۲۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴
صنایع دستی آذربایجان شرقی در چنبره مشکلات
یادداشت؛

صنایع دستی آذربایجان شرقی در چنبره مشکلات

تبریز- صنایع دستی آذربایجان شرقی در چنبره مشکلات گیر افتاده و فعالان این عرصه نیز از مشکلات متعدد گلایه می کنند. این بخشی از یادداشت طاهر خیری فعال رسانه ای برای بازار است.

طاهر خیری؛ بازار: توسعه پایدار به دنبال ایجاد شرایطی برای افزایش رفاه و ارتقای کیفیت زندگی افراد جامعه است در عین حال حفاظت از منابع محیط زیست و حفظ شرایط مناسب برای زندگی نسل های آتی را مورد غفلت قرار نمی دهد. پاک و سبز بودن تولیدات صنایع دستی آسیبی به محیط زیست وارد نمی کند، همین عامل مهم می تواند زیرساختی محکم برای توسعه پایدار ملی و منطقه ای به شمار آید.

اگر این هنر صنعت ملی با کمک دولت توسعه یابد می تواند رفاه، رشد اقتصادی، کاهش بیکاری و کاهش آسیب های اجتماعی به خصوص در نواحی کمتر برخوردار به ارمغان آورد.

به گواه آمار آذربایجان شرقی جزو سه استان کشور در زمینه تنوع و تعدد رشته های صنایع دستی به ویژه از منظر دریافت مهر ملی مرغوبیت و مهر اصالت یونسکو بعد از استان های اصفهان و فارس است و این استان ظرفیت‌های بی بدیلی برای افزایش تولید و صادرات محصولات صنایع دستی در رشته‌های مختلف به کشورهای همسایه دارد.

آذربایجان شرقی با برخورداری از ۸۰ رشته متنوع صنایع دستی با هنرنمایی افراد خوش ذوقش قطب مهم این حوزه در کشور به شمار می رود به طوری که سرمایه گذاری در آن می تواند زمینه ساز توسعه گردشگری و افزایش درآمدهای اقتصادی مردم منطقه باشد.به واقع صنایع دستی استان سالهاست که همچون نگینی بی بدیل در سپهر این دیار می درخشد.

قالی بافی، کیف، کفش و چرم، قلم زنی، سوزن کاری، منبت، نقره کاری، سفال، سرامیک و کاشی کاری، صنایع چرم دست دوز، آئینه کاری، گلیم بافی، مجسمه سازی، ملیله دوزی، ممقان دوزی، منجوق دوزی، معرق کاری، میناکاری، نقاشی روی سفال و زیورآلات سنتی از صنایع دستی ارزشمند آذربایجان شرقی هستند که این استان را به یکی از قطب های اصلی صنایع دستی در ایران تبدیل کرده اند.

واقعیت این است که تدوین برنامه جامع حمایتی، برندسازی، برگزاری دوره های آموزشی، پرداخت تسهیلات بانکی کم بهره، ساماندهی فعالان این بخش، رسیدگی به مشکلات این صنف، برپایی نمایشگاه های مختلف داخلی و بسترسازی لازم برای حضور صنایع دستی و هنرمندان استان در نمایشگاه های خارج از کشور می تواند مسیر رشد و ترقی این حوزه از صنعت پردرآمد گردشگری را هموار کند و به آن سرعت بخشد.

هر چند که به نظر می رسد افزایش قیمت مواد اولیه، عدم شناخت بازار فروش، مشکلات معیشتی، افزایش مالیات،کاهش قدرت خرید مردم، از دست دادن بازارهای مهم صادراتی و نیز رکود در صنعت گردشگری طی سال های اخیر از عواملی است که موجب شده تولید و عرضه صنایع‌ دستی در استان به کندی پیش رود.

در همین حال اجرای طرح بر زمین مانده راه اندازی بازارچه‌های دائمی صنایع‌ دستی در استان که به دلیل تامین نشدن زمین و اعتبار تاکنون عملیاتی نشده است، می‌تواند محیطی پویا برای فعالیت مستمر هنرمندان این حوزه ایجاد کند. همچنین حمایت از هنرمندان در تهیه مواد اولیه با تخصیص ارز و فراهم کردن شرایط خرید ارزان برای مردم تا حدودی می تواند مشکل افزایش قیمت تمام شده صنایع دستی را جبران کند.

کد خبر: ۲۹۰٬۶۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha