۲۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۹
تهیه سند برای افزایش مدل‌های مسکن
مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری خبر داد

تهیه سند برای افزایش مدل‌های مسکن

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در نشست تخصصی «آشنایی با تجارب کشور کره جنوبی در زمینه بازآفرینی شهری» از تهیه سندی به منظور افزایش مدل‌های مسکن خبر داد.

به گزارش بازار، این شرکت در چارچوب همکاری مشترک با برنامه اسکان بشر ملل متحد(هبیتات) و در راستای بهره‌مندی از تجارب بین‌المللی در حوزه بازآفرینی شهری و آخرین رویکردهای جهانی، نشست تخصصی در این حوزه را با حضور محمد آیینی مدیرعامل و اعضای هیات مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران، افشین کلانتری سرپرست دفتر برنامه اسکان بشر ملل متحد در تهران، آرمان خورسند مشاور وزیر و دبیر کمیته ملی اسکان بشر جمهوری اسلامی ایران، «کی بوم پارک» از کره و جمعی از کارشناسان برگزار کرد.

در ابتدای این نشست «کی بوم پارک» ضمن ارایه کتاب خود تحت عنوان «پاسخ در محله نهفته است» گفت: در این کتاب سیر تحولات بازآفرینی شهری در کره جنوبی و سیاست‌های استفاده از معماری در مواجهه با مشکلات اجتماعی مورد بررسی قرار گرفته است.

در ادامه محمد آیینی با بیان این که در کشور ما نیز نوسازی بافت فرسوده شبیه این مسیر را طی کرده است، گفت: اکنون نفوذناپذیری، ریزدانگی و ناپایداری سه معضل اساسی در بافت‌های فرسوده به شمار می روند. برای حل مشکل نفوذناپذیری باید دسترسی معابر و خیابان‌ها به لحاظ هندسی ساماندهی شوند. همچنین برای حل مشکل ریزدانگی باید قطعات ریزدانه را تجمیع کرد و در قالب تنظیم مجدد زمین طراحی جدید انجام داد.

اعطای تراکم اضافه، بهترین مشوق شهرسازانه
آیینی با اشاره به این که یکی از مهم‌ترین موارد تشویقی برای نوسازی در بافت‌های فرسوده اعطای تراکم اضافی است، تصریح کرد: در بافت‌های فرسوده شهری میزان تراکم باید معقول باشد نه بلندمرتبه و نه خیلی کوتاه و می‌توان گفت به طور متوسط بین چهار تا پنج طبقه بهترین حالت است. انجام این دوکار به موازات یکدیگر ضمن نوسازی مسکن فضا را برای ارایه خدمات عمومی و امداد رسانی باز می‌کند.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به عنوان کتاب «پاسخ در محله نهفته است» گفت: در دولت سیزدهم شرکت بازآفرینی شهری ایران رویکرد محله‌محوری و احیای هویت محلات شهری را در دستور کار قرار داده است. تجارب گذشته ایران و جهان نشان از این دارد که مداخله مستقیم دولت در ساخت و ساز نتیجه خوبی در پی ندارد و بهترین شیوه مردمی‌سازی است که تمام بازیگران این عرصه را شامل می‌شود.

دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار ادامه داد: کلید واژه‌های شهرسازی در استطاعت، مسکن در استطاعت و مسکن تدریجی اخیرا وارد نظام شهرسازی شده و در فضای موجود مردم می‌توانند با تکیه بر توانمندی خود مسکن بسازند.

تهیه سندی به منظور افزایش مدل‌های مسکن
آیینی افزود: با وجود تسهیل شرایط ساخت مسکن اما انواع مدل‌های مسکن در کشور ما محدود به آپارتمان و ویلایی است بنابراین درصدد تهیه سندی هستیم که در آن انواع مختلف مسکن ارایه شود و دهک‌های مختلف درآمدی بتوانند مسکن متناسب با نیاز و بودجه خود را تهیه کنند.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص کیفیت پایین برخی واحدهای نوسازی شده در بافت‌های فرسوده گفت: ساخت و ساز در بافت‌های فرسوده مانند سایر مناطق تابع مقررات ملی ساختمان است. در این حوزه باید فضایی ایجاد کنیم مهندسان ناظر هنگام ساخت و ساز سخت گیری بیشتری اعمال کنند و از سوی دیگر با پای کار آوردن شرکت‌های دانش بنیان، ساختمان‌هایی با کیفیت و استحکام و عمر بالا ساخته شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این که اکنون ۲ میلیون و ۶۰۰ واحد ناپایداردر کشور وجود دارد، اظهار کرد: وجود حتی یک خانه ناپایدار نگران کننده است. اکنون در دنیا بیش از یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون نفر در زاغه‌ها زندگی می‌کنند که مفهوم زاغه با سکونتگاه غیررسمی در کشور ما متفاوت است. همچنین در دنیا قریب به ۳۲۰ میلیون نفر بی خانمان هستند که خوشبختانه این آمار در کشور ما بسیار پایین است.

استفاده از تجربه سئول در حوزه بازآفرینی شهری
در ادامه خورسند مشاور وزیر و دبیر کمیته ملی اسکان بشر جمهوری اسلامی ایران با بیان این که استفاده از تجربه مشترک کشورها به خصوص کشورهای آسیایی در مواجهه با پدیده‌های مرتبط با شهر به دلیل قرابت‌های فرهنگی بسیار مهم است، عنوان کرد: شهر سئول تجربه توسعه در ابعاد کالبدی و اجتماعی دارد و در میان گذاشتن این تجارب برای کشور ما که با چالش‌های مختلف توسعه‌ای رو به رو هستیم می‌تواند راهگشا باشد و امیدوارم با همکاری دفتر هبیتات بتوانیم این همکاری را افزایش دهیم.

کد خبر: ۲۹۱٬۴۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha