۲۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۴
۵۰ درصد پنبه صنعت نساجی از طریق واردات تامین می‌شود
مدیرعامل صندوق پنبه:

۵۰ درصد پنبه صنعت نساجی از طریق واردات تامین می‌شود

کاویانی، مدیرعامل صندوق پنبه گفت: سالانه ۱۸۰ هزارتن پنبه مورد نیاز کشور است.

به گزارش بازار، محمد حسین کاویانی، با بیان اینکه کشت پنبه روزهای پایانی خود را سپری می‌کند، گفت: کشت دوم به کشاورزان این اجازه را می دهد که بعد از برداشت سیب زمینی، باقلا، کلزا و جو و در برخی مناطق بعد از کشت گندم، پنبه بکارند، بنابراین کشاورزان به دلیل بذرهای زودبازده، محصول خوبی را برداشت خواهند کرد.

به گفته او، اکنون بخشی از پنبه سال گذشته در کارخانجات پنبه پاک کنی مانده و هنوز به فروش نرسیده است.

کاویانی ادامه داد: با توجه به بارش‌های مناسب اخیر انتظار می رود که امسال سطح زیرکشت پنبه افزایش یابد، اما همواره نگران وضعیت بازرگانی پنبه ناشی از تفاوت قیمت پنبه داخل و خارجی هستیم.

مدیرعامل صندوق پنبه، نرخ جهانی پنبه را ۲ دلار اعلام کرد و افزود: با احتساب ارز نیما، قیمت پنبه وارداتی کمتر از ۹۰ هزارتومان تمام می شود، درحالیکه دولت قیمت را ۳۷ هزارتومان اعلام کرده است و بدلیل اعلام وزارت جهاد مبنی بر واردات سویا، کلزا و پنبه دانه با ارز ترجیحی پیش‌بینی می شود که قیمت پنبه تصفیه شده افزایش یابد به طوریکه برای کارخانه ها از ۱۱۵ هزارتومان فراتر رود.

به گفته او، با افزایش قیمت تمام شده پنبه، صنعت نساجی تمایلی به خرید پنبه داخل ندارند و تنها برای ایجاد رقابت پنبه داخلی و خارجی، کارخانجات قیمت خرید وش کشاورزان را باید کاهش دهند که این امر به ضرر کشاورزان است، از این رو دولت ناگریز به خرید وش کشاورزان با قیمت تضمینی است.

کاویانی با اشاره به دیگر راهکارهای حمایت از پنبه داخل افزود: پیشنهاد ما به وزارت جهاد این است که قیمت پنبه دانه را همانند دیگر دانه‌های روغنی بالاتر از نرخ تمام شده اعلام کند و همان طور که برای واردات دانه های روغنی کلزا، سویا و ... امتیازاتی مبنی بر خرید داخل قائل شدند، برای پنبه دانه هم در نظر بگیرند تا مشکلات به حداقل برسد.

مدیرعامل صندوق پنبه با بیان اینکه سالانه ۱۸۰ هزارتن پنبه مورد نیاز صنعت نساجی است، گفت: برآوردها حاکی از آن است که تولید وش پنبه به ۳۰۰ هزارتن برسد که در صورت تحقق ۹۰ تا ۹۵ هزارتن پنبه تولید خواهد شد که براین اساس ۵۰ درصد نیاز صنعت نساجی در داخل تامین و مابقی از طریق واردات تامین می شود.

کد خبر: ۲۹۰٬۲۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha