۲۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۳
کاهش قدرت اعتباردهی ۲۰ بانک در پی عدم پرداخت تسهیلات مسکن
مدیرعامل صندوق ملی مسکن مطرح کرد

کاهش قدرت اعتباردهی ۲۰ بانک در پی عدم پرداخت تسهیلات مسکن

مدیرعامل صندوق ملی مسکن گفت: عملکرد بانک‌ها در پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن بسیار ضعیف بوده که پیشنهاد کاهش قدرت اعتبار دهی وام را ارائه کرده‌ایم.

به گزارش بازار، در حالی که بسیاری از پروژه‌های نهضت ملی مسکن در مراحل مختلف ساخت هستند و باتوجه به آنکه برای تسریع و تکمیل این پروژه‌ها باید منابع مالی لازم تزریق شود، اما متاسفانه شاهد آن هستیم که علی رغم دستورات بسیاری از مقامات و قانون جهش تولید مسکن میزان پرداختی تسهیلات از سوی بانک‌ها بسیار کم است و همین موضوع خود باعث شده است که سازندگان دیگر انگیزه‌ای برای ادامه و تکمیل پروژه‌های خود نداشته باشند. این در حالی است که طبق بررسی‌های صورت گرفته و طبق آخرین آمارهای اعلام شده میزان پرداختی بانک‌ها به تسهیلات نهضت ملی مسکن بسیار کم بوده و بخش عمده‌ای از منابع تسهیلات نهضت ملی مسکن از طریق آورده‌های متقاضیان تامین می‌شود.

در همین رابطه محمد رضا مهدیار اسماعیلی رئیس صندوق ملی مسکن با بیان اینکه متاسفانه همکاری بانک‌ها در پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن روند بسیار کندی را در پیش گرفته و همین موضوع خود باعث شده که بانک‌ها روند بنگاه داری را در پیش بگیرند گفت: طبق قانون جهش تولید مسکن باید بانک‌ها ۲۰ درصد از تسهیلات خود را به بخش مسکن اختصاص دهند، اما شاهد آن هستیم که بانک‌ها به این موضوع و قانون عمل نمی‌کنند و همین امر خود باعث شده است که بانک‌ها رویه‌ها قبلی خود مبنی بر پرداخت تسهیلات به حوزه‌های دیگر را در پیش بگیرند.

وی با بیان اینکه بسیاری از بانک‌ها تسهیلات چند میلیاردی به بخش‌های مختلف و یا زیرمجموعه‌های خود پرداخت می‌کنند، اما به متقاضیان نهضت ملی مسکن تسهیلات ۵۵۰ میلیون تومانی پرداخت نمی‌کنند افزود: در حال حاضر طبق آخرین آمارهای اعلام شده تنها ۶ بانک عملکرد مناسبی نسبت به پرداخت تسهیلات دارند و سایر بانک‌ها همچنان عملکرد پایینی دارند به طوری که بانک اقتصاد نوین حدود ۶۰۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده که از این میزان باید ۲۰ درصد به بخش مسکن اختصاص یابد که طبق آمارها عملکردی در این بخش نداشته است.

مهدیار اسماعیلی بیان کرد: عملکرد بانک‌ها در نهضت ملی مسکن چندان رضایت‌بخش نبوده و مانند آمارهای قبلی از بین ۲۶ بانک، ۱۸ بانک عملکردشان در این بخش همچنان صفر بوده است.

او تاکید کرد: بانک‌های مسکن، سپه، ملی، تجارت، ملت، صادرات، صنعت و معدن و توسعه صادرات تنها بانک‌هایی بودند که در تاریخ منتهی به ۳۱ اردیبهشت ماه امسال جمعاً ۶۸۳.۳۹۷ میلیارد ریال تسهیلات در نهضت ملی مسکن پرداخت کرده‌اند.

وی تاکید کرد: عملکرد بانک مسکن در مشارکت نهضت ملی مسکن در تاریخ مورد گزارش، ۶۰۱.۱۳۵ میلیارد ریال، بانک سپه ۱۲.۹۴۱ میلیارد ریال، بانک ملی ۱۵.۳۶۰ میلیارد ریال، تجارت، ۱۸.۲۸۸ میلیارد ریال، ملت ۳۳.۳۵۵ میلیارد ریال، صادرات ۴۸ میلیارد ریال، صنعت و معدن ۷۵۰ میلیارد ریال و توسعه صادرات ایران ۱.۵۲۰ میلیارد ریال بوده است. گفتنی است عملکرد بانک صنعت و معدن و توسعه صادرات در ماه گذشته در این بخش بدون تغییر بوده است.

او گفت: عملکرد بانک‌های اقتصاد نوین، ایران‌زمین، گردشگری، مؤسسه ملل، کارآفرین، شهر، سینا، سامان، پست ایران، پاسارگاد، پارسیان، آینده، رفاه کارگران، توسعه تعاون، دی، کشاورزی، خاورمیانه و سرمایه در مشارکت نهضت ملی مسکن به‌روایت تازه‌ترین آمار بانک مرکزی صفر بوده است.

براساس این گزارش کاهش سهم اعتباری بانک‌ها و انجام جریمه‌های مالیاتی در بانک‌ها خود نقش بسیار موثری در کاهش میزان اعتبارات بانک‌ها در پرداخت تسهیلات و اختصاص آن به سایر بخش‌ها خود می‌تواند زمینه ساز بهبود این وضعیت در این بخش شود.

کد خبر: ۲۹۰٬۵۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha