۲۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۸
پارسال ۷۹۵ میلیون دلار محصولات صنایع نساجی صادر شد
مدیرکل دفتر صنایع پوشاک وزارت صمت:

پارسال ۷۹۵ میلیون دلار محصولات صنایع نساجی صادر شد

مدیرکل دفتر صنایع پوشاک و منسوجات وزارت صنعت، معدن و تجارت به صادرات ۳۸۶ هزار تن تولیدات صنایع نساجی به ارزش ۷۹۵ میلیون دلار در سال گذشته اشاره کرد.

به گزارش بازار، محسن گرجی امروز (دوشنبه) در نشست خبری دومین نمایشگاه تخصصی بین المللی پارچه و صنایع وابسته اظهار داشت: در حوزه سرمایه گذاری ۱۱ درصد رشد در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال قبل آن با ۴۵۲ میلیون دلار واردات ماشین آلات به ثبت رسید که این رقم در سال ۱۴۰۱ حدود ۴۰۷ میلیون دلار بود، ضمن اینکه این آمار در سال ۱۴۰۱ نسبت به ۱۴۰۰ رشد ۱۵ درصدی را داشت که نشانگر پویایی صنعت است.

مدیرکل دفتر صنایع پوشاک و منسوجات وزارت صمت به رونمایی از سه سند راهبردی در حوزه پوشاک، پارچه، الیاف، کیف و کفش چرم و فرش ماشینی در سال گذشته اشاره کرد و گفت: این سندهای راهبردی با همکاری تشکل ها و اصناف مربوطه تهیه و تدوین شد و اکنون به مرحله اجرا رسید تا منجر به رونق تولید و صادرات در صنایع مختلف شود.

وی عنوان کرد: با همکاری مجلس و دولت، صنایع نساجی پوشاک را در برنامه هفتم توسعه کشور قرار دادیم که این اسناد لازم الاجرا می‌شود.

گرجی با اشاره به خود اتکایی در تولید الیاف پلی استر، خاطرنشان‌کرد: واردات این محصول در سال ۱۴۰۰ نزدیک به ۱۰ هزار تن، در سال ۱۴۰۱ به چهار هزار تن و در سال گذشته به ۱.۴ هزار تن رسید، ضمن اینکه چهار طرح بالای ۸۰ درصد در حوزه پلی استر با ظرفیت تولید ۶۱ هزار تن نیز امسال به بهره برداری خواهد رسید.

وی با اشاره به اینکه واحدهای زیادی در سال گذشته احیا شد، گفت: در سال ۱۴۰۱ حدود ۹۸ واحد در ۲۳ استان و در سال گذشته ۱۰۲ واحد در ۲۱ استان احیا شد.

مدیرکل دفتر صنایع پوشاک و منسوجات وزارت صمت ادامه‌داد: پارسال ۴۸۶ پروانه بهره‌برداری صادر شد که این رقم نسبت به سال ۱۴۰۱ که ۳۳۱ پروانه بهره‌برداری بود رشد ۴۱ درصدی را نشان می‌دهد. همچنین سال گذشته یک‌هزار و ۷۰۶ جواز صادر شد که نسبت به سال ۱۴۰۱ که یک‌هزار و ۵۰۰ مجوز بود رشد را نشان می‌دهد؛ این آمارها نشانگر رشد صنعت نساجی و پوشاک است هر چند سختی هایی نیز در این عرصه وجود دارد.

مدیرکل دفتر صنایع پوشاک و منسوجات وزارت صمت تاکید کرد: در حوزه چادر مشکی ظرفیت اسمی تولید به رشد ۶۰ درصدی رسید، همچنین در سال ۱۴۰۲ در صنعت نساجی اکلریک رشد ۳۰ درصدی و نخ پلی استر و پنبه و انواع پارچه و پتو رشد های بالای پنج تا ۱۷ درصد رشد به ثبت رسید.

وی با اشاره به رشد برگزاری نمایشگاه ها، گفت: تعاملات بین المللی رو به رشد بوده است و تولیدکنندگان پوشاک در نمایشگاه روسیه شرکت خواهند داشت، همچنانکه سال گذشته هم حضور داشتند. امسال نیز نمایشگاه دیگری در ترکیه بود که فعالان صنعتی ایران حضور داشتند.

کد خبر: ۲۹۰٬۴۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha