۱۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۷
دستور کار فائو برای تبدیل ایران به مرکز امنیت غذایی کشورهای منطقه
معاون وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد

دستور کار فائو برای تبدیل ایران به مرکز امنیت غذایی کشورهای منطقه

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور توسعه مدیریت و منابع انسانی گفت: ایران با همکاری سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد (فائو) به مرکزیت امنیت غذایی منطقه تبدیل می‌شود.

به گزارش بازار، هوشنگ محمدی در حاشیه سی و چهارمین نشست کمیته اجرایی سیرداپ (EC-۳۴) در تایلند، در دیدار با مدیرکل سیرداپ، تعهد جمهوری اسلامی ایران بر همکاری بیشتر و روبه رشد با سیرداپ را مورد تاکید قرار داد و افزود: در دیدارهای انجام شده با معاون دبیرکل فائو و مدیرکل مرکز توسعه روستایی یکپارچه آسیا و اقیانوسیه (سیرداپ) پیشنهاد شد با توجه به تنظیم و تدوین سند امنیت غذایی دانش بنیان در کشور ما، جمهوری اسلامی ایران در مرکزیت امنیت غذایی کشورهای منطقه قرار گیرد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور توسعه مدیریت و منابع انسانی، اظهار داشت: این موضوع مورد استقبال قرار گرفت و قرار است درخواست ایران در دستور جلسات بررسی‌های فائو قرار گیرد.

وی تصریح کرد: اگر این اتفاق بیفتد و فائو پشتیبانی‌های لازم را انجام دهد، کشور ما می‌تواند واحدهای تولیدی امنیت غذایی کشورهای منطقه را فعال سازد.

محمدی با اشاره به تصمیم فائو پس از انتخاب مدیر نمایندگی در ایران، تصریح کرد: بعد از تصویب این رخداد، سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد اقدامات لازم برای سرمایه‌گذاری و انتقال دانش فنی و یافته‌های علمی را انجام خواهد داد.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت جهاد کشاورزی همچنین گزارشی از تولید غلات، تولیدات دامی، تولیدات گلخانه‌ای، شیلات و توسعه آبزی‌پروری ارائه و آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای انتقال تجربیات کشاورزان و کارشناسان بخش کشاورزی را اعلام کرد.

ایران، از کشورهای موثر عضو در مرکز سیرداپ است

مدیرکل سیرداپ (مرکز توسعه روستایی یکپارچه برای آسیا و اقیانوسیه) در دیدار با هوشنگ محمدی معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور توسعه مدیریت و منابع انسانی در حاشیه سی و چهارمین نشست کمیته اجرایی سیرداپ (EC-۳۴) در تایلند برگزار شد، گفت: ایران، یکی از کشورهای موثر در مرکز توسعه روستایی یکپارچه برای آسیا و اقیانوسیه (سیرداپ) است.

وی، همچنین از آمادگی ایران برای انتقال تجربیات و مطالعات و سیاست‌های توسعه روستایی به سایر کشورهای، خبر داد.

جان کیم معاون دبیرکل و مدیرکل دفتر منطقه‌ای آسیا و اقیانوسیه فائو نیز در دیدار با معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت جهاد کشاورزی در تایلند، از تلاش ایران برای امنیت غذایی تقدیر کرد.

وی در این دیدار، ایران را کشوری با ظرفیت فوق‌العاده از حیث نیروی انسانی و فنی کشاورزی برای امنیت غذایی دانست و برای تقویت روابط با فائو اظهار امیدواری کرد.

همچنین مقرر شد در سریع‌ترین زمان، نماینده فائو در جمهوری اسلامی معرفی و برای تقویت تعاملات و رفع چالش‌های امنیت غذایی اقدامات موثر به عمل آید.

بر اساس این گزارش، سی و چهارمین نشست کمیته اجرایی (۳۴- EC) مرکز توسعه روستایی یکپارچه برای آسیا و اقیانوسیه (CIRDAP) از امروز به مدت دو روز در بانکوک تایلند آغاز به کار کرد.

سیرداپ، یک مرکز بین‌الدولی و بین‌المللی است که در سال ۱۹۷۸ با تایید فائو تشکیل شد و هدف از تأسیس آن به اشتراک‌گذاری تجربیات، انجام مطالعات و پژوهش‌ها و همچنین کمک به کشورهای عضو برای سیاستگذاری و اجرای برنامه‌های توسعه روستایی است.

سیرداپ در حال حاضر دارای ۱۵ کشور از منطقه آسیا و اقیانوسیه است. جمهوری اسلامی ایران از سال ۱۳۸۳ با قانون مصوب مجلس شورای اسلامی عضو این مرکز است. سه رکن سیاستگذاری مرکز شامل کمیته فنی (TC)، کمیته اجرایی (EC) و شورای حکام (GC) هستند.

موسسه پژوهش‌ها از طرف وزارت جهاد کشاورزی به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران در کمیته فنی و کمیته اجرایی معرفی شده است. همچنین وزیر جهاد کشاورزی، نماینده جمهوری اسلامی ایران در شورای حکام است.

کشورهای عضو سیرداپ هم اکنون شامل افغانستان، بنگلادش، فیجی، هندوستان، اندونزی، ایران، لائوس، مالزی، میانمار، نپال، پاکستان، فیلیپین، سریلانکا، تایلند و ویتنام است؛ همچنین بیست و چهارمین نشست شورای حکام سیرداپ روز پنجشنبه ۱۷ خردادماه در بانکوک تایلند برگزار خواهد شد.

کد خبر: ۲۸۹٬۸۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha