۲۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۵:۳۴
جزئیات جدید از ساخت مسکن چینی در پایتخت| ساخت محلات جدید در تهران با الگوبرداری از محله «اکباتان»
مدیر عامل سازمان نوسازی تهران در گفتگو با «بازار» :

جزئیات جدید از ساخت مسکن چینی در پایتخت| ساخت محلات جدید در تهران با الگوبرداری از محله «اکباتان»

هدایت، مدیر عامل سازمان نوسازی شهر تهران با بیان اینکه چینی ها در مرحله نخست ۲۰۰ هزار مسکن در ۲۲ منطقه تهران احداث خواهند کرد گفت: ساخت مسکن با الگوبرداری از محله اکباتان در دستور کار است.

اکبر محمودی؛ بازار: مطرح شدن ماجرای ورود چینی ها به بازار مسکن تهران به خصوص بافت فرسوده از ماه های گذشته حرف و حدیث های زیادی را در پی داشته است.

مخالفان ورود چینی ها به بازار مسکن معتقد هستند که توانایی شرکت های داخلی اگر بیشتر از چینی ها نباشد کمتر نیست. اما موافقان ورود چینی ها نیز می گویند که سازندگان ایرانی با ورود به بافت فرسوده نه تنها واحدهای مسکونی را با مدت زمان طولانی می سازند بلکه علاقه ای به ورود به بافت فرسوده و پذیرا شدن ریسک و مخاطرات در این مناطق را ندارند.

مهدی هدایت مدیر عامل سازمان نوسازی شهر تهران معتقد است که اگر چینی ها تامین مالی و انتقال تکنولوژی را سرلوحه کار خود قرار دهند مشکلی برای همکاری با شرکت چینی که این روزها در تهران مستقر شده است نخواهد بود.

او می گوید: در مرحله نخست قرار است ۲۰۰ هزار مسکن توسط چینی ها در ۲۲ منطقه تهران احداث شود اما آنچه که در بافت فرسو n ه بسیار حائز اهمیت است این است که چالش نوسازی بافت فرسوده به خصوص در تهران حول این محور است که سازندگان ایرانی به دلیل اینکه اتمام پروژه ها را طولانی می کنند، ساکنان این محلات از اینکه به تجمیع واحد مسکونی خود علاقه نشان دهند خودداری می کنند.

نکته ای که مدیر عامل سازمان نوسازی شهر تهران به آن تاکید می کند این است که متاسفانه در بافت فرسوده به دنبال پروژه های بزرگ مقیاس نرفته ایم.

او در خصوص تولید مسکن و محله هایی شبیه اکباتان تاکید دارد و می گوید: به دنبال ساخت محله هایی شبیه محله اکباتان هستیم.

متن کامل گفتگوی خبرنگار خبرگزاری «بازار» با «سید مهدی هدایت» مدیر عامل سازمان نوسازی شهر تهران را با هم می خوانیم:

قرار است که چینی ها ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در ۲۲ منطقه تهران احداث کنند

* در سوال نخست بفرمایید که چینی ها قرار است در تهران چه تعداد مسکن به خصوص در بافت فرسوده احداث کنند؟

آنچه که باید در خصوص ساخت مسکن توسط چینی ها در تهران باید به آن اشاره کرد باید گفت که هنوز در مرحله تفاهم هستیم. اما قرار است که چینی ها ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در ۲۲ منطقه تهران احداث کنند.

قرار است چینی ها با تامین منابع با رویکرد نوسازی بافت فرسوده و ساخت پروژه های بزرگ مقیاس به این بافت ها ورود و کمک کنند. موضوع انتقال تکنولوژی جدید نیز شرط دیگری است

* گفته می شود که شهرداری تهران به عنوان متولی این پروژه برای چینی ها شرط و شروطی گذاشته است؟

یک شرکت چینی در حال حاضر در تهران مستقر و جلسات هفتگی با آنها برگزار می کنیم. دو شرط برای ورود چینی ها به بافت فرسوده تهران در نظر گرفته شده است که فکر می کنم بارها و بارها به آن تاکید کرده ایم. قرار است چینی ها با تامین منابع با رویکرد نوسازی بافت فرسوده و ساخت پروژه های بزرگ مقیاس به این بافت ها ورود و کمک کنند. موضوع انتقال تکنولوژی جدید نیز شرط دیگری است. در تاکیداتی که ما به آن بسیار حساس هستیم این است که باید چینی ها در پروژه ها از کارگران ایرانی و مصالح ساختمانی ایرانی استفاده کنند.

قرار است پول چینی ها از مسیر یوزانس تامین شود

* قرار است چینی ها با قیمت بسیار نازلی مسکن بسازند؟ آیا تهاتر نفت با چینی ها صحت دارد؟

تهاتر نفت صحت ندارد. قرار است پول چینی ها از مسیر یوزانس تامین شود و ۵ سال بعد به نرخ بهره ای که در قرارداد یوزانس مشخص خواهد شد از محل فروش این واحدهای مسکونی که توسط چینی ها احداث شده است منابع پس داده شود.

* معضل نوسازی و چالش بافت فرسوده به قدری افزایش یافت که مجبور هستیم از چینی ها کمک بگیریم؟ مگر سازنده های داخلی این توان را ندارند؟

چالشی که در بافت فرسوده به خصوص در بافت فرسوده تهران داریم این است که انبوه سازان ایرانی زمان اتمام پروژه را طولانی می کنند. به نظر می رسد که همین طولانی شدن زمان اتمام پروژه باعث می شود تا علاقمندی مردم برای مشارکت در بازسازی بافت فرسوده کاهش یابد.

چالش اصلی بافت فرسوده این است که هنوز هم برای تعریف پروژه های بزرگ مقیاس در محدوه بافت های فرسوده مشکل داریم

* چینی ها در چه بازه ای قرار است ساخت مسکن را به اتمام برسانند؟

چینی ها در در بحث انتقال تکنولوژی جدید قرار است در حدود یک سال پروژه ها را در بافت فرسوده به اتمام برسانند. همانطور که گفتم چالش اصلی بافت فرسوده این است که هنوز هم برای تعریف پروژه های بزرگ مقیاس در محدوه بافت های فرسوده مشکل داریم. یکی از دلایلی که سرمایه های کلان وارد نمی شود و هنوز هم در تجمیع های بزرگ اگر مالکان مشارکت نکنند کار پیش نمی رود همانا این است که ابزار قانونی برای اینکه اگر یکی از ساکنان محلات به تجمیع پلاک خود علاقه ای نشان نداد آن پروژه معطل مانده و رها می شود. چندین پروژه در حال حاضر چندین پلاک حاضر به تجمیع هستند اما متاسفانه در میان این پلاک ها چند پلاک هستند همراهی نکرده و این پروژه ها منجر به شکست می شود. باید از تجربیات کشورهایی که در این حوزه موفق بوده اند استفاده کنیم تا بتوانیم برای محدوده های بافت فرسوده پروژه های بزرگ مقیاس تعریف کنیم. این نبود ظرفیت قانونی و بعضا هم آئین نامه های اجرایی باعث شده که تجمیع ها در محدوده های بافت فرسوده، پروژه های کوچک مقیاس باشد.

به جای اینکه می توانستیم صدها پلاک و یا تا ۳۰۰ پلاک تجمیع کنیم و پروژه های شاخصی در محدوده های بافت فرسوده تعریف کنیم و بتوانیم کیفیت زندگی را افزایش دهیم اما می بینیم که در بافت فرسوده تجمیع های بزرگ اتفاق نیافتاد. موضوعی که در تهران داریم این است که به لایه سخت نوسازی در بافت فرسوده تهران رسیدیم. در بخشی از تهران هنوز نوسازی صورت نگرفته است و این ها همان بدنه هایی است که در محدوده های فرسوده و ناکارآمد قرار گرفته است.

سالانه در شهر تهران برای موضوع استهلاک و مهاجرت و ازدواج و نوسازی بافت فرسوده باید ۱۵۰ هزار واحد مسکونی احداث کنیم

* آمار نوسازی شهر تهران آیا راضی کننده است؟ از زمانی که به عنوان مدیر عامل نوسازی شهر تهران منصوب شدید چه اقدام ویژه ای برای تهران صورت گرفته است؟

آمار نوسازی در شهر تهران در سال ۱۴۰۲ نسبت به ۱۴۰۱ حدود دو برابر شد. نکته ای که به آن اعتقاد داریم و آنرا دنبال می کنیم این است که موضوع مسکن در تهران از موضوع بازآفرینی جدا نیست و این دو موضوع همسو با هم باید پیش بروند. اگر بخواهیم در این خصوص ریز شویم باید بگویم که در ۱۰ سال در تهران حداقل باید ۴۳۰ هزار واحد مسکونی نوسازی شود. اگر در تهران بخواهیم به حداقل مهاجرت های تهران و متولدین و ازدواج ها پاسخ دهیم، ۶ هزار هکتار باقی مانده بافت های فرسوده را نوسازی کنیم و مجموع این اقدامات در ۱۰ سال باید در تهران حدود ۱.۵ میلیون واحد مسکونی تولید و احداث شود. یعنی سالانه در شهر تهران فقط برای موضوع استهلاک و مهاجرت و ازدواج و نوسازی بافت فرسوده بتوانیم پاسخ دهیم باید در تهران سالانه ۱۵۰ هزار واحد مسکونی احداث کنیم.

قیمت مسکن در اکباتان ۲۰ درصد بالاتر از محلات همجوار است. چون یکی از محلات موفق است. ما با رویکردهای بهتر از محله اکباتان یک محلات الگوی جدیدی تعریف کردیم

* آیا برای شهر تهران به دنبال این هستید که محلات نمونه با ویژگیهای روز دنیا احداث شود؟

متاسفانه علیرغم اینکه در شهر تهران بعد از انقلاب پروژه های با کیفیت مسکن ساختیم اما در محله ای در تهران مثل اکباتان احداث نکرده ایم اما به هر حال خارج از نگاه های سیاسی پروژه موفقی بوده است که ما الان می بینیم قیمت مسکن در اکباتان ۲۰ درصد بالاتر از محلات همجوار است. چون یکی از محلات موفق است. ما با رویکردهای بهتر از محله اکباتان یک محلات الگوی جدیدی تعریف کردیم با رویکرد تامین همزمان خدمات و سکونت، موضوع اشرافیت ها و پیاده مداری، بحث جدا کردن فضاهای عمومی و خصوصی، معماری سبز و فضاهای کار اشتراکی و نورگیری و اینکه بتوانیم در کنار بالکن برای تمام واحدهای حیاط دار کوچکی در طبقات پیش بینی کنیم. با این رویکردها و اینکه کمترین نیاز مردم محله برای سفرهای غیر ضروری مجبور به جابجایی شوند. ما این پروژه ها را تعریف کردیم و جالب است که همین پروژه ها از مسیر فراخوان و انتخاب بهترین طرح شروع شده است که چندین محله در شهر تهران در حال ساخت است.

* کدام محلات در کدام مناطق تهران با این ویژگی ها احداث خواهد شد؟

محله الگوی منطقه ۱۹ در زمینی به مساحت ۱۲ هکتار، محله الگوی نفرآباد، محله الگوی کمیل در منطقه ۲۲، محله الگوی ۰۶ و محله الگوی دوشان تپه جزو این محلات هستند. از این محلاتی که امکان ظرفیت زمین بود و می شد با مدل محلات الگو توسعه داد. این اقدامات هم به موازات در حال انجام است و یکی از بهترین محلات و شهرک های تهران خواهند بود.

کد خبر: ۲۹۱٬۰۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 6
    • نظرات در صف انتشار: 1
    • نظرات غیرقابل انتشار: 2
    • گوهری IR ۲۳:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۶
      2 0
      از سال ۱۴۰۰ مسکن ملی پرند تهران ثبت نام کردیم با اینکه واجد شرایط هستیم وضیعتمون رو سیستم تایید اولیه در انتظار تایید مدیر بلاتکلیف ۳ ساله مونده حتی تشکیل پرونده انجام نمیدن تایید نهایی نمیکنن هربار شرکت عمران پرند پیگیر شدم میگن اول باید تامین زمین بشه بعد تشکیل پرونده بدن ۳ ساله هنوز تامین زمین نکردن پس کی میسازن به ما مردم بدبخت تحویل بدن رسانه ها خواهشااا پیگیری کنید زیر بار مستاجری لح شدیم بلکه چاره ای کنن ممنونم
    • IR ۰۰:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۷
      0 0
      ورود چینی ها به ساخت مسکن فقط برای تهاتر قیمت نفت هست و دیگر هیچ
      • علی IR ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۷
        1 0
        غیب گفتی عمو
    • IR ۰۳:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۷
      2 0
      سلام چه خبر تهران داره می ترکه نه اب نه برق درست حسابی پیدا می کنه الان که وضعیت اب وبرق اینه
    • علی IR ۱۶:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۷
      1 0
      ۱- ما به این همه نیروی متخصص چه نیازی داریم که چینی ها برای ما خانه بسازند. ۲- مشکل؛ بیکاری جوانان ما و درآمد پایین مردم برای خرید خانه است نه اینکه ساخت خانه ۳- بجای اینکار لازم است با ساخت کارخانه ها صنعت ایران توسعه یافته جوانان ما داری کار با حقوق مکفی شوند تا بتوانند خانه بخرند. ۴ اینگونه کارها اتلاف سرمایه های مملکت توسط مدیران بی‌کفایت و نالایق است که متخصصان مملکت ما راهم قبول ندارند.
    • IR ۰۷:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۹
      0 0
      مقایسه اکباتان با ساختمان‌های جدید ساخت دور از انصاف و عدالت است و هیچ موقعی نمی توان مانند آنرا را ساخت ۰