۱۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۸
ثمره ۵ سال فعالیت پروژه ترسیب کربن در «چشمه ساران»| گل محمدی در گلستان های «وامنان» به ثمر نشست
رییس منابع طبیعی آزادشهر:

ثمره ۵ سال فعالیت پروژه ترسیب کربن در «چشمه ساران»| گل محمدی در گلستان های «وامنان» به ثمر نشست

گرگان- رییس منابع طبیعی آزادشهر با اشاره به اینکه برداشت گل محمدی از گلستان های روستای وامنان در سطح ۲۵ هکتار آغاز شد، گفت: پروژه ترسیب کربن از سال ۱۳۹۳ در منطقه چشمه ساران و در ۶ روستای هدف آغاز شد.

ضا عجم نوروزی در گفت و گو با بازار با اشاره به اینکه برداشت گل محمدی از گلستان های روستای وامنان در سطح ۲۵ هکتار آغاز شد، اظهار کرد: پروژه ترسیب کربن از سال ۱۳۹۳ در منطقه چشمه ساران به صورت پایلوت در شش روستای هدف تیل آباد، خوشییلاق، کاشیدار، نراب، وامنان و سیب چال آغاز شد.

رییس منابع طبیعی آزادشهر ادامه داد هدف از اجرای این پروژه توانمندسازی جوامع محلی و کاهش وابستگی مردم به منابع طبیعی بود که در همین خصوص تغییر الگوی کشت در اراضی کم بازده در برنامه پروژه قرار گرفت که علاوه بر توزیع نهال های مثمر برای احداث باغ در اراضی شیب دار شامل گیلاس، آلبالو، سیب، گلابی، به، گردو، زرشک و غیره اقداماتی در زمینه توسعه گیاهان دارویی هم انجام شد.

وی اضافه کرد: در همین راستا از سال ۱۳۹۴ تا کنون بیش از ۲۰۰ هزار اصله نهال گل محمدی در بین جوامع محلی منطقه توزیع و کشت شد.

عجم نوروزی بیان کرد: اکنون در سال جهش تولید با مشارکت مردم قرار داریم و در سطحی بالغ بر ۲۵ هکتار «گلستان محمدی» در منطقه با مشارکت مردم ایجاد شده است که اکنون در حدود ۱۸ هکتار برداشت محصول انجام می شود.

رییس منابع طبیعی آزادشهر از افزایش توان تولید گلاب در روستای وامنان خبر داد که با نصب دستگاهی با ظرفیت یک تن گلاب، نیاز است تا گل محمدی بیشتری تولید شود و خوشبختانه برای تامین نیاز این دستگاه از روستاهای اقماری و حتی استان های سمنان و خراسان شمالی گل تامین می شود که همین موضوع باعث اشتغال جوانان و کوچ معکوس در منطقه شده است.

کد خبر: ۲۹۰٬۰۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha