۲۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۹
یک بام و دو هوای دولت | مالیات کمرشکن با تولید مسکن در تضاد است 
بازار گزارش می‌دهد؛ 

یک بام و دو هوای دولت | مالیات کمرشکن با تولید مسکن در تضاد است 

گرگان- فعالان حوزه مسکن و انبوه سازان بر این باورند که قوانین مالیاتی دارای ایراداتی بوده که نیازمند اصلاح است زیرا در شرایط فعلی عدالت مالیاتی وجود نداشته و انبوه سازان متحمل فشار هستند.

بازار: گروه استان ها؛ کارشناسان بر این باورند در شرایط رکود بازار مسکن، پرداخت مالیات‌های سنگین نه‌تنها موجب کاهش نقدینگی شرکت‌های ساخت و ساز شده، بلکه پرداخت مالیات بر ساخت و فروش به همراه سایر مالیات‌ها موجب افزایش هزینه‌های تولید در بخش ساخت‌وساز نیز می‌شود.

ادامه این روند سبب می شود یا انبوه ساز و سازنده از این صنعت خارج شود و یا سود خود را دریافت و در نهایت فشار اصلی را به مصرف کننده و متقاضی مسکن وارد کند. با توجه به رویکرد دولت سیزدهم نسبت به تولید مسکن و جدای از آن نیاز مبرم جوانان برای دستیابی به مسکن با قیمت مناسب لذا نهادهای دولتی باید شرایط بحرانی ساخت‌وساز را درک و در خصوص قوانین مالیاتی چاره اندیشی کنند.

نبود عدالت مالیاتی

رئیس انجمن انبوه سازان مسکن و ساختمان گلستان در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: در سال های اخیر در حوزه قوانین و سیاست های تامین اجتماعی تغییر چندانی نداشتیم اما در مباحث رسیدگی مالیاتی تغییرات محسوسی را نسبت به گذشته شاهد هستیم و در واقع در این مورد روش های سنتی دیگر جوابگو نیست. از سوی دیگر عدالت مالیاتی برای سازندگان رعایت نمی‌شود و ماده ۷۷ قانون مالیات های مستقیم با شرایط کاری، فنی و با استاندارهای تامین مالی سازندگان در تناقض است.

رئیس انجمن انبوه سازان گلستان: ممیزهای مالیاتی هزینه ها را لحاظ نمی کنند

سید محمد مرتضوی می گوید: تفاوت بین هزینه و درآمد، سود سازندگان در یک سال کاری به حساب می آید که این موضوع در تناقض با فعالیت های ساختمان سازی است زیرا ساختمان سازی در بازه کوتاه مدت عملی نیست و از دو تا چندین سال به طول می انجامد اما این در حالی است که فعالان این حوزه گزارش کار یکساله را به عنوان اظهار نامه به مراجع مالیاتی اعلام می کنند.

وی ادامه داد: چنانچه سازندگان در ابتدا واحدهای ساختمانی را پیش فروش کنند در معرض تهدید بزرگی قرار می گیرند زیرا در سال مالی بخش کوچکی از هزینه ها شکل می گیرد اما امکان اینکه سازنده بخش قابل توجهی از منابع مالی واحد فروخته شده را دریافت کند، وجود دارد که ممیزهای مالیاتی این مبالغ را به منزله سود برای مجموعه در نظر می گیرند و به تبع آن دریافتی مالیاتی هم افزایش می یابد.

یک بام و دو هوا دولت | مالیات کمرشکن با تولید مسکن در تضاد است 

تلاش برای اصلاح قانون

رئیس انجمن انبوه سازان گلستان گفت: به همه تاکید می کنیم در مسیر قانون حرکت کنند اما بایستی با کمک هم به سمت اصلاح قانون پیش برویم.

مرتضوی از سازندگان خواست هزینه ها و درآمدها خود را هر ساله شفاف اعلام تا ممیزها رسیدگی کنند و گفت: سازندگان باید به سمت ثابت نگه داشتن ضرایب بروند تا درصدی از فروش آنها به عنوان مالیات در نظر گرفته شود و باید به یک تعریف برای آن رسید که به نظر می رسد روش عادلانه ای باشد.

در برخی موارد عدم آگاهی سازندگان نسبت به قوانین مالیاتی هم باعث می شود این قشر متحمل جرائم و پرداخت های مالیاتی شوند. برخی انبوه سازان در برابر فراگیری این آموزش ها مقاومت کرده و برخی نیز حساب و کتاب های مالی را جدی نمی گیرند.

عدم آگاهی از قوانین

رئیس کمیسیون آموزش انجمن انبوه سازان گلستان هم در گفت‌وگو با بازار اظهار کرد: سعی داریم برای افزایش سطح اطلاعات اعضای انجمن کارگاه هایی با موضوع مالیات و بیمه برگزار کنیم تا انبوه سازان با کسب آگاهی کمتر متحمل ضرر و آسیب شوند.

رئیس کمیسیون آموزش انجمن انبوه سازان گلستان: توصیه می کنیم سازندگان مشاور داشته و حتما حساب ها را ثبت کنند

مهران فدوی یا اشاره به اینکه امسال در بحث مالیاتی قوانین جدیدی اضافه شده است، گفت: در سال های گذشته انبوه سازان از سوی دولت مورد استقبال و تشویق قرار می گرفتند اما در حال حاضر این رویکرد وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه سال سختی برای انبوه سازان در پیشرو است، افزود: دولت بهره بانکی را ۳۰درصد افزایش داده است لذا در جذب سرمایه باید احتیاط کرد زیرا اکنون افراد اغلب علاقه مند به سرمایه گذاری در بانک ها هستند. توصیه می کنیم سازندگان مشاور داشته و حتما حساب ها را ثبت کنند که در صورت مراجعه به دارایی حساب ها به شکل کامل و شفاف وجود داشته باشد.

یک بام و دو هوا دولت | مالیات کمرشکن با تولید مسکن در تضاد است 

مستند سازی حساب و کتاب های مالی

یک مشاور رسمی مالیاتی نیز به خبرنگار بازار این طور گفت که اشخاص حقوقی از سال ۱۳۹۵ به بعد اگر در شهر های بالای صد هزار نفر پروانه ساخت گرفته و ملک ساخته باشند، در هر زمانی که اقدام به فروش ملک کنند، مشمول مالیات ساخت و فروش می‌شوند.

کریم آراسته ادامه داد: انبوه سازان به دلیل سنگین بودن ارقام واریزی و برداشت به سمت جمع آوری اسناد مالی پیش بروند تا حساب و کتاب همه پرداختی ها و موضوعات دیگر مستند شود و در مواقع اضطراری بکار انبوه ساز بیاید. این قشر باید از مشاوران کمک بگیرید زیرا برخی اوقات در محاسبه مالیات قوانینی وجود دارد که سبب کاهش پرداختی می شود.

مدیرعامل یک شرکت در گلستان: همه مجموعه ها به خصوص سازندگان برای تراکنش های بانکی و حساب کتاب های مالی باید به سراغ ابزار مناسب بروند

مدیر عامل شرکت راهبر راهکار هم پیمان گلستان که در زمینه ارائه راهکارهای نرم افزاری به صاحبان کسب و کارها فعالیت می کند هم در گفت‌وگو با بازار اظهار کرد: همه مجموعه ها به خصوص سازندگان برای تراکنش های بانکی و حساب کتاب های مالی باید به سراغ ابزار مناسب بروند.

داوود کوثری افزود: چنانچه با استفاده از این ابزار، بیلان و حساب کتاب سازمان ها و مجموعه ها معلوم باشد می توانیم از مشاوران مالیاتی مشورت درست دریافت کنیم.

به گزارش بازار، با توجه به اظهار نظر انبوه سازان و نظر کارشناسان و فعالان این حوزه، قوانین و سیاست های صنعت ساخت و ساز نیازمند اصلاح و بازنگری است زیرا این صنعت علاوه بر اشتغالزایی بالایی که ایجاد می کند، به عنوان یک نیاز اساسی و برابر با تامین غذا برای جامعه اهمیت داشته و قطعا دولت در این خصوص وظیفه مندی دارد که نباید آن را فراموش کند.

کد خبر: ۲۸۹٬۷۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha