۲۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۹
افزایش دما و تغییرات بارش در آسیا
رئیس سازمان هواشناسی کشور مطرح کرد

افزایش دما و تغییرات بارش در آسیا

رئیس سازمان هواشناسی کشور گفت: بخش زیادی از ایران، تاجیکستان، افغانستان و... شاهد افزایش قابل توجه دما نسبت به بلندمدت بوده‌اند علاوه بر ناهنجاری دمایی، میزان تغییرات بارش آسیا نیز قابل توجه بوده است.

به گزارش بازار، سحر تاج بخش مسلمان در بازدید عضو کابینه دولت تاجیکستان و جمعی از اعضای کمیته دولتی مدیریت زمین و ژئودزی این کشور از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های سازمان هواشناسی ایران اظهارکرد: سازمان هواشناسی ایران ظرفیت‌ها و توانمندی‌های قابل توجهی در حوزه‌های فنی، مهندسی تجهیزات، تولید نرم‌افزارهای هواشناسی و محصولات کاربردی و آموزش‌های تخصصی در اختیار دارد و آماده است تا در این زمینه‌ها با کشور تاجیکستان همکاری کند.

وی در بخش دیگری به تشریح وضعیت اقلیم ایران و آسیا در سال ۲۰۲۳ پرداخت و گفت: شاید مهمترین موضوعی که امروز مسأله اطلاعات هواشناسی و اقلیم را در دنیا تحت تاثیر قرار داده، مسأله تغییر اقلیم و رخدادهای ناشی از آن است؛ موضوعی که اهمیتی زیادی در دنیا دارد.

رئیس سازمان هواشناسی کشور ادامه داد: آخرین گزارش سازمان جهانی هواشناسی از وضعیت اقلیم قاره آسیا نشان می‌دهد که تغییرات قابل توجهی در پارامترهای دما و بارش این قاره رخ داده است.

تاج بخش مسلمان افزود: بر اساس این گزارش بخش زیادی از ایران، تاجیکستان، افغانستان و... شاهد افزایش قابل توجه دما نسبت به بلندمدت بوده‌اند علاوه بر ناهنجاری دمایی، میزان تغییرات بارش آسیا نیز قابل توجه بوده است.

وی تصریح کرد: سطح پوشش برف آسیا نیز در سال گذشته تغییرات مهمی کرده است که از جمله آن می‌توان به کاهش سطح پوشش برف در ارتفاعات ایران و بسیاری از بخش‌های منطقه اشاره کرد.

رئیس سازمان هواشناسی کشور در ادامه گفت: تغییرات اقلیم برای تاجیکستان به دلیل داشتن یخچال‌های طبیعی بسیار با اهمیت است چراکه افزایش دمای هوا سبب ذوب شدن یخچال‌ها و کاهش مساحت آن‌ها می‌شود.

تاج بخش مسلمان افزود: بر اساس گزارش‌های بین‌المللی ۹۶ درصد از مخاطراتی که مردم را تهدید می کند، مربوط به رخدادهای جوی به‌ویژه سیل، طوفان، انواع وزش باد، خشکسالی و... است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به تلاش‌های سازمان ملل برای کاهش خطرات ناشی از پدیده‌های مخرب جوی اشاره کرد و گفت: سازمان ملل متحد تلاش می‌کند با استفاده از چارچوب «سندای» مدیریت بحران‌های جوی را بهتر کند.

رئیس سازمان هواشناسی کشور خاطرنشان کرد: چارچوب سندای از مهمترین ابزارها برای بهبود مدیریت بحران از جمله مدیریت بحران آب و هوایی است که هفت هدف دارد و کشورها تا سال ۲۰۳۰ باید آن‌ها را اجرایی کنند.

تاج بخش مسلمان اضافه کرد: یکی از اهداف این چارچوب افزایش دسترسی به سامانه‌های هشدار سریع چند مخاطره‌ای برای کاهش ریسک بلایا و دسترسی به اطلاعات جوی است تا جان و مال مردم از خطر مخاطرات جوی حفظ شود.

وی اضافه کرد: با استفاده از مدل‌های چند مخاطره‌ای می‌توان خطرناک‌ترین و فراوان‌ترین رویدادهای مخاطره آمیز را به‌موقع پیش‌بینی و برای مدیریت آن چاره‌اندیشی کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه سیستم‌های هشدار تاثیرمحور چهار مولفه دارد که صرفا دو مورد آن مربوط به هواشناسی است، گفت: لایه‌های اطلاعاتی مختلفی برای این سیستم‌ها نیاز است تا بتوان تاثیر پدیده‌های هواشناسی بر مناطق یا سازه‌های مختلف را پیش‌بینی کرد.

در ادامه این نشست رئیس کمیته دولتی آمایش سرزمین و ژئودزی جمهوری تاجیکستان ابراز امیدواری کرد که این کشور در آینده نزدیک با سازمان هواشناسی ایران همکاری نزدیک داشته باشد.

به گزارش روابط عمومی سازمان هواشناسی کشور، علی جاویدانه - رئیس سازمان نقشه برداری کشور - نیز در این نشست ظرفیت‌های سازمان هواشناسی ایران را ستود و از آمادگی این سازمان برای انجام همکاری با آن در حوزه تغییر اقلیم و سامانه‌های بومی پایش وضع هوای کشور خبر داد.

در پایان این نشست معاونان «فنی و شبکه ایستگاه‌ها» و «توسعه پیش بینی و مدیریت بحران مخاطرات جوی»، معاون پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو و رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور به تشریح ظرفیت های سازمان هواشناسی و زمینه های همکاری پرداختند.

کد خبر: ۲۹۰٬۶۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha