۱۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۲
اجرای طرح‌های تأمین آب وزارت نیرو موجب دریافت حقابه هیرمند شد
سخنگوی صنعت آب:

اجرای طرح‌های تأمین آب وزارت نیرو موجب دریافت حقابه هیرمند شد

سخنگوی صنعت آب گفت: اجرای طرح‌های وزارت نیرو برای تأمین آب، منطقه سیستان را از نظر آسیب‌پذیری در برابر تنش آبی مصون کرد

به گزارش بازار، عیسی بزرگ‌زاده سخنگوی صنعت آب کشور با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری درباره جزئیات طرح‌های آب و برق در سیستان و بلوچستان که با حضور وزیر نیرو و ارتباط ویدئوکنفرانسی سرپرست ریاست جمهوری افتتاح شد، گفت: امروز روزی است که وابستگی به تک منبع حقابه هیرمند در منطقه سیستان پایان می‌یابد و اتفاق مثبتی در زمینه تأمین آب در استان رخ خواهد داد.

وی افزود: در مدتی که تأمین آب منطقه سیستان از حقابه هیرمند با اختلالاتی رو به رو بود، موجب نگرانی جدی مردم این منطقه شده بود، که به همین دلیل وزارت نیرو راهبرد خود را در این منطقه در زمینه تأمین آب تغییر داد.

سخنگوی صنعت آب خاطرنشان کرد: بر همین اساس و با اجرای طرح‌های اضطراری طراحی و اجرا شده در این استان، آب شرب و بهداشت مردم سیستان و شهر زاهدان که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و همچنین تأمین آب مشاغل خدماتی و صنعتی با تکیه بر منابع آب داخلی تأمین خواهد شد. همچنین حقابه هیرمند که هیچ اقدامی بدیل دریافت این حقابه نخواهد بود، صرف تأمین آب کشاورزی و زیست‌پذیر کردن منطقه مانند کنترل گرد و غبار خواهد شد.

بزرگ‌زاده گفت: طرح‌های وزارت نیرو در این استان در سه مرحله اقدام طراحی و به اجرا درآمد. در مرحله اقدام‌های اضطراری، بیش از یکصد چاه در مناطق حرمک، شیله و هامون هیرمند حفر و سیستم‌های تجهیز و جمع‌آوری آب، برق‌رسانی و جاده‌های دسترسی احداث شد تا آب به سه راهی دشتک منتقل شود.

وی ادامه داد: از سوی دیگر سیستم آب‌شیرین‌کن در منطقه مستقر شد تا آب با کیفیت و مورد نیاز، به دست مردم سیستان و زاهدان برشد. علاوه بر این، در مناطق زاهدان، زهک و بندان چاه‌های دیگری حفر و تجهیز شد که سامانه‌های انتقال آن نیز احداث شده است.

سخنگوی صنعت آب ادامه داد: افزون بر این، با حفر چاه در مناطق زاهدان، حرمک، زهک و بندان نیازهای فوری منطقه سیستان به آب شرب، بهداشت، خدمات و صنعت را مرتفع کردیم.

بزرگ‌زاده با تأکید بر اینکه اجرای این طرح‌ها، منطقه را از نظر آسیب‌پذیری در برابر تنش آبی مصون کرد، افزود: همچنین فضای مذاکرات آبی با کشور همسایه منطقی‌تر و دوستانه‌تر شد. در واقع اجرای این طرح‌ها به دریافت حقابه کمک کرد که اقدامی در راستای دیپلماسی آبی بود.

سخنگوی صنعت آب کشور با بیان اینکه وزارت نیرو، در بخش آب و برق اقدام‌های گسترده‌ای در منطقه سیستان انجام داده است، خاطرنشان کرد: در مجموع حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان برای این طرح‌ها هزینه شده است.

وی در خصوص جزئیات طرح آبرسانی به ۷۵ روستای سیستان نیز گفت: مردم این روستاها پیش از این در تأمین آب مورد نیاز با مشقت‌هایی روبرو بودند که با اجرای طرح‌های جهاد آبرسانی، مشکلات تأمین آب برای مردم این ۷۵ روستا و در کل این سه سال، مشکل تأمین آب مورد نیاز مردم ۴۰۱ روستای استان سیستان و بلوچستان رفع شد.

بزرگ‌زاده خاطرنشان کرد: ابن طرح‌ها در حالی در مدت ۳ سال گذشته به اجرا درآمده و بهره‌برداری شده که فقط در مرحله تعریف و پایدار شدن آنها در قوانین بودجه سنواتی به طور متعارف، بیش از ۴ - ۵ سال طول می‌کشید که برای اجرای این طرح‌ها، همکاری و حمایت دولت و مسئولان به سرعت گرفتن آن بسیار کمک کرد.

وی با بیان اینکه بارش‌های خوب امسال و آبگیری‌های انجام شده در منطقه بلوچستان جنوبی، این منطقه تا ۴ سال در زمینه تأمین آب شرب تنش نخواهد داشت، اظهار کرد: در منطقه سیستان در بحث کشاورزی متکی به تأمین حقابه هستیم و باید متناسب با آن برنامه‌ریزی کنیم که مذاکراتش در حال انجام است. اما در بخش آب شرب، خدمات و بهداشت مشکلی در زمینه تأمین آب در شمال سیستان وجود ندارد.

بزرگ‌زاده با اشاره به راه‌اندازی بزرگترین کارخانه آب‌شیرین‌کن فراساحلی سیستان نیز بیان داشت: به جهت نصب این سازه عظیم در فضایی دورتر از ساحل، به آن فراساحلی می‌گویند و عملیات اجرایی آن در مدت ۸ ماه به طول انجامید که در نوع خود یک رکورد محسوب می‌شود؛ چرا که نصب این سازه‌ها به طور معمول ۱۸ ماه طول می‌کشد.

سخنگوی صنعت آب خاطرنشان کرد: این مسئله فارغ از شرایط تأمین مالی آن است که خود، گاهی مانعی بر سر راه اجراست و وزارت نیرو به هر طریق ممکن بودجه مورد نیاز آن را تأمین کرد.

وی گفت: این طرح، با اقدامات میان‌مدت وزارت نیرو شامل انتقال آب از آبخوان شرقی پشتیبانی می‌شود و آب شیرین‌شده در حجم یکصد هزار مترمکعب در شبانه‌روز به شهر زاهدان و منطقه سیستان منتقل خواهد شد.

سخنگوی صنعت آب هزینه اجرای طرح آب‌شیرین‌کن ۲۸۰۰ میلیارد تومان خواند و افزود: برای مجموعه اقدامات صورت گرفته در زمینه حفر چاه در مناطق هامون هیرمند، شیله و حرمک، شبکه انتقال و لوله‌گذاری و برق‌رسانی ۱۲۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است.

بزرگ‌زاده با بیان اینکه این طرح، آب یک میلیون نفر جمعیت استان را تأمین می‌کند، اضافه کرد: راندمان بالا و ۷۰ درصدی این آب‌شیرین‌کن نسبت به موارد مشابه و سرعت در اجرای آن از ویژگی‌های این آب‌شیرین‌کن است.

وی اظهار داشت: علاوه بر اینها، قانونگذار، وزارت نیرو را مکلف به انتقال آب دریا به سیستان و بلوچستان کرده است که در قالب طرح بلندمدت در دست اجراست.

بزرگ‌زاده با تأکید بر اینکه طرح‌های سه مرحله‌ای وزارت نیرو، آسیب‌پذیری استان در مسئله آب را به صفر خواهد رساند، گفت: این طرح‌ها همزمان با هم آغاز شده است، که طرح‌های میان‌مدت تا پایان سال به اتمام خواهد رسید. طرح انتقال آب دریا نیز در این مرحله قرار دارد که تاکنون ۲۰ درصد پیشرفت داشته است.

سخنگوی صنعت آب با اشاره به هدف‌گذاری طرح‌های بلندمدت با طرح انتقال آب دریا در سیستان اظهار داشت: در این راستا، تأمین یک میلیارد مترمکعب آب با اعتباری حدود یکصد هزار میلیارد تومان در بودجه دولت پیش‌بینی شده که از محل معادن تأمین شود.

وی افزود: مجموعه این اقدامات از جهاد آبرسانی تا تکمیل سدها، حفر چاه‌ها و شبکه انتقال، نصب آب‌شیرین‌کن و تصفیه‌خانه‌ها و طرح‌های دیگری که در دست طراحی است، در قالب طرح جامع آبرسانی به استان سیستان و بلوچستان است که خیال ما را از نظر تأمین آب شرب، بهداشت، خدمات و صنعت استان راحت می‌کند.

بزرگ‌زاده سهم بخش داخلی در احداث آب‌شیرین‌کن سیستان را ۶۰ درصد خواند و گفت: به طور کلی در سرفصل‌های داخلی در فاز طراحی و اجرا صددرصد تکیه ما بر داخل است اما در فاز تجهیزات، ۸۵ درصد از توان داخلی است و ۱۵ درصد بقیه نیز مربوط به بخش‌های توربین و آب‌شیرین‌کن است که از خارج از کشور تأمین شده است.

کد خبر: ۲۸۹٬۹۷۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha