۲۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۱
عملکرد تاکسی های برقی چگونه خواهد بود؟| امنیت حمل و نقل در دست چین یا خودروساز؟
بازار گزارش می دهد:

عملکرد تاکسی های برقی چگونه خواهد بود؟| امنیت حمل و نقل در دست چین یا خودروساز؟

عملکرد و ورود تاکسی های برقی به ناوگان حمل و نقل پایتخت با چالش ایستگاه شارژ و عرضه خدمات پس از فروش توام با سردرگمی شرکت های بیمه نسبت به عملکرد باتری بعد از حادثه رانندگی همراه خواهد بود.

امید محمدی؛ بازار: روز گذشته شرکت کرمان موتور طی مراسمی ۲۰۰ دستگاه از محصولات برقی خود یعنی جی ۷ الکتریکی را به ناوگان تاکسیرانی تحویل داد. برنامه برقی سازی حمل و نقل و عرضه خودروهای پاک قابل تقدیر است؛ اما مشروط بر آنکه خودروساز، وزارت صمت، شهرداری و مصرف کننده نسبت به زنجیره برقی سازی آگاهی داشته باشند. در حال حاضر زیرساخت استفاده از تاکسی برقی یا خودرو شخصی الکتریکی در پایتخت فراهم نیست و ظاهرا متولیان صنایع خودرو، حمل و نقل این مهم را به فراموشی سپردند، در ادامه به بررسی استانداردهای ایستگاه شارژ برای خودروهای برقی و قیاس کشورهای پیشرو در این مهم با داخل کشور خواهیم پرداخت؛

در آمریکا به ازای هر ۲۴ دستگاه خودرو برقی یک ایستگاه شارژ سریع عمومی قرار دارد. این مقدار در نروژ به ۳۰ دستگاه خودرو می رسد

اهمیت ایستگاه شارژ

یکی از عوامل توسعه خودروهای برقی در دنیا ایستگاه های شارژ است، ایستگاه های شارژ تا پایان سال ۲۰۲۲ در سراسر دنیا به ۲.۷ میلیون نقطه رسید. الزامات توسعه شبکه حمل و نقل برقی در اروپا توام با جنگ فناوری میان غرب و چین سبب شد اتحادیه اروپا ۱.۵ میلیارد یورو جهت توسعه ایستگاه های شارژ سریع سرمایه گذاری کند. در آمریکا نیز جهت توسعه ایستگاه های شارژ سریع خودروهای برقی، دولت این کشور ۸۵۵ میلیون دلار سرمایه گذاری برای سال جاری انجام داده است. نکته قابل توجه اینجاست که در آمریکا به ازای هر ۲۴ دستگاه خودرو برقی یک ایستگاه شارژ سریع عمومی قرار دارد. این مقدار در نروژ به ۳۰ دستگاه خودرو می رسد، براساس استانداردهای جهانی و وضعیت توسعه کشورها، شهرداری ها در دنیا تلاش کردند فاصله ایستگاه های شارژ سریع خودروهای برقی از یک دیگر در مسیرهای شلوغ کمتر از ۵۰۰ متر باشد.

باتوجه به فقدان زیرساخت خودرو های برقی در کشور و کمبود ایستگاه های شارژ سریع در سطح شهر تهران، در صورت رشد عرضه تاکسی های برقی بحران صف و اتلاف وقت برای مالکان این خودروها ایجاد خواهد شد. شاید زمان آن رسیده که متولیان صنایع خودرو، حمل و نقل نسبت به برنامه توسعه و زیرساخت وسایل نقلیه پاک شفافیت داشته باشند.

عملکرد تاکسی های برقی چگونه خواهد بود؟| امنیت حمل و نقل در دست چین یا خودروساز؟

در صورتی که تاکسی های برقی دچار حادثه رانندگی شوند، بررسی صحت عملکرد باتری به عهده خودروساز یا شرکت بیمه است؟

باتری به عهده کیست؟

بهتری خودروهای برقی را می توان گران ترین قطعه این خودرو جهت استفاده معرفی کرد. باتری وسایل نقلیه الکتریکی معمولا ۳ تا ۷ سال عمر مفید (بسته به نوع فناوری) دارند. باتوجه به اینکه تاکسی های برقی کرمان موتور در سطح شهر تردد دارند، در صورتی که این خودروها دچار حادثه رانندگی شوند، بررسی صحت عملکرد باتری به عهده خودروساز یا شرکت بیمه است؟ معمولا در کشور های پیشرو استفاده از تاکسی های برقی در صورت بروز هر نوع سانحه رانندگی، خودرو آسیب دیده از رده خارج می شود. هزینه‌های مربوط به این امر نیز به عهده شرکت های بیمه است.
متاسفانه تاکنون شرکت های بیمه قوانین خود را مناسب با توسعه خودروهای برقی به روز رسانی نکردند. این مساله در آینده نزدیک منجربه ایجاد بحران برای استفاده از این خودروها خواهد شد.

در اینجا باید از کرمان موتور، وزارت صمت، شهرداری تهران و سازمان تاکسیرانی سوال کرد که آیا چینی ها حاضر به انتقال به روز رسانی نرم افزار این خودروها به کشور شدند؟ آیا به مساله امنیت حمل و نقل خودروهای برقی توجه شده است؟

خدمات پس از فروش تاکسی های برقی

خودروهای برقی یا تاکسی های الکتریکی خدمات پس از فروش دو مرحله ای دارند، مرحله نخست که بررسی فنی و الکتریکی خودرو براساس سرویس دوره ای است. این بررسی ها نیز باید در مراکز ارائه خدمات پس از فروش ویژه این خودروها انجام شود. مرحله دوم، به روز رسانی نرم افزارهای محصولات برقی است. در اینجا باید از کرمان موتور، وزارت صمت، شهرداری تهران و سازمان تاکسیرانی سوال کرد که آیا چینی ها حاضر به انتقال به روز رسانی نرم افزار این خودروها به کشور شدند؟ آیا به مساله امنیت حمل و نقل خودروهای برقی توجه شده است؟

توسعه و نوسازی ناوگان تاکسیرانی با خودروهای برقی قابل تقدیر است، اما شتاب برای انجام برقی سازی بدون فراهم ساختن زیرساخت های لازم بزودی بحران حمل و نقل ایجاد خواهد کرد.

کد خبر: ۲۹۰٬۶۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha