۲۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۳
بازار گرم خرید طلای مصرفی!| طلا برای سرمایه گذاری جذابیتی ندارد!
«بازار» گزارش می دهد

بازار گرم خرید طلای مصرفی!| طلا برای سرمایه گذاری جذابیتی ندارد!

قیمت ها در بازار طلا و سکه به دلیل افت نرخ انس جهانی و ثبات بهای ارز در حالی کاهشی است که به گفته کارشناسان در زمان افت قیمتها سرمایه گذاران برای سرمایه گذاران کمتر به چنین بازاری رجوع می کنند.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: به دنبال کاهش قیمت انس جهانی، نرخ طلا در بازار داخلی مدتی است سیر نزولی را می پیماید، کاهش قیمتی که منجر به افت بهای سکه شده است، از طرفی مردم نیز این روزها متقاضی قطعات کوچک سکه و یا طلا با اوزان پایین هستند. موضوعی که نشان از نبود بازار سرمایه گذاری بر روی سکه و طلا دارد. این در حالی است که طی ماههای گذشته با وجود رشد قابل توجه و بی سابقه قیمت طلا و سکه خریداران زیادی روانه چنین بازار شدند. حال که قیمت ها در کف قرار دارند بازار طلا و سکه با سرمایه گذاران خریدار طلا و سکه مواجه نیست.

اواخر فروردین ماه سالجاری و نیمه نخست شهریور قیمت طلا و سکه به قدری افزایش یافت که خیلی ها شگفت زده شدند و چون شاهد رشد لحظه ای و روز افزون نرخ این کالاهای ارزشمند بودند، حتی در اوج قیمت، خریدار آن می شدند با این نگاه که اگر دیروز اقدام به خرید طلا یا سکه می کردند، هزینه کمتری را بابت چنین معامله ای می پرداختند. روند صعودی قیمت این کالاها برای مدتی ادامه دار بود ولی به دلیل تاثیرگذاری کاهش التهاب مسائل سیاسی، تنش های منطقه همچنین ناتوانی رژیم صهیونیستی در پاسخ به حمله موشکی ایران، قیمت طلا و سکه در سراشیبی قیمت قرار گرفتند.

رشد قیمت طلا و سکه در اواخر فروردین علاوه بر تاثیرگذاری تشدید تنش های منطقه، ناشی از رشد بی سابقه قیمت انس جهانی بود تا جایی که قیمت انس جهانی در بی سابقه ترین رشد قیمت به بیش از ۲ هزار ۳۰۰ دلار رسید و این مسئله باعث شد تا نرخ طلا و سکه نیز به تبع رشد آن در کنار افزایش قیمت ارز در داخل افزایشی یابد

رشد ناپایدار قیمت طلا و سکه

قیمت سکه که طی آن روزها برای ورود به کانال ۴۷ میلیون تومان خیز برداشته بود و نرخ هر گرم طلا نیز درآستانه ۴ میلیون تومان قرار داشت به یکباره شکست و نرخ این کالاها مسیر عقب گرد را در پیش گرفتند، به طوری که اکنون قیمت هر سکه تمام بهار آزادی در آستانه ورود به کانال ۳۹ میلیون تومان قرار دارد و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز حدود ۳ میلیون ۳۰۰ هزارتومان است. بازاری که هم اکنون به سردی گرائیده است و خریدار چندانی در آن وجود ندارد.

البته رشد قیمت طلا و سکه در اواخر فروردین و اوائل اردیبهشت ماه علاوه بر تاثیرگذاری تشدید تنش های منطقه و رخدادهای سیاسی و بین المللی، ناشی از رشد بی سابقه قیمت انس جهانی بود چرا که قیمت طلای جهانی در بحبوحه تنور داغ جنگ بین نیروهای حماس و رژیم جعلی اسرائیل، بر مدار رشد قرار گرفته بود تا جایی که قیمت انس جهانی در بی سابقه ترین رشد قیمت به بیش از ۲ هزار ۳۰۰ دلار رسید و این مسئله باعث شد تا نرخ طلا و سکه نیز به تبع رشد نرخ انس جهانی در کنار افزایش قیمت ارز در داخل افزایشی و رکوردهای بی سابقه ای را به ثبت رساند.

قیمت انس جهانی طلا بیش از ۷۰ دلار طی چند روز گذشته افت کرده است این مسئله در کنار کاهش نرخ ارز در داخل به دلیل مدیریت بازار چنین کالایی که منجر به کاهش میزان تقاضا برای ارز شده است باعث شده تا قیمت ها در بازار سکه و طلا با کاهش همراه شود

شیب نزولی قیمت ها در بازار سکه و طلا

محمد کشتی آرای، رئیس اسبق اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفتگو با خبرگزاری «بازار» راجع به وضعیت این روزهای بازار طلا، گفت: بعد از افزایش پی در پی قیمت جهانی طلا، از پنج شنبه و جمعه هفته پیش بدنبال اجرای سیاست های اقتصادی در کنار مسائل سیاسی جهان، قیمت انس طلا، نقره، پلاتین و ... کاهشی شده است، به طوری که بیش از ۷۰ دلار افت قیمت انس طلا را طی چند روز گذشته شاهد هستیم. این مسئله در کنار کاهش نرخ ارز در داخل به دلیل مدیریت بازار چنین کالایی که منجر به کاهش میزان تقاضا برای ارز شده است باعث شده تا قیمت ها در بازار سکه و طلا با کاهش همراه شود.

وی با بیان اینکه چند هفته ای است که طلا و ارز در یک محدوده قیمتی با ثبات قرار دارند، اظهارداشت: البته چنین روندی نشان از وضعیت مناسب و پایدار بازار این کالاها دارد و چون نرخ ارز در بازار افزایشی نیست، همچنین قیمت انس جهانی بر مسیر نزول قرار گرفته است، بنابراین شیب قیمت طلا و سکه در بازار نزولی شده کاهش قیمتی که باید جذابیت لازم را برای خریداران در این روزهای افت قیمت داشته باشد اما برخلاف اینکه زمانی قیمت ها افزایشی می شوند همه برای خرید طلا و سکه به بازار هجوم می آورند، ولی الان اینگونه نیست.

با آنکه واحدهای طلا فروشی با مشتریان متعددی مواجه اند ولی اغلب خریداران طلا کسانی هستند که برای تهیه طلا و سکه با نیت سرمایه گذاری آن هم خرید با اوزان بالا به بازار نمی آیند و بیشتر متقاضیان افرادی می باشند که خریدار طلا با وزن کم و یا قطعات کوچک سکه هستند یعنی طلا را با دید مصرفی می خرند

طلا و سکه جذابیت خود را برای سرمایه گذاران از دست داده است

رئیس اسبق اتحادیه طلا و جواهر تهران خاطرنشان کرد: معمولا در هفته های قبل از ماه محرم تقاضا برای خرید طلا به دلیل برگزاری مراسمات عقد و ازدواج و انجام مراسمات گوناگون افزایش می یابد، این اتفاق می تواند در هفته های آتی شرایط بازار را در انجام معاملات طلا رونق بخشد. اما اکنون با آنکه واحدهای طلا فروشی با مشتریان متعددی مواجه اند ولی اغلب خریداران طلا کسانی هستند که برای تهیه طلا و سکه با نیت سرمایه گذاری آن هم خرید با اوزان بالا به بازار نمی آیند و بیشتر متقاضیان افرادی می باشند که خریدار طلا با وزن کم و یا قطعات کوچک سکه هستند یعنی طلا را با دید مصرفی می خرند نه سرمایه گذاری، موضوعی که نشان دهند آن است که طلا و سکه این روزها جذابیت خود را برای سرمایه گذاران از دست داده است.

کشتی آرا اضافه کرد: از آنجایی که انگیزه و هیجان خرید طلا برای سرمایه گذاران مدتی است کاهش یافته است، بنابراین دادو ستدها روال معمولی و آرام خود را در بازار طی می کند و تقاضای آنچنانی برای خرید قطعات سکه تمام بهار آزادی یا طلا با وزن های بالا خیلی به چشم نمی خورد. چنین روندی بیانگر آن است سرمایه گذاران طلا و سکه به دلیل آگاهی از وضعیت بازار کمتر به این بازار رجوع می کنند.

حراج طلا در یک چارچوب خاصی صورت می گیرد و جنبه عمومی ندارد چرا که چنین سیاستی در راستای تامین طلای مورد نیاز تولیدکنندگان و کارگاههای تولید انجام می شود و به صورت عام نیست. اقدامی که می تواند به تنظیم بازار و تامین نیاز بازار تولیدکنندگان صنعت طلا کمک کند

تنظیم بازار با حراج سکه و شمش طلا

وی به تاثیر گذاری حراج سکه و شمش طلا در بازار اشاره کرد و افزود: حراج طلا در یک چارچوب خاصی صورت می گیرد و جنبه عمومی ندارد چرا که چنین سیاستی در راستای تامین طلای مورد نیاز تولیدکنندگان و کارگاههای تولید انجام می شود و به صورت عام نیست. اقدامی که می تواند به تنظیم بازار و تامین نیاز بازار تولیدکنندگان صنعت طلا کمک کند. طبق گزارش های موجود در مجموع ۳۱ جلسه حراج حضوری مرکز مبادله ایران، تا کنون حدود ۴۸۴۴ کیلوگرم شمش طلا مورد معامله قرار گرفته است.

بنا به این گزارش، هم اکنون در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هر گرم ۳ میلیون و ۳۳۹ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۴۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و بهای سکه تمام‌بهار آزادی طرح قدیم ۳۷ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است. قیمت نیم‌سکه ۲۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، ربع‌سکه ۱۵ میلیون و ۵۰ هزار تومان و سکه یک‌گرمی ۷ میلیون تومان تعیین و به فروش می‌رسد. همچنین در مرکز مبادله ارز و طلای ایران، هر اسکناس دلار آمریکا به نرخ ۴۵ هزار و ۵۰۸ تومان و حواله دلار نیز به نرخ ۴۲ هزار و ۴۹۱ تومان معامله می‌شود. در حالی که نرخ دلار آزاد همچنان زیر ۶۰ هزار تومان می باشد.

کد خبر: ۲۹۰٬۳۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha