۱۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۳
وارد شدن شوک به سودسازی ۹ ماهه شرکت سیمان تامین
تحلیل بنیادی سهام سیتا

وارد شدن شوک به سودسازی ۹ ماهه شرکت سیمان تامین

شرکت سرمایه گذاری سیمان تامین روند سودسازی سال به سال خیلی خوبی داشته است؛ اما در ۹ ماهه ۱۴۰۲ سود خالص بشدت افت کرده که باید به سرعت جبران شود.

هادی بهرامی؛ بازار: سیمان یا بتن پس از آب پر مصرف ترین ماده در جهان است و سرانه مصرف سیمان در هر کشور رابطه مستقیمی با نرخ رشد اقتصادی آن کشور دارد. برای ایجاد یک میلیون تن ظرفیت تولید سیمان در دنیا به طور متوسط به ۱۵۰ میلیون دلار سرمایه گذاری و حدود سه سال زمان نیاز است. قبول داریم که صنعت سیمان یکی از گروه های تولیدی کوچک در اقتصاد کشور است؛ اما در ارتباط زنجیره ای میان شرکت ها دخالت مستقیم و اثر گذاری دارد که میتواند گردش نقدینگی را در برهه زمانی های مختلف به سمت خود سوق دهد. در ادامه به تحلیل بنیادی مختصر سهام سیتا متعلق به شرکت سرمایه گذاری سیمان تامین خواهیم پرداخت تا سرمایه گذاران با آگاهی بیشتری اقدام به خرید و فروش کنند.


معرفی شرکت
شرکت سرمایه گذاری سیمان تامین یا هلدینگ سیمان تامین یک هلدینگ تخصصی سرمایه‌ گذاری در صنعت سیمان، عمران و حمل ‌و ‌نقل است که با تکیه بر منابع خود و استفاده بهینه از آن، نقش رهبری در صنایع یاد شده را ایفا خواهد کرد. این شرکت دارای ۲۹ خط تولید سیمان در سراسر کشور، ۱۷ شرکت در هلدینگ، ۵ هزار و ۹۰۱ پرسنل در صنعت سیمان و ۶ هزار و ۱۷۵ نفر تعداد کارمندان رسمی و قراردادی میباشد. هلدینگ سرمایه‌ گذاری سیمان تامین با تولید بالغ بر ۲۰ میلیون تن سیمان در سال ۲۰۲۲ به‌ عنوان بزرگ ‌ترین هلدینگ سیمانی کشور در رتبه هجدهمین فهرست هلدینگ ‌های بزرگ سیمانی جهان طبقه ‌بندی میشود. ارزش بازار شرکت سرمایه گذاری سیمان تامین با نماد سیتا در بورس، مبلغ ۲۲ هزار و ۵۰۶ میلیارد تومان میباشد که در حال حاضر ۴۷۰ میلیون تومان ارزش معاملات دارد.


ترکیب سهامداران
شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی با مالکیت ۷.۸۵ میلیارد سهم و با ۷۱.۳ درصد از کل ۲۲ میلیارد سهم، بزرگ ترین سهامدار شرکت سرمایه گذاری سیمان تامین است. پس از آن، شرکت واسطه مالی اردیبهشت دوم با مالکیت ۲ میلیارد سهم و با ۱۸.۲ درصد در جایگاه دوم فهرست بزرگ ترین سهامداران عمده سیتا قرار دارد. در واقع سازمان تامین اجتماعی علاوه بر اینکه از سهام خود جهت منافع سهامدارانش حمایت نمیکند، بخش اعظم سود خالص سیمان تامین نیز نصیب آن میشود و این یعنی انباشت و در نهایت، هدایت نادرست این میزان نقدینگی در جهت منافع برخی سهامداران خاص و مدیران شرکت های مرتبط ...

سازمان تامین اجتماعی علاوه بر اینکه از سهام خود جهت منافع سهامدارانش حمایت نمیکند، بخش اعظم سود خالص سیمان تامین نیز نصیب آن میشود و این یعنی انباشت و در نهایت، هدایت نادرست این میزان نقدینگی در جهت منافع برخی سهامداران خاص و مدیران شرکت های مرتبط ...


تحلیل سود و زیان
جمع درآمد حاصل از خدمات و فروش شرکت در یکسال ۱۴۰۱ به مبلغ ۲ هزار و ۷۶۳ میلیارد تومان به ثبت رسیده که ۳۷ میلیارد تومان از آن صرف هزینه های اداری شده است که در نهایت، سود خالص شرکت ۲ هزار و ۸۳۸ میلیارد تومان میباشد. با توجه به صورت سود و زیان ۹ ماهه ۱۴۰۲ نیز، جمع درآمد های شرکت به مبلغ ۳۰۸ میلیارد تومان میباشد که ۴۸ میلیارد تومان صرف هزینه های اداری شده و در نهایت، سود خالص شرکت به مبلغ ۳۵۳ میلیارد تومان به ثبت رسیده است. جمع درآمد های شرکت در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ به میزان ۸۱ درصد و نسبت به سال ۱۳۹۹ به میزان ۸۲ درصد افزایش یافته است؛ در حالی که هزینه های اداری و عمومی نسبت به سال ۱۴۰۰ به میزان ۶۱ درصد و نسبت به سال ۱۳۹۹ به میزان ۸۱ درصد رشد را تجربه کرده است. با توجه به شاخص سازی ارقام، نسبت اقلام با یکدیگر و مدل پوشش سود سالانه بنظر میرسد شرکت سرمایه گذاری سیمان تامین روند سودسازی خوبی داشته است که برای سال ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴ این سود ممکن است زیر سقف ۳ هزار میلیارد تومان حرکت کند؛ اما با این حال به سودسازی خود ادامه خواهد داد که با توجه به نرخ فروش، بازار صادراتی و همچنین جذابیت صنعت بین سهامداران ممکن است شرکت با ایجاد طرح های توسعه ای و افزایش فروش، سود خالص بیشتری هم داشته باشد.

جمع درآمد حاصل از خدمات و فروش شرکت در یکسال ۱۴۰۱ به مبلغ ۲ هزار و ۷۶۳ میلیارد تومان به ثبت رسیده که ۳۷ میلیارد تومان از آن صرف هزینه های اداری شده است که در نهایت، سود خالص شرکت ۲ هزار و ۸۳۸ میلیارد تومان میباشد. با توجه به مدل های تحلیلی، برای سال ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴ سود خالص شرکت ممکن است زیر سقف ۳ هزار میلیارد تومان حرکت کند؛ اما با این حال به سودسازی خود ادامه خواهد داد.


نسبت قیمت به درآمد
سود خالص شرکت به ازای هر سهم (EPS ttm) در سال ۱۳۹۵ به مبلغ ۱۷ تومان، در سال ۱۳۹۶ به مبلغ ۳۶ تومان، در سال ۱۳۹۷ به مبلغ ۱۸ تومان، در سال ۱۳۹۸ به مبلغ ۷۵ تومان، در سال ۱۳۹۹ به مبلغ ۱۳۶ تومان، در سال ۱۴۰۰ به مبلغ ۱۳۷ تومان، در سال ۱۴۰۱ به مبلغ ۲۵۸ تومان و در ۹ ماهه سال ۱۴۰۲ به مبلغ ۱۶ تومان شناسایی شده است که اگر بخوهیم از دورنما نگاه کنیم، روند سودسازی شرکت خیلی خوب بوده است؛ گرچه در برخی موارد افت زیادی هم داشته ولی در حالت کلی رشد خیلی خوبی در بازه بلند مدت داشته است.


سخن پایانی
همنطور که میدانید صنعت سیمانی مانند صنعت قند و شکر برای تداوم فعالیت ها نیاز به برق رسانی مستمر دارد که متاسفانه در فصل تابستان فعالیت ها کاهش میابد و سود سازی شرکت ها را تحت تاثیر قرار میدهد. پس با این اوصاف رفتار فصلی برای شرکت های این گروه امری طبیعی است و نباید با کاهش تولید در یک ماه خاص نگران وضعیت عملکردی شرکت باشیم. شرکت سرمایه گذاری سیمان تامین در بازه بلند مدت روند سودسازی خیلی خوبی داشته است و بنظر می آید با عملکرد خوبی که در صنعت سیمان دارد، سهامش جذاب تر از قبل بشود و پتانسیل رشد بیشتری پیدا کند ولی در کوتاه مدت باید سود کم ۹ ماهه جبران شود.

کد خبر: ۲۸۹٬۷۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha