۲۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۴۳
افزایش ۳۴ درصدی آسفالت راه‌های روستایی کشور در دولت سیزدهم

افزایش ۳۴ درصدی آسفالت راه‌های روستایی کشور در دولت سیزدهم

از ابتدای عمر کاری دولت سیزدهم تا پایان اردیبهشت ماه امسال، ۷ هزار و ۱۱۰ کیلومتر راه‌ روستایی آسفالت و افزایش عملکرد ۳۴ درصدی نسبت به دولت پیشین رقم خورده است.

به گزارش بازار، خداداد مقبلی، معاون ساخت و نگهداری راه‌های فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اشاره به سیمای ساخت راه‌های روستایی در دولت سیزدهم اظهار کرد: بر اساس نتایج آخرین سرشماری نفوس و مسکن مرکز آمار ایران، ۹۷ هزار و ۵۳۸‌ روستا در کشور وجود دارد که از این تعداد ۳۹ هزار و ۴۶۵ روستا بالای ۲۰ خانوار ساکن هستند.

به گفته وی و بر اساس خروجی سامانه اطلاعات مکانی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، در ابتدای عمر کاری دولت سیزدهم ۷ هزار و ۲۲۲ روستا فاقد دسترسی کامل آسفالته به شبکه راه‌های کشور به طول ۳۱ هزار و ۸۰۸ کیلومتر و شاخص برخورداری روستاهای بالای ۲۰ خانوار کشور ۸۱.۷ درصد بوده است.

این مقام مسئول از آسفالت ۷ هزار و ۱۱۰ کیلومتر از راه‌های روستایی از ابتدای عمر کاری دولت سیزدهم تا پایان اردیبهشت ماه امسال با صرف اعتبار ۳۵.۴ هزار میلیارد تومان و افزایش عملکرد ۳۴ درصدی در این حوزه در مقایسه با دولت پیشین خبر داد.

مقبلی تأکید کرد: بر اساس سالنامه آماری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای مجموع شبکه راه‌های روستایی کشور به طول ۲۰۲ هزار و ۸۳۷ کیلومتر شامل ۱۱۶ هزار و ۴۳۱ کیلومتر راه آسفالته، ۲۰ هزار و ۸۸۶ کیلومتر راه شوسه و ۶۵ هزار و ۵۲۰ کیلومتر راه خاکی است.

وی با اشاره به این‌ که هم‌اکنون ۲ هزار و ۵۰ پروژه روستایی به طول ۸ هزار و ۹۹۵ کیلومتر با قرارداد ۶۲ هزار میلیارد در حال اجرا است، عنوان کرد: در هدفگذاری امسال، ساخت، بهسازی و آسفالت ۳ هزار کیلومتر راه روستایی برنامه‌ریزی شده است.

معاون ساخت و نگهداری راه‌های فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ابراز امیدواری کرد با توجه به بهره‌گیری از ظرفیت مشارکت‌های مردمی در تکمیل راه‌های روستایی بالای ۲۰ خانوار کشور، تأمین سهمیه قیر ساخت راه‌های روستایی موجب تحقق هدف و افزایش عملکرد در سال جاری شود.

به گفته مقبلی، در دولت سیزدهم روکش آسفالت ۱۴ هزار و ۳۰۰ کیلومتر از راه‌های فرعی روستایی با صرف اعتبار ۲۳ هزار میلیارد تومان با هدف تسهیل در تردد و حمل و نقل ایمن در کشور اجرایی شده است.

وی با اشاره به این‌ که یک‌هزار کیلومتر از راه‌های فرعی کشور نیاز به بهسازی دارند، افزود: قریب به ۷ هزار کیلومتر نیز به بهسازی و روکش آسفالت گرم و ۱۴ هزار و ۷۰۰ کیلومتر به آسفالت حفاظتی نیاز دارند.

معاون ساخت و نگهداری راه‌های فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گفت: همچنین ۷ هزار کیلومتر از شبکه راه‌های روستایی نیاز به بهسازی داشته، ۱۹ هزار کیلومتر به بهسازی و روکش آسفالت گرم و ۳۳ هزار کیلومتر به آسفالت حفاظتی نیاز دارند.

مقبلی با اشاره به تخریب سطح رویه قریب به ۵۵ درصد راه‌های فرعی و روستایی کشور به دلیل عبور بارهای معدنی، خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۲ در مجموع ۳۵۰ میلیارد تومان سوی شرکت‌ها و بهره‌برداران معادن به منظور ترمیم خسارات وارد آمده به سطح رویه راه‌ها هزینه شده است.

این مقام مسئول به نیاز سالانه حداقل ۲۲ هزار میلیارد تومانی برای نگهداری راه‌های فرعی و روستایی کشور اشاره و تصریح کرد: سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای سال ۱۴۰۲ با اجرای ۷ میلیون تُن آسفالت در حوزه روکش آسفالت راه‌های فرعی و روستایی، عملکرد کم‌نظیری را طی چند سال گذشته رقم زد.

مقبلی اضافه کرد: در حالی مجموع قیر تخصیص داده شده برای نگهداری راه‌های فرعی و روستایی کشور طی سال گذشته ۸۷ هزار تُن بود که سالانه به تأمین ۲۴۰ هزار تُن قیر نیاز داریم.

کد خبر: ۲۹۰٬۶۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha