۲۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۶
نمایشگاهی از رنگ ها و خاطرات شیرین کودکی
سهم ایران از بازار جهانی اسباب بازی کمتر از ۳ دهم درصد

نمایشگاهی از رنگ ها و خاطرات شیرین کودکی

سومین نمایشگاه تخصصی صنعت اسباب بازی و صنایع وابسته (ایران تویکس) به مدت ۴ روز از ۲۲ تا ۲۶ خرداد از ساعت ۱۰ تا ۶ بعد از ظهر در نمایشگاه شهر آفتاب پذیرای بازدیدکنندگان این نمایشگاه خواهد بود.

بازار؛ گروه اصناف و بازرگانی: شهر آفتاب این روزها میزبان خاطره سازان شیرین کودکی است. اسباب بازی های خوش آب و رنگی که از همان ابتدای ورود به سالن ملل نمایشگاه، خنده را بر لب بازدیدکنندگان جاری می کنند. یکی از غرفه ها بازی های فکری خود را به نمایش گذاشته و دیگری ویترینی از لگو ها با رنگین کمانی از رنگ ها و بورسی از ماشین های اسباب بازی به راه انداخته است. بازار عروسک، اسکوترهای کودکانه و صورتک های حیوانی و تفنگ های اسباب بازی هم حسابی داغ است. گردونه شانس، حباب های وسط راهرو و بادکنک های رنگی که به بازدیدکنندگان نمایشگاه داده می شود، جذابیت های این سالن نمایشگاهی را حسابی زیاده کرده است. دیگر خبری از فضای خشک سایر نمایشگاه ها و چهره های گرفته و در هم فرورفته و خسته نیست. برخلاف سایر نمایشگاه ها بزرگسالان تنها بازدیدکنندگان نمایشگاهی نیستند نیستند. برخی از کودکان با والدین خود با نمایشگاه آمده اند و برخی هم از طرف مدارسشان به صورت تیمی از غرفه و اسباب بازی های آن بازدید می کنند.

خبری از محصولات خارجی نیست

اما اینها تنها بخشی از جاذبه های نمایشگاهی است که مجری برگزاری آن معتقد است که قابل مقایسه با سنوات گذشته نیست.

بر اساس آنچه مونا عمادی مسئول کمیسیون نمایشگاه های انجمن اسباب بازی می گوید: در سومین نمایشگاه تخصصی صنعت اسباب بازی و صنایع وابسته (ایران تویکس ۳) حدود ۱۰۰ شرکت کننده در فضایی به مساحت ۳۶۰۰ متر مربع در این نمایشگاه شرکت کرده اند؛ این در حالی است که تعداد شرکت کننده ها در نمایشگاه قبلی تنها ۷۰ شرکت بوده که در فضایی به مساحت ۲۷۰۰ متر مربع در این رویداد تخصصی حاضر شده بودند.

او که معتقد است که رشد و تحول ایجاد شده در صنعت اسباب بازی را می توان در این نمایشگاه دید، به این نکته هم اشاره می کند که این نمایشگاه فقط پذیرای تولیدکنندگان داخلی است.

رهنمودهای رهبری برای صنعت اسباب بازی

اما مراسم افتتاحیه سومین نمایشگاه تخصصی صنعت اسباب بازی و صنایع وابسته (ایران تویکس) با حضور محمد مهدی برادران معاون وزیر صمت، اکبری تالار پشتی رییس سابق کمیسیون صنایع و معادن مجلس، احسان منشی رییس هیات مدیره انجمن تولید کنندگان اسباب بازی، صنعتکار رییس انجمن تولید کنندکان نوشت افزار و جمع کثیری از فعالین حوزه صنعت کار برگزار شد.

محمد مهدی برادران معاون وزیر صمت، صنعت اسباب بازی از جمله سخنرانان این افتتاحیه بود، او با اشاره به کاهش قاچاق اسباب بازی از ۵۵۵ میلیون دلار به کمتر از ۲۰۰ میلیون دلار، گفت: خواسته رهبری به صفر رساندن قاچاق و تولید محصولاتی مطابق با فرهنگی ایرانی است.

سهم اندک ایران از بازار جهانی اسباب بازی

در این میان محمد مهدی برادران اسباب بازی را صنعت آینده ساز کشور دانست. البته نگاهی به گردش مالی موجود در این صنعت نشان می دهد که این ادعا خیلی هم بیراه نیست.

ارزش بازار جهانی اسباب بازی در حال حاضر عددی فراتر از ۱۰۰ میلیارد دلار است. اما متاسفانه سهم ایران از این میزان، حدود ۳۰۰ میلیون دلار معادل سه‌دهم درصد بازار جهانی است که یک‌سوم آن معادل ۱۰۰ میلیون دلار، تولیدات شرکت‌های داخلی را شامل می‌شود

بر اساس آنچه روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس ‌جمهوری در سال گذشته اعلام کرده ارزش بازار جهانی اسباب بازی در حال حاضر عددی فراتر از ۱۰۰ میلیارد دلار است. اما متاسفانه سهم ایران از این میزان، حدود ۳۰۰ میلیون دلار معادل سه‌دهم درصد بازار جهانی است که یک‌سوم آن معادل ۱۰۰ میلیون دلار، تولیدات شرکت‌های داخلی را شامل می‌شود.

او معتقد است که می توان سهم ایران از بازار جهانی اسباب بازی را تا یک میلیارد دلار هم افزایش داد.

نگاه ویژه به اسباب بازی در وزارت صمت

احسان منشی رییس هیات مدیره انجمن تولید کنندگان اسباب بازی هم از دیگر سخنران این مراسم بود که در گفته های خود شکوفایی صنعت اسباب بازی به عنوان هنر صنعت هویت ساز ایرانی در کشور را مورد اشاره قرار داد و گفت: تغییراتی که در زمینه اعطای مجوزها و ایجاد دفتر صنایع خلاق در وزارت صمت نشان می دهد که این وزارتخانه نگاه ویژه ای به صنعت اسباب بازی داشته و اهمیت آن را پذیرفته اند. البته امیداریم که مجموعه قوانین به صورت ویژه و خاص بومی سازی شود.

او همچنین به چالش تولیدکنندگان با مساله کپی کاری برخی از واحدهای تولیدی اشاره کرد و آن را یکی از مشکلات فعالین این صنعت دانست.

منشی همچنین در این مراسم از مهدی معینی که بسیاری او را تاریخ شفاهی کانون پروش فکری کودکان و نوجوانان می دانند، با اعطایی هدیه ای تقدیر و تشکر کرد.

نگاه علمی به اسباب بازی در ایران تویکس ۳

جالب است که بدانید در حاشیه نمایشگاه ایران تویکس ۳ نشست های علمی هم برگزار خواهد شد. اولین نشست این نمایشگاه مربوط به تاثیر تحولات صنعت بازی و اسباب بازی در حوزه سلامت روان بود. نسرین اعجازی سخنران این نشست بود. او می گوید که بازی، زبان طبیعی کودکان است و اسباب بازی ها ابزارهایی هستند که به آنها کمک می کنند تا این زبان را بیاموزند و آن را توسعه دهند.

به گفته او، از منظر روانشناسی بازی برای کودکان یک نیاز اساسی است و اسباب بازی ها می توانند به عنوان ابزار درمانی در روانشناسی کودکان مورد استفاده قرار گیرد.

او همچنین در بخش دیگری از سخنان خود به بررسی نقش اسباب بازی ها در توسعه هوش هیجانی کودکان اشاره کرد.

بازدید مراجعه کنندگان از همان ساعت های ابتدایی

با وجود اینکه ساعت افتتاحیه نمایشگاه ۱۲ و نیم ظهر اعلام شده بود، اما از همان ساعت ابتدایی صبح ایران تونیکس پذیرای بازدید کنندگان متعددی بود. البته با توجه به احتمال استقبال زیاد از این نمایشگاه خوش آب و رنگ و جذاب در روزهای آینده، به نظر می رسد، این کار خیلی هم بی دلیل نبوده است. لازم به یادآوری است که سومین نمایشگاه تخصصی صنعت اسباب بازی و صنایع وابسته (ایران تویکس) به مدت ۴ روز از ۲۲ تا ۲۶ خرداد از ساعت ۱۰ تا ۶ بعد از ظهر در نمایشگاه شهر آفتاب پذیرای بازدیدکنندگان این نمایشگاه خواهد بود.

.

کد خبر: ۲۹۰٬۷۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha