۲۵ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۵
اعتمادی به شاخص سازها هم نیست
بازار بورس را با ضرر و زیان ها به حال خود رها کرده اند!

اعتمادی به شاخص سازها هم نیست

بازار بورس در هفته معاملاتی که گذشت، نوسانات رضایت بخشی نداشت و یکی از دلایل آن عدم حمایت از سمت دولت و حقوقی است که از بی تدبیری ها در بازار سوء استفاده میکنند.

هادی بهرامی؛ بازار: همانطور که میدانید بازار بورس محلی برای جمع آوری، گردش و هدایت نقدینگی به سمت و سوی کسب و کار و فعالیت های اقتصادی است که با نوسانات مثبت سهام میتوان به اثرگذاری سودسازی شرکت ها بر بازدهی سرمایه سهامداران کمک کرد؛ در حالیکه کلیه شاخص های بازار بورس این روز ها را منفی، در محدوده های تعجب آور و با رفتار های خسته کننده پشت سر میگذارد. نهاد های نظارتی باید با اتخاذ برخی مقررات که البته منطقی باشد و مدیریت درست منابع مالی بازار سبب بازدهی مثبت سهام برای سهامداران چشم به راه شوند تا قلب اقتصاد کشور یعنی بازار بورس هم به روز های پر رونق خود بازگردد.

درحال حاضر روند بازار به شکل فرسایشی و خسته کننده ای در حال حرکت است؛ اما انتظار میرود همانند سیکل های حرکتی قبل، یک رشد حداقل ۱۰۰ درصدی را از شاخص شاهد باشیم ولی معلوم نیست کی این اتفاق بیفتد؛ زیرا شرایط اقتصادی، سیاست ها و موقعیت بازار های موازی تعیین میکند که بورس امسال رشد کند یا سال بعد و یا حتی ۳ سال بعد که در اینصورت سهامداران شرکت های شاخص ساز بازنده خواهند بود. کلمه بازنده را به این دلیل میگوییم که قیمت سهام شرکت های بزرگ در ایران برعکس سایر کشور ها و برخلاف روند سودسازی فوق العاده ای که دارند، بسیار کمتر از سایر سهم ها و اقلام رشد میکند و با همین اتفاق، سهامدار از خرید های بیشتر پشیمان میشود.

اعتمادی به شاخص سازها هم نیست


سهم های شاخص ساز بورس دیگر جذابیت قبل را ندارند؛ زیرا بازدهی و رفتار های خوب را پس از زیان سنگین ندارند و به همین خاطر در حال حاضر صرفا به درد تحلیل کلیت بازار میخورند ولاغیر. سهامداران این روز ها بسیار خسته و نا امید شده اند که دلیل آن هم بی تدبیری مدیران، عدم حمایت حقوقی های بازار و اتخاذ تصمیمات درست و علمی است. به سهامدارن پیشنهاد میشود به سیگنال های افراد اهل خرید و طرفدار شرکت های بزرگ و شاخص ساز و با اصطلاح مد شده دلاری محور و p/e بالا توجهی نکنند؛ در غیر اینصورت با زیان بیشتری مواجه خواهند شد و کسی پاسخگوی این مشکلات و دردها نیست. در ادامه به گزارش جریانات نقدینگی میپردازیم تا سرمایه گذاران با آگاهی بیشتری تصمیمات مالی خود را بگیرند.

به سهامدارن پیشنهاد میشود به سیگنال های افراد اهل خرید و طرفدار شرکت های بزرگ و شاخص ساز و با اصطلاح مد شده دلاری محور و p/e بالا توجهی نکنند؛ در غیر اینصورت با زیان بیشتری مواجه خواهند شد و کسی پاسخگوی این مشکلات و دردها نیست.


گزارش صورت وضعیت بازار
شاخص کل بورس در هفته ای که گذشت، با کاهش ۰.۹ درصدی به محدوده ۲ میلیون و ۷۵ هزار واحد رسیده است که به دنبال آن شاخص هم وزن نیز با افت ۱.۷ درصدی در محدوده ۶۷۳ هزار واحد قرار دارد. در آخرین روز معاملاتی هفته ای که گذشت، سهام وبملت، وتجارت، فولاد، شستا، ذوب، فملی و خودرو به ترتیب، پر تراکنش های بازار بودند و ۴۱۲ نماد با نوسانات منفی و ۱۲۵ نماد با نوسانات مثبت روز معاملاتی را به پایان رساندند؛ همچنین ارزش صف فروش به مبلغ ۳۸۶ میلیارد تومان و ارزش صف خرید نیز ۱۱۵ میلیارد تومان به ثبت رسید. سهام فولاد با ۸۸۱ واحد، فملی ۶۸۲، وبملت مثبت ۶۴۱، بوعلی ۴۸۵، وامید ۴۸۰، فارس ۴۳۷ و شپنا ۴۳۲ واحد بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل در آخرین هفته معاملاتی گذاشتند.

شاخص کل بورس در هفته ای که گذشت، با کاهش ۰.۹ درصدی به محدوده ۲ میلیون و ۷۵ هزار واحد رسیده است که به دنبال آن شاخص هم وزن نیز با افت ۱.۷ درصدی در محدوده ۶۷۳ هزار واحد قرار دارد. همانطور که قبلا گفته شد، این روز ها بازار بورس وضعیت بسیار بدی دارد و از هر طرف به بن بست خورده است که هر چه سریع تر باید تدابیری اندیشیده شود و یا حداقل هیچ کسی هیچ تدبیری نیندیشد تا بازار به راه خود ادامه دهد!


گزارش جریانات نقدینگی بازار
در آخرین روز معاملاتی (۲۳ خرداد ۱۴۰۳) حدودا ۴۴۷ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سرمایه خارج و ۴۷۴ میلیارد تومان هم پول به صندوق های درآمد ثابت وارد شده است. ارزش معاملات خرد بازار بورس در ۲۳ خرداد ماه ۱۴۰۳، مبلغ ۲۷۲۱ میلیارد تومان به ثبت رسید. صنعت کاشی و سرامیک ۲ میلیارد تومان و دارویی ۲ میلیارد تومان بیشترین ورود پول حقیقی و در مقابل، صنعت بانکداری ۱۱۲ میلیارد تومان، فلزات اساسی ۷۳ میلیارد تومان و خودرو ۵۳ میلیارد تومان بیشترین خروج پول حقیقی را تجربه کردند. همچنین صنعت بانکداری با ۴۱۵ میلیارد تومان، فلزات ۲۱۲ میلیارد تومان، خودرو ۱۶۳ میلیارد تومان، شیمیایی ۱۳۹ میلیارد تومان، چند رشته صنعتی ۹۵ میلیارد تومان و محصولات غذایی ۹۲ میلیارد تومان بیشترین ارزش معاملات را داشتند.

ارزش معاملات، ورود و خروج پول به صنایع و نوسان قیمت سهم ها بسیار افت کرده که نشان دهنده کم رمق بودن و نقدشوندگی پایین است. مطالب و تحلیل ها صرفا دیدگاه شخصی نویسنده مقاله و کارشناس تحلیل خبرگزاری میباشد و به هیچ عنوان توصیه مالی نیست.


تحلیل تحرکات اخیر بورس
همانطور که قبلا گفته شد، این روز ها بازار بورس وضعیت بسیار بدی دارد و از هر طرف به بن بست خورده است که هر چه سریع تر باید تدابیری اندیشیده شود و یا حداقل هیچ کسی هیچ تدبیری نیندیشد تا بازار به راه خود ادامه دهد! یک روز دامنه نوسان ۲ درصد میشود، روز دیگر نرخ ها کم و زیان میشود، یک روز تنش ها منجر به ریزش ناگهانی و شدید میشود و بسیاری از دلایلی که باعث خرابی اوضاع شده و پرتفوی سهامداران بیش از پیش دچار زیان سنگین شود. ارزش معاملات، ورود و خروج پول به صنایع و نوسان قیمت سهم ها بسیار افت کرده که نشان دهنده کم رمق بودن و نقدشوندگی پایین است.

کد خبر: ۲۹۰٬۹۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • US ۱۹:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۵
      0 0
      دو تیم فوتبال مهم که توش فساد شده آوردن تو بورس پیگیری بیشتر کنید بانک ها و شرکت ها درش فساد پیدا میکنید اونوقت بورس رو سبز ببینید
    • IR ۰۰:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۶
      0 0
      دیگه به چشمهام هم اعتماد ندارم چه برسه به شاخص سازها
    • بصیرت IR ۱۵:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۷
      0 0
      تیم اقتصادی دولت،باملتهب کردن بازارباقوانین دستوری نوسان طلا،دلاروخودرو راگرفت،به بهانه تامین مالی دولت جیبشان پرپول کردن حالارسیده به ته دیگ،باحجم مبنا۱دربورس بهره آخرین رانت ببرند(روزی بی عافیت)