۲۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱
یک باتری معادل چه مقدار سوخت انرژی تولید می کند؟| باتری خودرو نباید خالی شود
بازار گزارش می دهد؛

یک باتری معادل چه مقدار سوخت انرژی تولید می کند؟| باتری خودرو نباید خالی شود

یک لیتر بنزین در زمان احتراق می تواند انرژی معادل ۹ کیلووات ساعت تولید کند. اما احتراق یک لیتر گازوئیل می تواند ۱۰ کیلووات ساعت قدرت برای خودرو تولید کند.

امید محمدی؛ بازار: توسعه خودروهای برقی مشروط بر تغییر دیدگاه مشتریان نسبت به این محصولات است، بیش تر مشتریان خودروهای الکتریکی پیش از انتخاب این محصولات دو سوال کلی دارند؛ نخست اینکه چرا سرعت و دور خودروهای برقی محدود شده؟ و دوم اینکه پیمایش خودروهای برقی بیشتر است یا بنزینی؟ باتوجه به ورود تاکسی های برقی به ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت در ادامه به پاسخ سوالات مذکور خواهیم پرداخت؛

اگر یک خودرو سواری کوچک با مخزن بنزین ۴۰ لیتری را در نظر بگیریم، این وسیله نقلیه ۳۶۰ کیلووات ساعت انرژی حمل و تولید می کند. حال اگر این خودرو با مخزن سوخت مذکور گازوئیل حمل کند، ۴۰۰ کیلووات ساعت انرژی در اختیار و راننده قرار می دهد

یک لیتر سوخت چند کیلووات ساعت است؟

برای پی بردن به پاسخ میزان پیمایش خودروهای برقی یا سوخت فسیلی ابتدا باید شناخت کافی نسبت به ماهیت شیمیایی سوخت ها داشت. بنزین و گازوئیل دو سوخت متداول و محبوب در جهان هستند، یک لیتر بنزین در زمان احتراق می تواند انرژی معادل ۹ کیلووات ساعت تولید کند. اما احتراق یک لیتر گازوئیل می تواند ۱۰ کیلووات ساعت قدرت برای خودرو تولید کند. با این تفاسیر اگر یک خودرو سواری کوچک با مخزن بنزین ۴۰ لیتری را در نظر بگیریم، این وسیله نقلیه ۳۶۰ کیلووات ساعت انرژی حمل و تولید می کند. حال اگر این خودرو با مخزن سوخت مذکور گازوئیل حمل کند، ۴۰۰ کیلووات ساعت انرژی در اختیار و راننده قرار می دهد.
این درحالی است که یک دستگاه خودرو برقی معمولی جدید، مجهز به باتری ۵۰ تا ۸۰ کیلووات ساعتی است. این مقدار انرژی الکتریکی را می توان انرژی خالص معرفی کرد، متاسفانه انرژی الکتریکی ذخیره شده در این باتری به طور کامل در دسترس سیستم محرک نیست.

یک باتری معادل چه مقدار سوخت انرژی تولید می کند؟| باتری خودرو نباید خالی شود

باتری خالی نشود

باتری مجهز به لیتیوم یا هر فناوری دیگر که در خودروهای الکتریکی نصب می شود، مانند مخزن سوخت خودرو نباید به طور کامل خالی شود. زیرا این مساله می تواند بحران شارژ یا خطر انفجار ایجاد کند. ‌ بنابراین خودروسازان سیستم های کنترل الکتریکی نصب می کنند که عملکرد باتری را تحت نظر داشته باشند. سیستم خودروهای الکتریکی از نظر ساختار نسبت به خودروهای بنزینی یا گازوئیلی ساده تر هستند. وزن این خودروها به مراتب از وسایل نقلیه سوخت فسیلی کمتر است. بنابراین خودروسازان در تلاش هستند تا با افزایش ظرفیت باتری میزان پیمایش را بیشتر کنند، اما تاکنون علم مهندسی خودرو و الکترونیک به پیشرفتی نرسیده که اجازه تخلیه کامل شارژ باتری را دهد.

امروزه یک مخزن سوخت خودروهای سوخت فسیلی ۱۰ برابر بیشتر از یک باتری معمولی انرژی حمل می کند، اما بازده خودروهای سوخت فسیلی به مراتب کمتر از وسایل نقلیه الکتریکی است

باتوجه به رشد فناوری خودروهای برقی، امروزه یک مخزن سوخت خودروهای سوخت فسیلی ۱۰ برابر بیشتر از یک باتری معمولی انرژی حمل می کند، اما بازده خودروهای سوخت فسیلی به مراتب کمتر از وسایل نقلیه الکتریکی است. خودروهای الکتریکی تقریبا سه برابر کمتر انرژی نسبت به خودروی معادل سوخت فسیلی برای پیمایش نیاز دارد. بازده یک دستگاه خودرو برقی ۹۴ درصد است، اما بازده احتراق بنزین یا گازوئیل با موتورهای مجهز به توربو شارژر و فناوری پاشش سوخت می دی آی، ۳۸ تا ۴۰ درصد است. بنابراین خودروهای الکتریکی برای داشتن یک پیمایش قابل توجه نیازمند باتری با ظرفیت ۱۲۸ تا ۱۵۸ کیلووات است. پیشرفته ترین خودروهای الکتریکی امروز در دنیا ۲۷۰ کیلووات ساعتی هستند که معادل یک مخزن سوخت ۵۰ لیتری پیمایش فراهم می کند.

کد خبر: ۲۹۰٬۸۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha