۲۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۰
رشد ۳۶ درصدی مصرف کودهای کشاورزی در دولت سیزدهم| مصرف کودهای فسفاته و پتاسه افزایش یافت
مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی اعلام کرد

رشد ۳۶ درصدی مصرف کودهای کشاورزی در دولت سیزدهم| مصرف کودهای فسفاته و پتاسه افزایش یافت

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی از رشد ۳۶ درصدی مصرف کودهای کشاورزی طی سه سال فعالیت دولت سیزدهم خبر داد.

به گزارش بازار، حمید رسولی به مناسبت هفته جهاد کشاورزی به بیان آخرین دستاوردها و عملکرد شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در زمینه ترویج و توسعه مصرف متعادل و بهینه کودهای پایه توسط کشاورزان در سال ۱۴۰۲ پرداخت و گفت: در این مدت در تأمین و توزیع کودهای فسفاته حدود ۱۶ درصد و در کودهای پتاسه نیز ۳۲ درصد نسبت به سال قبل رشد مصرف داشتیم.

به گفته وی، طی سال ۱۴۰۲ مصرف کودهای ازته در حد استاندارد و مصرف سال قبل بوده است و خوشبختانه در مصرف کودهای ازته دچار کم‌مصرفی نبوده و چند سالی است که مطابق با توصیه‌های فنی موسسه تحقیقات خاک و آب، مصرف کودهای ازته انجام می‌شود و لازم است نسبت به افزایش آن اقدام کنیم.

مصرف حدود ۶۰۰ هزار تن کودهای پتاسه و فسفاته مطابق برنامه ابلاغی سال ۱۴۰۳
مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی با بیان این که در کودهای فسفاته و پتاسه دچار کم‌مصرفی هستیم، افزود: به منظور افزایش کمیت و کیفیت محصولات تولیدی کشاورزی و همچنین مبارزه بهتر با انواع تنش‌های محیطی، به دنبال افزایش مصرف این کودها در سطح کشور هستیم.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر مصرف بخش کشاورزی در زمینه کودهای پتاسه و فسفاته مطابق برنامه‌های ابلاغی سال ۱۴۰۳، حدود ۶۰۰ هزار تن است.

رسولی با اشاره به این که مصرف کودهای فسفاته و پتاسه در کشور، کمتر از نرم جهانی است و باید کشاورزان کودهای بیشتری مصرف کنند، گفت: در سال ۱۴۰۱ با مصرف حدود ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تن کود، رکورد مصرف کود کشور در ۱۵ سال پیش از آن را زدیم که با وجود بارندگی نامناسب، خروجی این میزان مصرف کود، در تولید گندم سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ مشاهده شد.

وی اضافه کرد: البته سال قبل از آن یعنی سال ۱۴۰۰ و در ابتدای دولت سیزدهم، مصرف کودهای فسفاته و پتاسه حدود ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن بوده است که با اقداماتی که در سال گذشته انجام شد این میزان به حدود ۳ میلیون تن یعنی بیش از ۳۶ درصد افزایش پیدا کرد که خروجی آن تولید مازاد بر نیاز محصول گندم توسط کشاورزان کشور شد.

جهش تولید برنج با تامین و تدارک نهاده‌های مورد نیاز در قالب کشت قراردادی
به گفته مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی، همچنین در سال ۱۴۰۲ در شمال کشور، تولید برنج نیز افزایش چشمگیری پیدا کرد.

رسولی با بیان این که شرکت خدمات حمایتی در سال ۱۴۰۲ و در قالب کشت قراردادی تمامی نهاده‌های مورد نیاز تولید برنج اعم از کود، سم و بذر را به طور کامل تأمین و تدارک کرده و در اختیار کشاورزان قرار داده است، افزود: همین موضوع باعث به وجود آمدن جهش قابل توجهی در تولید این محصول اساسی در داخل کشور شده است.

به گفته وی، در مورد مصرف کودهای ازته نیز در حال حاضر نزدیک به حد مطلوب هستیم و بیش از آن مصرف نمی‌کنیم.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی به اجرای فعالیت‌های ترویجی و آموزشی در زمینه مصرف کود در کشور اشاره و تصریح کرد: تاکنون فعالیت‌های ترویجی و آموزشی بسیار زیادی در سطح کشور انجام شده است تا کشاورزان متوجه مزایای مصرف به اندازه انواع کودهای شیمیایی شوند و نتایج آن را در این سال‌ها تجربه کنند.

وی یادآور شد: در سال ۱۳۹۰ مصرف کود کشور یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن بود، این در حالی است که در سال‌های اخیر به ۳ میلیون تن در سال نزدیک شده‌ایم.

رسولی ادامه داد: هرچند هنوز با استانداردهای جهانی فاصله داریم ولی در طول یک دهه از یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن به نزدیک به ۳ میلیون تن در سال ۱۴۰۲ رسیده‌ایم و امسال نیز امیدواریم که رکورد سال قبل شکسته شود.

بنابر این گزارش؛ شرکت خدمات حمایتی کشاورزی یکی از مهمترین شرکت‌های زیرمجموعه وزارت جهاد کشاورزی است که به عنوان نخستین و بزرگترین زنجیره تأمین و توزیع نهاده‌های کشاورزی در ایران، وظیفه بسیار مهم تأمین، تدارک و توزیع انواع نهاده‌های کشاورزی شامل کودهای یارانه‌ای، سموم و بذور را در سطح کشور برعهده دارد.

این شرکت تاکنون این وظیفه حساس را به بهترین نحو ممکن در سطح کشور انجام داده و با وجود تمامی چالش‌ها در چند سال اخیر به ویژه محدودیت‌های ریالی و ارزی، تحریم‌های ظالمانه و ... تاکنون توانسته است در چارچوب برنامه ابلاغی تمامی نهاده‌های کشاورزی از جمله کودهای مورد نیاز بخش کشاورزی کشور را به موقع تأمین کرده و در اختیار کشاورزان در اقصی نقاط کشور قرار دهد.

کد خبر: ۲۹۱٬۵۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha