۱۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۶
ساخت سوله ارزان و محاسبه قیمت در هر متر مربع

ساخت سوله ارزان و محاسبه قیمت در هر متر مربع

همواره اکثر کارفرمایان به دنبال روش‌هایی هستند تا بتوانند با کمترین هزینه، کارهای صنعتی خود را به انجام برسانند.

به گزارش بازار، همواره اکثر کارفرمایان به دنبال روش‌هایی هستند تا بتوانند با کمترین هزینه، کارهای صنعتی خود را به انجام برسانند. خرید سوله ارزان اولین و مهم‌ترین اقدام برای آنها در راه تولیدات صنعتی محسوب می‌شود. بنابراین به دنبال شرایط و راهکارهای مناسب بوده تا بدون کاهش استحکام و مقاومت سوله، این سازه صنعتی را با قیمت مناسبی تهیه نمایند. برای آشنایی بیشتر با روش‌های ساخت سوله ارزان، نحوه قیمت‌گذاری و تهیه آن در این مقاله با ما همراه باشید.

سوله ارزان چگونه ساخته می‌شود؟

در حال حاضر روش‌های مختلفی برای ساخت سوله استفاده می‌شود که ضمن ایجاد استحکام و مقاومت بالا در این سازه، قیمت آن را نیز کاهش می‌دهند. باید به این نکته اشاره کنیم که در قدیم برای ساخت سوله‌ها از متریال‌های بسیار محکم و مقاومی استفاده می‌کرده‌اند که ضمن بالا بردن وزن سوله، باعث افزایش هزینه‌های ساخت آن‌ها نیز می‌شده است.

اما در حال حاضر با پیشرفت تکنولوژی از متریال‌های بسیار مقاوم برای این‌کار استفاده می‌کنند که علی‌رغم کاهش هزینه‌ها، وزن سوله تمام شده بسیار پایین‌تر بوده و سرعت ساخت آن نیز افزایش می‌یابد.

علاوه بر آن سوله‌های جدید طرح‌های ساده‌تری دارند. بنابراین هنگام ساخت آنها نیروی کار کمتری نیاز می‌شود. در نتیجه هزینه ساخت این آنها که با روش‌های نوین طراحی و با متریال‌های پیشرفته ساخته می‌شوند بسیار پایین‌تر است. البته باید توجه نمایید که سوله‌های جدید نه تنها استحکام، مقاومت و کارایی پایینی ندارند، بلکه در برخی از موارد نیز نسبت به سوله‌های قدیمی، محکم‌تر و با دوام‌تر نیز ساخته شده و موارد مصرف متعددی هم دارند.

انواع روش‌های ساخت سوله مناسب

هنگامی که یک سوله برای مصارف صنعتی ساخته و برپا می‌شود، باید مورد تایید سازمان نظام مهندسی منطقه قرار بگیرد و با توجه به شرایط اقلیمی آن محل ساخته شود. همچنین باید تمامی جزئیات در ساخت آن رعایت گردد تا از استحکام و کارایی بالایی برخوردار باشد و بتواند در برابر وزش باد، بارش باران، برف و وقوع بلایای طبیعی مانند زلزله مقاومت کند.  

بر همین اساس باید به محل قرارگیری ستون‌ها، فونداسیون‌ها و تعداد دهانه توجه شود. همچنین باید قاب‌های مورد نظر متناسب با محل استفاده و نوع کاربری طراحی شده و به شکل مهندسی شده اجرا گردد.

همه این موارد باید در ساخت سوله ارزان رعایت گردد تا مورد تایید نظام مهندسی قرار داشته باشد. بنابراین سوله‌های جدید که از قیمت مناسب‌تری برخوردار هستند، دوام و استقامت کافی را خواهند داشت. بر همین اساس در ادامه به بیان روش‌های مختلف ساخت سوله‌های ارزان قیمت خواهیم پرداخت.

ساخت سوله ارزان خرپایی

یکی از روش‌های تولید سوله ارزان، ساخت سوله به روش سوله خرپایی است که در ساختار آن به جای تیر و ورق‌های آهنی از پروفیل‌هایی با اشکال هندسی مختلف استفاده می‌شود. به همین دلیل میزان فولاد مصرف شده در این سازه‌ها به مراتب کمتر از سوله‌های تیر ورقی است.

همچنین وزن پایین‌تری داشته، بسیار سبک هستند و قیمت بسیار مناسب‌تری نیز دارند. از دیگر ویژگی‌های آنها می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • امکان جداسازی راحت قطعات برای انتقال آنها به محل دیگر
  • قابلیت حمل توسط جرثقیل
  • مقاومت بالا در برابر عوامل فرسایشی
  • استقامت در برابر بارهای جانبی وارده مثل زلزله
  • نصب سریع و آسان
  • عدم محدودیت در ارتفاع و دهانه به دلیل نداشتن ستون میانی
  • امکان استفاده در کاربردی‌های صنعتی، تجاری، ورزشی، فرهنگی و مسکونی

سوله‌های ارزان قیمت  UBM

سوله‌های UBM بدون اسکلت ساخته می‌شوند و هیچ تیر یا ستونی در ساخت این سوله‌ها به کار نمی‌رود. به همین دلیل ساخت آنها بسیار مقرون به صرفه بوده و هزینه بسیار کمی را در بر می‌گیرد. در واقع در ساخت این سوله‌ها ورق‌های فولادی توسط دستگاه  UBM خمیده و قوس داده می‌شوند.

کارگر مشغول جوش زدن سقف سوله

از این‌رو معمولاً در پروژه‌هایی که ابعاد وسیعی ندارند مورد استفاده قرار می‌گیرند. طبق محاسبات انجام شده می‌توان گفت که سوله‌های UBM در حدود ۲۰ تا ۴۰ درصد ارزان‌تر از سوله‌های قدیمی هستند. همچنین مقاومت بالایی در برابر رطوبت، حرارت، گرما و تغییرات آب‌وهوایی دارند.

ساخت سوله ارزان لوله‌های

تولید سوله‌های لوله‌ای، روش دیگری برای ساخت سوله ارزان به شمار می‌آید. این سوله‌ها که از یک سری لوله مستحکم توخالی ساخته شده‌اند را می‌توان در زمان بسیار کمی تولید کرد. در واقع این سوله‌ها وزن بسیار مناسبی داشته و فولاد کمی در تولید آنها به کار می‌رود. همین مسئله باعث ارزان‌تر بودن سوله‌های لوله‌ای نسبت به سوله‌های دیگر می‌شود. استفاده در مصارف صنعتی، کشاورزی و امکان برپایی نمایشگاه‌های مختلف از جمله موارد مصرف این سوله‌ها به حساب می‌آیند.

نحوه محاسبه قیمت سوله

اولین مرحله در طراحی و ساخت سوله طراحی نقشه آن است. بعد از طراحی و تایید آن توسط کارشناسان ذیربط، انتخاب متریال‌های مورد نیاز برای ساخت قسمت‌های مختلف سوله مثل فریم ستون، سقف، بادبند، متریال‌های مصرفی، وال‌پست و اتصالات سازه اهمیت بالایی دارد. 

البته باید بدانید برآورد هزینه‌ها ساخت سوله بر اساس متر مربع تعیین می‌شود و به طور میانگین هزینه ساخت سوله تحت عوامل مختلفی قرار دارد که این پارامترها در افزایش و کاهش قیمت سوله تاثیرگذار هستند.

عوامل موثر و هزینه ساخت سوله ارزان

در هنگام ساخت و بنا کردن سوله با ملاحظات مختلفی مواجه خواهید شد که هر کدام از آنها به نوبه خود، باعث تغییر در قیمت و هزینه ساخت این سازه صنعتی می‌شوند.‌ برخی از این پارامترها به شرح زیر خواهند بود.

استراکچر سوله

متراژ دهانه

متراژ دهانه سوله یکی از مهم‌ترین عوامل موثر بر تعیین قیمت سوله محسوب می‌شود. در واقع متراژ دهانه که همان عرض یا سمت ورودی سوله است، تاثیر به‌سزایی در قیمت هر متر مربع سوله دارد. باید بدانید هر چقدر دهانه سوله عریض‌تر باشد، قیمت آن نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

کاربرد سوله

نوع کاربری و هدف از ساخت سوله از دیگر عوامل مهم و تاثیرگذار در قیمت سوله محسوب می‌شود. باید بدانید نوع کاربری سوله در متریال انتخابی، تجهیزات و ماشین‌آلات ساخت سوله ارزان تاثیرگذار بوده و تمامی این موارد تاثیر مستقیمی بر قیمت سوله بر اساس متر مربع دارند.

محل ساخت سوله ارزان

همواره شرایط آب‌وهوایی مختلف، جنس و تراکم خاک محل نصب سوله، میزان بارندگی و رطوبت هوا در انتخاب متریال‌ها و لوازم مورد استفاده در ساخت سوله، میزان استحکام و مقاومت آن تاثیر گذار خواهد بود.  همین عوامل بر تعیین قیمت سوله نیز تاثیر می‌گذارد.

مساحت سوله

ابعاد از جمله ارتفاع سقف، شیب آن و تعداد ستون‌هایی که در ساخت سوله استفاده می‌شود ارتباط مستقیمی با قیمت نهایی پروژه دارند.

قیمت متریال به کار رفته در ساخت سوله ارزان

معمولاً در ساخت سوله‌ها پوشش‌هایی مختلفی مانند ورق گالوانیزه، آلومینیوم یا ساندویچ پنل برای سقف و دیوارها استفاده می‌کنند که هر کدام کیفیت و قیمت متفاوتی دارند.

وزن سوله

هر چقدر که وزن سوله بیشتر باشد، یعنی متریال بیشتری برای ساخت آن استفاده شده، در نتیجه قیمت آن نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

تجهیزات و مصالح داخلی

وجود برخی از تجهیزات مانند سیستم تهویه، سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی و مصالح داخلی خاصی که در ساخت سوله به کار می‌رود از عوامل موثر در تعیین قیمت نهایی ساخت پروژه سوله محسوب می‌شوند.

سخن پایانی

در حال حاضر استفاده از سوله برای مصارف مختلف صنعتی، تجاری و حتی اداری بسیار گسترش پیدا کرده است. به همین دلیل اغلب شرکت‌های سوله‌سازی  برای رقابت با یکدیگر سعی می‌کنند ضمن استفاده از مواد با کیفیت و مقاوم،  قیمت تولید این سازه‌ها را از  مرحله طراحی تا اجرای پروژه کاهش دهند. البته باید به این نکته اشاره کنیم که کاهش قیمت ساخت سوله به معنای پایین آمدن کیفیت آن نیست.

بلکه امروزه با توجه به پیشرفت تکنولوژی از روش‌های مختلف و متریال‌های مقاوم اما با قیمت مناسب‌تر در ساخت سوله استفاده می‌کنند که هم هزینه‌های آن را کاهش می‌دهد، هم سرعت و دقت ساخت سوله ارزان را بالا می‌برد.

کد خبر: ۲۸۹٬۶۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha