۲۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۱
صنعت فرش‌بافی ایلام در گمنامی| هنر صنعتی که برندسازی می خواهد
بازار گزارش می‌دهد؛

صنعت فرش‌بافی ایلام در گمنامی| هنر صنعتی که برندسازی می خواهد

ایلام- فرش‌بافی و قالی‌بافی از ظرفیت‌های مهم صنایع دستی و اقتصادی استان ایلام به شمار می‌رود که به دلیل نبود برندسازی همچنان در کشور گمنام هستند.

بازار- گروه استان‌ها: هنرهای سنتی و صنایع‌دستی استان ایلام از جنبه‌های مختلفی چون قدمت، اصالت، جنبه اقتصادی و فرهنگی مورد توجه بوده و همواره از اهمیت بالایی برخوردار است؛ در این میان قالیبافیو فرشبافی از صنایع‌دستی بومی استان ایلام و از جمله صنایع پر رونق و عجین شده با فرهنگ اصیل ایرانی به شمار می‌آید که به دلیل کیفیت و زیبایی شهرت جهانی پیدا کرده و جایگاه ویژه‌ای در بازار جهانی دارد.

فرشبافی در ایلام یکی از صنایع با قدمت زیاد است، به گونه ای که قدمت آن به بیش از ۵۰۰ سال قبل بر می گردد و با همین سرزمین رشد کرده، لازم به ذکر است، نقش و نگار فرش های دستی از طبیعت، آداب و رسوم محلی و سنتی گرفته شده و زنان ایلامی به‌صورت ذهنی بافت این نقش‌ها را بر روی قالی اجرا می‌کردند، البته در چند دهه اخیر نقشه‌های طراحی و بافت به کمک این هنر صنعت قدیمی آمده تا نقش و نگارها به‌صورت منظم و دقیق و با استفاده از نقشه اجرا شود.

کسب و کار قالیبافی و فرشبافی دارای مزیت‌های منحصر به فرد بسیاری است، چرا که فرشبافی از گونه مشاغلی است که می‌توان آن را در منزل و در قالب مشاغل خانگی و با کمترین تجهیزات و مواد اولیه بسیار ساده انجام داد؛ از این رو این صنعت می‌تواند تاثیر بسزایی بر توسعه اقتصادی و اشتغال زایی به ویژه برای بانوان خانه‌دار بر عهده داشته باشد، از طرفی دیگر نیز استفاده از ظرفیت‌های صادرات فرش دست بافت بانوان ایلامی علاوه بر رونق اقتصادی موجب معرفی فرهنگ تمدن و پیشینه تاریخی استان ایلام به اقسا نقاط جهان می شود.

شایان ذکر است یکی از عمده مشکلات صنعت فرش و قالی در استان ایلام نبود برند مختص به خود استان است که این موضوع گاهاً موجب می‌شود هنر دست و زحمت بانوان ایلامی گاهاً به نام سایر استان‌ها معرفی و فروخته شود.

ویژگی‌های منحصر بفرد صنعت فرشبافی در ایلام

مهناز منصوری یکی از فعالان حوزه فرشبافی در استان ایلام در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: فرش‌های دستباف هر منطقه با توجه به ویژگی‌های بومی، فرهنگی و تاریخی آن منطقه دارای خصوصیات منحصربه فرد خود هستند، از این رو فرش دستباف ایلام هم که از این موضوع مستثنا نیست، با توجه به اینکه در منطقه‌ای کوهستانی و چهار فصل قرار دارد همواره از رنگ و لعاب های بی نظیری برخوردار است که چشم هر بیننده ای را مجذوب خود می کند.

صنعت فرشبافی ایلام در گمنامی| هنر صنعتی که برندسازی می خواهد

وی افزود: فرش دستباف ایلام به دلیل تلفیق موفق طرح و رنگ و داشتن ترکیب رنگی متنوع همواره حامل فرهنگ هنر و تمدن ایلامی است که همین موضوع موجب شده علاوه بر گسترش فرهنگ و آداب و رسوم این منطقه تاثیر بسزایی نیز بر توسعه اقتصادی و اشتغال زایی در استان ایلام داشته باشد.

مشکلات صنعت فرشبافی

احترام نیازی از دیگر فرش بافان ایلامی به خبرنگار بازار گفت: صنعت فرشبافی در استان ایلام از پیشینه تاریخی و اهمیت بالایی برخوردار است، اما با این حال چون دیگر صنایع همواره با مشکلاتی نظیر نبود بازار فروش مناسب، جولان دلالان و واسطه‌ها، نبود برند اختصاصی استان و.... دست و پنجه نرم می‌کنند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت ایلام: در سال گذشته سه هزار و ۸۳۰ متر مربع فرش دستباف در مناطق مختلف این استان تولید شده است

وی افزود: از این رو جذب سرمایه‌گذار، افزایش صادرات، اختصاص بازار فروش مناسب، پرداخت تسهیلات به بافندگان، کوتاه کردن دست دلالان و راه اندازی برند مختص به خود استان از اقدامات ضروری است که توسعه صنعت فرش بافی در استان ایلام باید لحاظ شود.

فعالیت ۳ هزار و ۵۰۰ بافنده در ایلام

رضا محمدرحیمی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: صنعت فرشبافی جزو صنایعی است که با اندک حمایتی روی غلتک می‌افتد و می‌تواند به اشتغال‌زایی در حوزه‌های مختلف به طور مستقیم و غیرمستقیم کمک کند و حتی با صادرات به دیگر نقاط موجب ارزآوری به کشور شود.

صنعت فرشبافی ایلام در گمنامی| هنر صنعتی که برندسازی می خواهد

وی با بیان اینکه تولید فرش در استان ایلام از ظرفیت بالایی برخوردار است، افزود: فرش دستباف استان ایلام علاوه بر اینکه نمادی از فرهنگ و هنر مردم ایلام است، یکی از ظرفیت‌های مهم اقتصادی برای حل مشکل بیکاری جوانان استان به شمار می‌رود.

محمد رحیمی ادامه داد: بیش از سه هزار و ۵۰ بافنده در سطح استان شناسایی شده که این موضوع موجب شده در سال گذشته سه هزار و ۸۳۰ متر مربع فرش دستباف در مناطق مختلف این استان تولید شود.

این مسئول ادامه داد: به منظور توسعه صنعت فرش بافی در استان ایلام، طی سال گذشته ۵۱۷ فقره تسهیلات اشتغالزایی به میزان ۴۳۰ هزار و ۸۵۰ میلیون ریال در این حوزه پرداخت شده، همچنین اقداماتی نیز در زمینه صدور ۲۱ مجوز تاسیس کارگاه فرش سال و برگزاری ۱۴ دوره آموزشی برای فرش بافان لحاظ گردیده است.

صنعت فرش دستباف از جمله صنایع ارزآور و اشتغال زا در کشور است که می‌تواند تاثیر بسزایی بر توسعه استان ایلام، رونق اقتصادی، اشتغال زایی برای بانوان خانه‌دار و درآمد زایی برای آنان به همراه داشته باشد، از این رو لازم است مسئولان ارشد استانی برای حل مشکلات این حوزه قدم‌های بیشتری بردارند.

کد خبر: ۲۹۱٬۲۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha