیروگاه انرژی خورشیدی هم در استان سمنان داریم و این نشان می دهد که اقداماتی صورت گرفته اما اصلا و ابداً متناسب با ظرفیت های استان سمنان نبوده است. فرض کنید اگر ظرفیت ما در انرژی خورشیدی ۱۰۰ باشد نهایت کاری که تاکنون در استان صورت گرفته پنج هم نیست. این تازه علیرغم تمام نیروگاه های کوچک مقیاسی است که توسط کمیته امداد در مناطق محروم ایجاد شده تا درآمدی هم نصیب مردم محروم کند.

محمد محرابی در تشریح وضعیت استان سمنان در زمینه انرژی خورشیدی، بیان کرد: ما دو نیروگاه در استان سمنان در مرکز استان و در دامغان داریم شرکت توسعه صنایع تابان انرژی پاسارگاد و شرکت گسترش انرژی پاسارگاد در دامغان نیروگاه ده مگاواتی ساخته و سرمایه گذاری کرده اند و ۲۰ هکتار هم زمین به آنها داده شده است.

وی با بیان اینکه این طرح نشان داد که اگر استان اراده کرده و حمایت کند سرمایه گذاران خوبی در زمینه انرژی پاک وارد عمل می شوند، افزود: نیروگاه خورشیدی ۱۰ مگاواتی شرکت توسعه صنایع تابان انرژی پاسارگادسالیانه بالغ بر ۱۷.۵۲ میلیون کیلووات ساعت برق قرار است تولید اما مشکل اینجا است که فاز اول این مجموعه افتتاح شده که همین هم با دردسرهای فراوان و مشکلات زیادی برای شرکت سرمایه گذار همراه بوده است.

سرمایه گذارانی که به سمنان آمده اند

این کارشناس حوزه انرژی با بیان اینکه حمایت ها در یک دهه اخیر آنطور که باید و شاید از سرمایه گذاران بخش انرژی در استان سمنان کارساز نبوده است، ابراز کرد: برای شرکت هایی مانند سرمایه گذار نیروگاه دامغان باید فرض قرمز پهن کرد چرا که سرمایه گذاری در آن کویر سوزان در سطح هزاران میلیارد تومان کار دشواری است.

استاندار سمنان: از سرمایه گذارانی که در بخش انرژی در استان سمنان حضور می یابند، حمایت های خوبی خواهد شد

محرابی با بیان اینکه نیروگاه خورشیدی ۶.۱ مگاواتی منطقه ویژه سمنان دیگر نیروگاه استان است که ۳۱ فروردین امسال با حضور وزیر نیرو فاز اول آن افتتاح شد اما آنطور که به نظر می رسد این نیروگاه آماده افتتاح فاز اول هم نبوده است هر چند طبق گفته مسئولان ظرفیت و تولید این نیروگاه یک میلیون و ۲۰۰ کیلووات ساعت در ماه بوده و توان هر پنل خورشیدی ۶۶۵ وات است و به طور سالیانه حدود ۱۴ میلیون و ۴۰۰ کیلووات ساعت برق تولیدی به شبکه توزیع تزریق می‌شود ولی تا آن زمان هنوز سال ها فاصله وجود دارد.

وی با بیان اینکه این دو نیروگاه علیرغم اینکه سال ها است در دست ساختمان قرار داشته و مدت ها است که در آنها هزینه می شود هنوز سهم آنچنانی در تامین برق مورد نیاز کشور و استان سمنان ندارند، افزود: ما در زمینه تولید برق خورشیدی باید عملکرد بهتری داشته باشیم و یک عامل آن هم حمایت از سرمایه گذار است.

انرژی خورشیدی مزیت سرمایه گذاری سمنان | آمایش اشتباه فولاد آب‌بَر را مقدم می داند!

حمایت می کنیم

استاندار سمنان اما از رویه حمایت از سرمایه گذاری در استان طی دولت سیزدهم صحبت می کند و در گفتگو با خبرنگار بازار، بیان کرد: در دولت سیزدهم نگاه ویژه ای به جذب سرمایه گذار در بخش های مختلف در سراسر استان سمنان وجود داشته است.

سید محمد رضا هاشمی استان سمنان را مستعد برای سرمایه گذاری خورشیدی دانست و ابراز کرد: برای تامین انرژی پاک در سطح استان، از سرمایه گذاران در حوزه تولید انرژی خورشیدی به صورت ویژه و خاص حمایت می شودو

وی با بیان اینکه این حمایت ها از طریق پرداخت تسهیلات و تسهیل در امور خواهد بود، افزود: از سرمایه گذارانی که در بخش انرژی در استان سمنان حضور می یابند، حمایت های خوبی خواهد شد.

جذب سرمایه گذار خارجی

یک کارشناس اقتصادی اما در گفتگو با خبرنگار بازار، گفت: نیروگاه هایی که هم اکنون در استان سمنان هستند ظرفیت های خوبی محسوب می شوند اما چرا سرمایه گذار خارجی و یا داخلی برای کمک به ارتقای همین نیروگاه ها از لحاظ کیفی و کمی جذب نمی شود؟

حسن همتیان با بیان اینکه سمنان میزبان رویداد مهم بین المللی کنسرسیوم جاده ابریشم با حضور ۲۰ کشور جهان است که قطعاً بخش بزرگ آن مراودات تجاری و حضور تجار و سرمایه گذارانی از ۲۰ کشور جهان در این استان است، تاکید کرد: باید با برنامه ریزی در این زمینه وجود کرد.

یک کارشناس: در انگلستان برای ۱۴۰ روز آفتابی نیروگاه خورشیدی درست می شود و ما اینجا با ۳۱۰ روز آفتابی می توانیم کل انرژی مورد نیاز کشور را تامین کنیم و اقدام درستی نمی شود

وی با بیان اینکه ابتدای همین ماه یک سرمایه گذار چینی در معادن طرود سرمایه گذاری کرد و این نشان می دهد که علاقمند و خواهان سرمایه گذاری در ایران و استان سمنان وجود دارد، افزود: برنامه ای مدون و مزیت سنجی شده منطبق بر داشته های استان می بایست برای این امر تدوین شود.

برنامه مدونی نیست

این کارشناس با بیان اینکه در انگلستان برای ۱۴۰ روز آفتابی نیروگاه خورشیدی درست می شود و ما اینجا با ۳۱۰ روز آفتابی می توانیم کل انرژی مورد نیاز کشور را تامین کنیم و اقدام درستی نمی شود، گفت: مشکل نه خورشید و نه پنل های خورشیدی و نه انگلستان و ایران است بلکه مشکل فقدان برنامه ریزی مبتنی بر آمایش سرزمینی است.

همتیان با بیان اینکه ما در شاهرود با تنش آبی شدید روبرو هستیم آن هم در اندازه کمبود ۳۰۰ لیتر بر ثانیه برای شهرستانی که نیاز آبی آن ۷۰۰ الی ۸۰۰ لیتر بر ثانیه است اما کارخانه ذوب فولاد، فولاد و ذوب آهن که حجم وسیعی آب نیاز دارد می سازیم، افزود: در مقابل این شهرستان ۲۸۰ روز آفتابی دارد اما یک نیروگاه خورشیدی در آن ساخته نشده است این نشان از فقدان برنامه ریزی مدون دارد.

استان سمنان از این بی برنامگی ها آسیب های فراوانی دیده است و مردم امیدوار هستند که بالاخره شرایطی فراهم شود که مسئولان استان سمنان به این نتیجه برسند که به جای آوردن فولاد و ذوب و فروسیلیس و ... باید به سمت آمایش درست سرزمینی مبتنی بر واقعیت پیش رفت آن هم در استانی که با شدید ترین بحران های آبی روبرو است کافی است بدانیم که میانگین بارش در این استان حتی ۱۷۰ میلیمتر هم نیست و این یعنی استان سمنان ملزم به رعایت آمایش سرزمینی مبتنی بر واقعیت است.

کد خبر: ۲۹۱٬۵۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 4
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • سیدمحمدمیرمهدی IR ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۹
      5 0
      سیدمحمد میرمهدی: اگر بالای هرواحد مسکونی یک نیروگاه ۵ کیلووات بالای مساجد، مدارس ،ادارات ، اپارتمانها یک نیروگاه ۲۰ کیلووات ودر مزارع وکارخانه ها نیروگاه خورشیدی تا ۲۰۰ کیلووات نصب میشد نیاز به احداث نیروگاه های بزرگ نبود سرمایه گذاری برای دولت نبود هزینه نگهداری برای دولت نبود درمصرف اب صرفه جویی میشد الودگی هوا نداشتیم پدافند غیر عامل باپراکندگی نیروگاه داشتیم هدررفت انرژی درکارخانه ها وشبکه انتقال نداشتیم تحریم نداشتیم گرفتار نبودیم بافروش برق تولید شده با قرار داد تضمینی به وزارت نیرو درامد پایدار برای واحدهای مسکونی و مراکز غیردولتی داشتیم والان قطب انرژی منطقه بودیم وباتکنولوژی روز تولید برق داشتیم وباصادرات برق حرف اول را میزدیم و میتوانستیم به همه کشورها حتی اروپا برق صادر کنیم برای احداث مزرعه تخریب محیط زیست خواهیم داشت ولی احداث روی بامهااز محیط زیست تخریب شده توسط ساختمان‌ها استفاده بهینه خواهدشد مضافا براینکه با احداث مزرعه نیاز به احداث شبکه میباشد که ۲۰درصد انرژی تولید شده درشبکه مستهلک می‌شود ولی انرژی تولید شده روی بامها بدون هدر رفت به شبکه شهری منتقل میشود
      • آرش IR ۱۱:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۱
        0 0
        برادر اینها که فرمودی برای دلسوز این کشور مهم است نه برای دلدادگان جاه و مقام . برای یک نیروگاه ۵ کیلو وات خانگی بیشتر از ۶ ماه دوندگی شد و البته خوشبختانه انجام شد . مگر ما مردم به فکر خودمان باشیم
    • DE ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۳۰
      0 0
      بهترین و پاکترین انرژیست.جهان بسرعت در حال میش روی سمت انرژیهای پاک است.و ایران خیلی عقب مانده و دچار مشکلات عدیده است.
    • ناشناس IR ۰۷:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۲
      0 0
      امیر کبیر کجایی ایرانت دارد ویران میشود ای داد 😭😭😭😭