۲۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۸
تاپایان سال ۲ هزار مگاوات برق وارد مدار می شود
مدیرعامل شرکت توانیر:

تاپایان سال ۲ هزار مگاوات برق وارد مدار می شود

مدیر عامل شرکت توانیر با اشاره به اینکه تا پایان سال ۲ هزار مگاوات برق وارد مدار خواهد شد، خاطر نشان کرد: اکنون احداث ۶ هزار مگاوات برق شروع شده است.

به گزارش بازار، مصطفی رجبی مشهدی در نشست خبری با بیان اینکه در ابتدای دولت ۱۵ هزار مگاوات ناترازی برق داشتیم که با توسعه نیروگاههای، اقدامات تعمیراتی و توسعه و مدیریت مصرف در راستای کاهش این رقم حرکت کردیم، گفت: برای سال اول دولت ۱۰۰ اقدام، سال بعد ۱۴۰ اقدام و برای ۱۴۰۳، ۱۸۰ اقدام برای کاهش ناترازی پیش بینی شده است.

وی با بیان اینکه با تلاش بخش خصوصی و دولتی ۹ هزار مگاوات به ظرفیت تولید اضافه شد، گفت: ۱۴۰۰ مگاوات توسط صنایع انرژی‌بر و بر اساس قانون مانع زدایی از تولید در دست اجرا است و بناست که ۱۰ هزار مگاوات توسط صنایع انرژی بر احداث شود.

مدیر عامل شرکت توانیر با اشاره به اینکه تا پایان سال ۲ هزار مگاوات وارد مدار خواهد شد، خاطر نشان کرد: اکنون احداث ۶ هزار مگاوات برق شروع شده و ۱۷ هزار مگاوات موافقت نامه اصولی برای دریافت سوخت و مجوزهای زیست محیطی را دریایت کرده اند.

وی بیان ادامه داد: هر سال ۱۰ هزار مگاوات ترانسفورماتور و ۱۲۰۰ کیلومتر شبکه احداث می‌شود تا افت ولتاژ اتفاق نیفتد.

به گفته این مقام مسئول در راستای توسعه ظرفیت روستایی ۴۵۰ روستا با ۷۰۰۰ خانوار با اعتبار ۱۰ هزار میلیارد تومان و ۱۸ هزار خانوار عشایر با سامانه‌های قابل حمل برق رسانی شدند، به این ترتیب علاوه بر اینکه ۱۰۰ درصد مناطق شهری و ۹۹.۷ درصد روستاها برق دارند.

وی ادامه داد: در حوزه توسعه تجدیدپذیر در حال حاضر ۲۲ هزار مگاوات در حال ساخت است امیدواریم در کمتر از یک سال به بهره برداری برسند.

مدیر عامل توانیر با بیان اینکه برای کاهش ناترازی موافقت شده که از صندوق توسعه ملی اعتبار در نظر گرفته شود، افزود: ۷.۵ میلیارد تومان برای نیروگاه‌های حرارتی و ۵ میلیارد تومان برای نیروگاه‌های تجدیدپذیر تسهیلات در نظر گرفته سده که احداث آنها سرعت بگیرد.

رجبی مشهدی با اشاره به نقش نیروگاه تجدید پذیر در رفع ناترازی برق خاطر نشان کرد: نیروگاه‌های خورشیدی این قابلیت را دارند که در ساعت اوج بار به ناترازی کمک کنند و در این راستا مشوق‌های برق سبز را در دستور کار داریم که سرعت بازگشت سرمایه دارد.

سخنگوی صنعت برق با اشاره به اینکه در ۲روز گذشته تابلوی برق آزاد راه اندازی شد، یک نیروگاه ۲۰ مگاواتی عرضه داشت، خاطر نشان کرد: کسانی که در این حوزه سرمایه گذاری کنند علاوه بر اینکه به جبران ناترازی کمک می‌کنند درآمد خوبی خواهند داشت و بازگشت سرمایه نیز سریع خواهد بود.

مدیر عامل توانیر درباره ناترازی و احتمال وقوع خاموشی در کشور گفت: برای جلوگیری از خاموشی برنامه ریزی‌های متعددی صورت گرفته به طوری که علاوه بر طرح‌های سال گذشته با پویش با انرژی جوایز ارزنده‌ای را برای مشترکان در نظر گرفته‌ایم و پیش‌بینی می‌کنیم که میزان مصرف ۱۰ درصد کاهش یابد.

وی درباره وضعیت صادرات برق در شرایط فعلی خاطرنشان کرد: براساس اولویت داخل میزان صادرات برق تنظیم می‌شود و در حال حاضر در حداقل میزان صادرات قرار داریم به طوری که ۵۰۰ تا ۶۰۰ مگاوات برق صادر و همچنین میزان نیز وارد می‌شود.

به گفته مدیرعامل شرکت توانیر در حال حاضر از ترکمنستان و ارمنستان برق را دریافت می‌کنیم و برنامه ریزی کرده‌ایم که ۵۰۰ مگاوات واردات داشته باشیم.

کد خبر: ۲۹۰٬۸۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha