۱۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۲
کدام صنایع، پربازده ترین های بورس در یکسال اخیر بودند؟
میزان بازدهی صنایع بورس

کدام صنایع، پربازده ترین های بورس در یکسال اخیر بودند؟

صنایع فلزات اساسی، سیمان و آهک و چند رشته ای صنعتی به ترتیب، بیشترین بازدهی را نسبت به سایر گروه ها در یکسال اخیر داشته اند؛ اما رقم بازدهی در مقابل تورم رضایت بخش نیست.

هادی بهرامی؛ بازار: بورس اوراق بهادار یک بازار متشکل سرمایه‌ ای است که در آن، سهام شرکت‌ های خصوصی و دولتی طبق قانون خاصی خرید و فروش میشود و از سویی محلی برای جمع‌ آوری پس ‌انداز و نقدینگی بخش خصوصی به‌ منظور انجام پروژه ‌های سرمایه‌ گذاری بلند مدت است. شاخص کل بورس منفی ۹ درصد و شاخص هم وزن منفی ۱۲ درصد در یکسال اخیر بازدهی داشته است که در مقابل نرخ اسمی تورم ۴۰.۷ درصدی عملکرد قابل قبولی نداشته است؛ البته اگر نرخ واقعی را بخواهیم لحاظ کنیم، عملکرد بد تر هم خواهد شد. در ادامه قصد داریم پر بازده ترین صنایع بورسی را که در یکسال اخیر عملکرد بهتری داشتند را بررسی کنیم تا سرمایه گذاران در معاملات بلند مدت خود لحاظ کنند.


گروه فلزات اساسی
شاخص گروه فلزات در آبان ماه ۱۴۰۱ همزمان با رشد بازار توانست با افزایش ۱۲۵ درصدی از محدوده ۸۳۹ هزار واحد به ۱ میلیون و ۸۹۴ هزار واحد برسد و پس از آن با واکنش منفی مواجه شد که با اصلاح ۲۵.۸ درصدی به کف عمیق ۱ میلیون و ۴۱۳ هزار واحد رسید. شاخص در تیر ماه ۱۴۰۲ شروع به رشد ۴۰ درصدی کرد و مجددا وارد اصلاح ۱۰.۵ درصدی شده است. گروه فلزات به صورت میانگین به میزان ۷.۳ درصد از شروع یکسال تا الان و به میزان ۴۰ درصد از کف به سقف رشد داشته که بیشترین بازدهی را نسبت به سایر گروه ها به ثبت رسانده است.


گروه سیمان و آهک
شاخص گروه سیمان و آهک در آبان ماه ۱۴۰۱ به دنبال با رشد بازار توانست با افزایش ۱۷۰ درصدی از محدوده ۹ هزار و ۳۰ واحد به ۲۴ هزار و ۵۰۰ واحد برسد که پس از ایجاد یک سقف در ۱۴۰۲ با اصلاح نه چندان عمیق مواجه شد و پس از آن با رشد ۲۹ درصدی همراه شد که مجددا با اصلاح ۱۱ درصدی به محدوده ۲۳ هزار و ۷۸۰ واحد رسیده است. گروه سیمانی به صورت میانگین به میزان ۲.۶ درصد از شروع یکسال تا الان و به میزان ۳۹ درصد از کف به سقف رشد داشته که پس از گروه فلزات اساسی، بیشترین بازدهی را نسبت به سایر گروه ها به ثبت رسانده است.


گروه چند رشته ای
شاخص گروه چمد رشته ای صنعتی در آبان ماه ۱۴۰۱ به دنبال با رشد بازار توانست با افزایش ۱۱۲ درصدی از محدوده ۱۶۰ هزار واحد به ۳۴۰ هزار واحد برسد که پس از ایجاد یک سقف در اردیبهشت ۱۴۰۲ با سقوط ۲۶ درصدی مواجه میشود که پس از مدتی نوسان در ۲۵۰ هزار واحد شروع به رشد ۲۷.۵ درصدی کرده است و در حال حاضر با وجود کمی اصلاح در محدوده ۳۰۴ هزار واحد قرار دارد. گروه چند رشته ای صنعتی به صورت میانگین به میزان ۰.۶ درصد از شروع یکسال تا الان و به میزان ۲۸ درصد از کف به سقف رشد داشته که پس ازگروه فلزات و سیمان، بیشترین بازدهی را نسبت به سایر گروه ها به ثبت رسانده است.

کد خبر: ۲۸۹٬۵۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha