۲۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۸
تمامی کالاها تا پایان سال شناسه دار می‌شوند
مدیر کل دفتر خدمات فنی و مهندسی وزارت صمت:

تمامی کالاها تا پایان سال شناسه دار می‌شوند

مدیر کل دفتر خدمات فنی و مهندسی وزارت صمت گفت: تا پایان سال تمامی کالاها باید شناسه دار و این موضوع الزام اور است.

به گزارش بازار، حمید محله‌ای مدیر کل دفتر خدمات فنی و مهندسی وزارت صمت گفت:براساس ماده ۱۳ قانون قاچاق کالا و ارز آیین نامه مربوطه، وزارت صمت موکلف شد تمامی کالاها باید دارای شناسه باشند و این موضوع برای ۸ هزار سر فصل اغاز شده است و همچنین اخیرا در اطلاعیه‌ای که اعلام شد ۶۸ تعرفه جدید هم به این موضوع اضافه شده است.

او تصریح کرد: همچنین قرار است تا پایان سال تمامی کالاها باید شناسه دار شوند و این موضوع الزام اور است این موضوع شناسه به این دلیل مطرح شد که واردات کالا منووط به شناسه کالا است چرا که این موضوع در تجارت داخلی و خارجی حائز اهمیت است.

مدیر کل دفتر خدمات فنی و مهندسی وزارت صمت اضافه کرد: بر این اساس با طرح شناسه کالا، کالایی که وارد کشور می‌شود شفاف است که چه نوع کالایی می‌باشد و از این طریق زنجیره تکمیل هم متوجه این موضوع خواهد شد که کالای خریداری شده دارای چه نوع مشخصاتی خواهد بود، شناسه کالا شفافیت را در زنجیره تکمیل ایجاد می‌کند و این موضوع باعث شفافیت در تجارت‌های جهانی نیز خواهد شد به طوری که تظمین کیفیت کالا خواهد شد.

محله‌ای تصریح کرد: بنابراین ما همه زنجیره را در نظر گرفته و تحت رصد داریم، و در مجموع طرح موفقی بوده و باعث شده به وفور کالا را تمامی شبکه‌های توزیع ببینیم و همچنین بررسی آمارها افزایش سطح تولید داخلی نسبت به سال‌های قبل را نشان می‌دهد و وزارت صنعت، معدن و تجارت در این حوزه موفقیت نسبی را داشته است.

او گفت: برای همه گروه‌های کالایی شناسه عمومی صادر شده است همچنین یک شناسه اختصاصی هم وجود دارد که تولیدکننده و واردکننده خودش باید نسبت به الصاق آن اقدام کند و اگر اکنون کالایی بدون شناسه در بازار موجود است به دلیل کوتاهی تولیدکننده و واردکننده است.

مدیر کل دفتر خدمات فنی و مهندسی وزارت صمت تصریح کرد: یکی از کاربردهای مهم شناسه کالا جلوگیری از خلاف و یا بد اظهاری است که بعضا در تعرفه کالاها اعلام می‌شود است به طوری که دیده شده برخی از کالاها واردات ان ممنوع بوده ولی با نام دیگری وارد کشور می‌شده است که با شناسه کالا شفافیت آنها مشخص می‌شود.

کد خبر: ۲۹۱٬۳۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha