۱۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
اجاره مسکن در ایلام همچنان بالاست| ۴۰ بنگاه متخلف پلمب شدند
بازار گزارش می دهد؛

اجاره مسکن در ایلام همچنان بالاست| ۴۰ بنگاه متخلف پلمب شدند

ایلام-قیمت های اجاره مسکن در استان ایلام به دلایل مختلف از جمله تخلف بنگاه ها همچنان بالاست، هرچند تاکنون ۴۰بنگاه متخلف در استان پلمب شدن ولی نیاز است نظارت بر قیمت ها و فعالیت های بنگاه ها تشدید شود.

بازار؛ گروه استان ها: در گذشته عموم مردم از زوج‌های جوان تا خانواده‌های بزرگ، توجه ویژه‌ای به خرید مسکن برای خود و فرزندانشان داشتند؛ اما رفته رفته به دنبال افزایش سرسام آور قیمت مسکن و همچنین مهاجرت روستاییان به شهرها، قدرت خرید خانه برای تعداد کثیری از مردم کشور کاهش یافت و در مقابل تقاضای اجاره مسکن روز به روز رو به افزایش بود، به گونه‌ای که امروزه با تعطیلی مدارس و فرا رسیدن فصل گرما قلقله عجیبی در بازار اجاره مسکن و بنگاه‌های معاملاتی در اقصا نقاط کشور به راه می‌افتد.

استان ایلام هم که از این موضوع مستثنا نیست هر ساله با مشکلات بسیاری در حوزه اجاره بهای مسکن و قیمت بالای اجاره خانه دست و پنجه نرم می کند، لازم به ذکر است عموم مردم استان ایلام از اقشار ضعیف و کم درآمد جامعه هستند که به علت اجاره‌های سر به فلک کشیده فشار بسیاری را در این زمینه تحمل می‌کنند. در گذشته مردم استان ایلام در مناطق و حاشیه‌های شهر می‌توانستند خانه‌هایی با بضاعت مالی خود تهیه کنند اما امروزه با افزایش نامعقول اجاره و رهن مسکن متاسفانه تهیه املاک اجاره‌ای حتی در مناطق حاشیه‌ای نیز برای بسیاری از مردم این استان تبدیل به رویا شده است.

به گفته کارشتاسان نبود نظارت بر نرخ اجاره بهای مسکن باعث شده که صاحب خانه ها هر روز قیمت ها را بالا برده و به دلخواه خود نرخ تعیین کنند و هیچ توجهی به درآمد متقاضیان نداشته باشند؛ آنان مبالغ سنگینی به عنوان ودیعه و اجاره بها مطالبه می کنند که تامین آن برای اقشار کم درآمد،حقوق بگیر، جوانان جویای کار،کارگران، دانشجویان و... میسر نبوده و این وضعیت، تهیه مسکن را برای این اقشاراز جامعه به یک معضل تبدیل کرده است.

نابرابری اجرا مسکن با حقوق مستاجران

مینا موسی زاده یکی از شهروندان ایلامی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: همانطور که همه می‌دانیم استان ایلام یکی از استان‌های کوچک و کم جمعیت کشور است که عموم مردم این استان از سطح متوسط و فقیر جامعه هستند، با این حال نرخ اجاره بهای مسکن در این استان کوچک و محروم با استان‌های بزرگ کشور برابری می‌کند.

اجاره مسکن در ایلام همچنان بالاست| ۴۰ بنگاه متخلف پلمب شدند

وی افزود: هر ساله با آغاز فصل نقل و انتقالات قیمت اجاره بها و ودیعه مسکن به طرز چشمگیری افزایش پیدا می‌کند، این در حالیست که حقوق ها و دستمزد ها کماکان ثابت بوده و هیچ افزایشی نداشته است.

نبود نظارت بر بازار مسکن

احمد رحمانی از دیگر شهروندان ایلامی به خبرنگار بازار گفت: متاسفانه در استان ایلام تعیین نرخ اجاره بها از تعرفه ثابتی برخوردار نیست و این موضوع علاوه بر اینکه دست مالکان و مشاوران املاک را برای افزایش بیش از حد اجاره مسکن باز گذاشته، موجب ورود دلالان به بازار مسکن شده و تاثیر بسزایی نیز بر گرانی کرایه خانه در استان دارد.

وی افزود: از طرف دیگر نبود نظارت از سوی مسئولان مربوطه جهت کنترل قیمت اجاره مسکن موجب شده تا دلالان با برخورداری از برخی رانت‌ها و حمایت‌ها بدون در نظر گرفتن بضاعت مالی مردم استان روز به روز نرخ اجاره بها را افزایش دهند و مستاجران نیز که چاره‌ای ندارند فشار گرانی اجاره مسکن را به دوش بکشند.

نظارت بر عملکرد بنگاهداران و برخورد با متخلفین

فرشاد دوستی مدیر کل راه و شهرسازی استان ایلام در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: به دنبال رشد عجیب اجاره مسکن که ناشی از تورم گرانی و همچنین تخلف برخی از مالکان و بنگاهداران است، زندگی طبقه متوسط و فرودست استان ایلام به شدت تحت تاثیر قرار گرفته و این موضوع به تبع بستر رشد آسیب‌های اجتماعی فرهنگی و تغییراتی در بافت اجتماعی جامعه به وجود می‌آورد.

مدیر کل راه و شهرسازی استان ایلام: تاکنون بیش از ۹۹۱ مشاور املاک در استان مورد بازرسی قرار گرفته‌ که از این میزان بیش از ۴۰ بنگاه به دلیل انجام تخلف پلمپ شده‌اند

وی افزود: از این رو به منظور برخورد با متخلفین و کنترل قیمت اجاره مسکن در استان، گشت‌های مشترکی از نمایندگان اداره کل راه و شهرسازی، اداره صمت، تعزیرات حکومتی، پلیس فراجا، سازمان امور مالیاتی و بسیج اصناف برای ساماندهی مراکز مشاور خرید مِلک در سطح شهرهای ایلام به ویژه مرکز استان در دستور کار قرار گرفته است.

پلمپ بیش از ۴۰ بنگاه در ایلام

وی با بیان اینکه تاکنون بیش از ۹۹۱ مشاور املاک در استان مورد بازرسی قرار گرفته‌ که از این میزان بیش از ۴۰ بنگاه به دلیل انجام تخلف پلمپ شده‌اند، افزود: سقف اجاره بها در استان ایلام تعیین شده و مشاوران املاک و مالکان موظف به اجرای این مصوبه هستند، زیرا در غیر این صورت با بنگاهداران و مالکانی که خارج از میزان مصوبه عمل کنند به طور جدی برخورد می‌شود.

اجاره مسکن در ایلام همچنان بالاست| ۴۰ بنگاه متخلف پلمب شدند

دوستی تصریح کرد: جدا از بحث نظارت بر بنگاه‌ها اقداماتی نیز جهت شناسایی منازل خالی از طریق سیستم الکترونیک لحاظ گردیده است که به طور هوشمند خانه‌های خالی شناسایی شده و به صاحبان آنها هشدار داده می‌شود.

مدیر کل راه و شهرسازی استان ایلام با بیان اینکه اقدامات دیگری از قبیل پرداخت وام اجاره، تعیین سقف مجاز افزایش اجاره بها و الزام به ارائه کد رهگیری را برای کنترل بازار مسکن در دستور کار قرار گرفته است، گفت: کنترل قیمت اجاره بهای مسکن یک بسته فراگیر است که نیازمند همکاری سایر دستگاه‌های اجرایی مربوطه و همچنین همکاری مردم به ویژه بنگاهداران و مالکان املاکی می باشد؛ در این راستا امید داریم با اقدامی فراگیر و همه جانبه بتوان از گسترش اجاره بهای مسکن در استان ایلام جلوگیری نماییم.

لزوم کنترل قیمت اجاره مسکن در استان

گرانی بازار اجاره مسکن در استان ایلام طی ماه‌های اخیر به حدی رسیده که داد بسیاری از مستأجران را در آورده، این در حالی است که با نزدیک شدن به فصل نقل و انتقال بازار اجاره مسکن وارد فاز جدید قیمتی شده، تا حدی که میزان اجاره بهای مسکن از حقوق مستاجران پیشی گرفته است. از این رو می‌بایست جهت حمایت از مستاجران، بریدن دست دلالان و برخورد با متخلفین اقدامات جدی از سوی دستگاه‌های اجرایی مربوطه لحاظ گردد.

کد خبر: ۲۸۹٬۴۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 9
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ص IR ۰۱:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۵
      0 2
      خودتان باعث هم گرانی وهم ارزانی هستی دلار پایین بیار تمام اجاره ها پایین میاید واین مسله مهمی است ارزش پول ملی را بالا ببر تمام مشکلات گرانی حل میشود انشاالله
    • حسن IR ۰۲:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۵
      1 1
      تا حق کمیسیون بنگاه‌ها ثابت نشود این گرانی کرایه وقیمت مسکن بهبود نمی یابد .بنگاه‌ها برای گرفتن کمیسیون بیشتر از طرفین معامله قیمت ها را بالا می برن
    • محبوبه IR ۰۹:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۵
      3 0
      احسنت خداخیرتون بده یه کمی هم صاحبخونه هاجریمه کنید که خون مامستجرهاروتوشیشه کردن
    • محمد IR ۲۳:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۵
      1 0
      یک سری هم به اصفهان شهر جدید مجلسی بزنید کرایه رو چند برابر کردن و نصف خونه ها خالیه ولی میگن خونه نیست گیر نمیاد که مردم مجبور باشن به سازشون برقسن ، تو رو به خدا به داد مردم ضعیف برسید
    • علی علی بیگی IR ۲۱:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۶
      1 0
      چرا بنگاهای تهران ۸۰ درصد تخلف دست کردن تو جیب مستاجر چهار تا صندلی میز گذاشتن سر ملت رو کلا بزن خواهشن مجلس جلوی این بی بندو باری رو جمع کنه تا مشکل مسکن حل بشه مخصوص منطقه ۱۶ تا کی باید این مشکلت رو داشته باشیم هر که برای خودتش قیمت میزا زه
    • رویا IR ۰۲:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۷
      1 0
      والا هیچ نظارتی نیس الان قیمت اجاره خونه ها سر ب فلک کشیده خیلی از زندگی ها داره از هم میپاشه کسی نیس بداد مردم برسه،احاره مغازه ها که ی کاری کرده همه دارن مغازه رو جمع میکنن مگه ایلام چقدر جمعیت داره که اینقدر اجاره خونه و اجاره مغازه زیاده،
    • زینب IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۷
      1 0
      دستت درد نکنه جلو گران شدن اجاره بگیرید
    • حسین عابد IR ۰۷:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۹
      0 0
      سلام.مالکان خودشان هرسال قیمتهاراچندبرابربالامیبرندووقتیکه به املاکی هم می‌سپارند.آنهاهم چندبرابردیگربه آن اضافه می‌کنند مالک هم بدش نمیآید
    • صادق محمدیاری ایلام IR ۲۰:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۹
      0 0
      عامل اصلی گرانی اجاره وقیمت مسکن مشاوران املاک هستند که برای دریافت کمسیون بیشتر طبل گرانی و دلال بازی میکوبند