۲۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۳
خام فروشی، تیر خلاص بر پیکره صنعت گل و گلاب| تولید «عطر طبیعی» صنعتی درآمدزا که مغفول مانده است
در گفت و گو با بازار مطرح شد؛

خام فروشی، تیر خلاص بر پیکره صنعت گل و گلاب| تولید «عطر طبیعی» صنعتی درآمدزا که مغفول مانده است

اصفهان - زارعی؛ کارشناس حوزه کشاورزی خام فروشی، تیر خلاص بر پیکره صنعت گل و گلاب برشمرد و گفت: تولید محصولات مختلف از گل محمدی امروزه در دنیا از اهمیت بسیار زیادی و ویژه ای برخوردار است.

حسین زارعی در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: تولید گل محمدی سال به سال در کاشان افزایش یافته است، اهل گلایه نیستم و جای ناشکری نیست چراکه وضعیت درآمدزایی تولید گل محمدی و گلابگیری خوب است اما گاهی به اندازه تلاش دوستان من در این عرصه نیست چراکه فصل استفاده از این موهبت محدود است و اگر فردی تنها در این عرصه مشغول باشد، ممکن است این شغل برای وی راضی کننده نباشد.

وی افزود: در یک سمت، دلال ها و کارخانه جات هستند که به طور معمول کارخانجات، گل محمدی را نمی‌خرند و دلالان هم پول مناسبی نمی ‌دهند و گاهی برخی باغبان ها مجبور هستند در بلندمدت گل های خود را بفروشند.

این کارشناس عرصه کشاورزی معتقد است که با توجه به نیاز کم این گیاه به آب و نیاز ویژه به نور آفتاب، مناطقی مانند کاشان و نقاطی که با بحران آب مواجه هستند می توانند از ظرفیت این محصول که از گذشته در میان ایرانیان جایگاه ویژه ای داشته است، استفاده کنند.

غفلت از تولید اسانس و دیگر فراورده های جانبی از گل محمدی

وی بر موضوع فراوری گل و گلاب نیز تاکید کرده و می گوید: تولید گلاب از گل محمدی یکی از تولیدهای مهم اقتصادی منطقه کاشان و کشور است که علاوه بر مصرف داخلی به خارج از کشور نیز صادر می‌شود، اما گلاب‌گیری به نوعی خام فروشی محصول است و مسئولان باید به تولید اسانس و دیگر فرآورده‌های جانبی گل توجه کنند.

زارعی با اشاره به اینکه کاشت و برداشت گل محمدی موجب اشتغالزایی خوبی در فصل بهار در کاشان است، تاکید کرد: استفاده از این نعمت خدادادی نیازمند، وجود یک نوع سرمایه در گردش برای کارخانه جات است.

وی تصریح کرد: این موضوعی است که با حمایت بانک ها به خوبی محقق می شود و این در حالی است که اکنون نرخ بالای میزان سپرده گذاری برای دریافت یک و نیم برابر سرمایه و نرخ سود بالا به نفع صاحبان صنایع نیست و شاید از این رو است که برخی کارخانه جات تمایل چندانی به خرید گل و گلاب ندارند.

امروزه در کشورهای مختلف دنیا حتی اسانس و حتی بیسکویت، شکلات از گل محمدی تهیهه می شود، یعنی کشورهای دیگر گل محمدی را از ما خریده و به محصولاتی با ارزش افزوده مناسب تبدیل می کنند و این در حالی است که کشور ما به عنوان مهد تولید این گل به گلابگیری یا تولید اسانس گل محمدی اکتفا کرده است

فعال صنعت گلابگیری کارشناس حوزه کشاورزی با بیان اینکه تولید محصولات مختلف از گل محمدی موضوعی است که امروزه در دنیا از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، تاکید کرد: موضوعی که باز هم اهمیت فراوری محصولات خام را یادآوری می کند.

وی اضافه کرد: در کشورهای مختلف دنیا حتی اسانس و حتی بیسکویت، شکلات از گل محمدی تهیهه می شود، یعنی کشورهای دیگر گل محمدی را از ما خریده و به محصولاتی با ارزش افزوده مناسب تبدیل می کنند و این در حالی است که کشور ما به عنوان مهد تولید این گل به گلابگیری یا تولید اسانس گل محمدی اکتفا کرده است.

تولید عطر طبیعی،‌صنعتی درآمدزا که مغفول مانده است

زارعی بیان کرد: گل محمدی می تواند پایه اسانس برای تولید محصولات مختلف،عطرهای بسیار خوشبو و یا حتی تولید عطر طبیعی گل محمدی با توجه به ارزش این نوع عطرها در جهان برای درمان و استفاده روزمره نیز باشد که حتی کشوری مانند هند آن را به قیمت گزاف به توریست ها و گردشگران خارجی می فروشد.

وی گفت: من حتی ایرانیانی را سراغ دارم که از این کشور عطر گل محمدی طبیعی خرید می کنند چرا که معتقدند عطرهای ایران کاملا طبیعی نیست، همه اینها این مشکلاتی است که به راحتی با اندکی حمایت از سوی مسئولان قابل رفع است.

کد خبر: ۲۹۰٬۹۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha