ایجاد هفت میلیون و ۵۸۳ هزار پوشش فیبرنوری در کشور

ایجاد هفت میلیون و ۵۸۳ هزار پوشش فیبرنوری در کشور

آخرین آمارها نشان می‌دهد طی سه سال گذشته بیش از هفت میلیون و ۵۸۳ هزار خانوار تحت پوشش فیبرنوری قرار گرفته‌اند و پیشرفت این پروژه از ۳۸ درصد عبور کرده است.

به گزارش بازار، توسعه اینترنت مبتنی بر فیبرنوری از ابتدای آغاز به کار دولت سیزدهم در دستور کار وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار گرفت.

بر اساس داده‌های آماری سایت فیبرنوری که به صورت برخط در دسترس مردم است، تا کنون بیش از هفت میلیون و ۵۸۰ هزار پوشش فیبرنوری برای خانوار ایجاد شده است. وزیر ارتباطات اواخر سال گذشته اعلام کرد که امسال پوشش فیبرنوری حدود ۷۰ درصدی را شاهد خواهیم بود.

ایجاد «حساب توسعه شبکه فیبرنوری» با سرمایه اولیه یک‌هزار میلیارد تومانی برای تامین مالی طرح ملی فیبرنوری منازل و کسب‌وکارها، در نظر گرفتن مشوق برای اتصال فیبرنوری توسط اپراتورهای اینترنت و اعطای «پروانه خدمات و شبکه یکپارچه» UNSP به ۹ اپراتور، از جمله اقداماتی است که برای دستیابی و تحقق وعده دولت در حوزه فیبرنوری انجام شده که پیشرفت این پروژه ملی را رقم زده است.

هدف اصلی پروژه فیبرنوری این است که از ۲۰ میلیون پورت فیبرنوری ۱۰۰ درصد آن قابلیت ارائه سرعت حداقل ۳۰ مگابیت بر ثانیه، ۷۰ درصد سرعت بالاتر از ۵۰ مگابیت بر ثانیه و ۵۰ درصد سرعتی بیش از ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه را داشته باشند. در کنار این‌ها برای۱۰ درصد افراد نیز سرعت یک گیگابیت بر ثانیه درنظر گرفته شده است.

حاصلی که پروژه فیبرنوری دارد و تاثیری که در زندگی مردم می‌گذارد در سال‌های آینده مشاهده خواهد شد؛ زمانی که نسل پنجم اینترنت و استفاده کاربردی از هوش مصنوعی در زندگی روزمره به یک نیاز مهم بدل می‌شود، فیبرنوری به حد زیادی راهگشا است.

پروژه فیبرنوری در کشور از ۲۴ بهمن ۱۴۰۰ کلید خورد؛ روزی که «عیسی زارع‌پور» وزیر ارتباطات آغاز به کار فیبرنوری خانگی در همه شهرها را اعلام کرد و تست سرعت پورت‌های فیبرنوری در مشهد و قم انجام شد.

ایجاد هفت میلیون و ۵۸۳ هزار پوشش فیبرنوری در کشور

از هفت میلیون و ۵۸۳ هزار پوشش فیبرنوری اکنون بیش از نیم میلیون خانوار به فیبرنوری متصل شده‌اند. میزان اتصال تا پایان سال به بیش از ۲ میلیون خانوار و در پایان سال به بیش از ۲ میلیون خانوار خواهد رسید. پروژه فیبرنوری اکنون در ۴۰۰ شهر آغاز شده و در حدود ۲۰۰ شهر به پایان رسیده است.

وزیر ارتباطات در بهمن ۱۴۰۲ اعلام کرد که پوشش فیبرنوری از ۶ میلیون عبور کرده است. اکنون و پس از گذشت ۴ ماه از این خبر، بیش از یک میلیون و ۵۸۰ هزار پوشش به این عدد اضافه شده که این نشان می‌دهد همکاری و عزم دستگاه‌های مختلف دولت و اپراتورها برای تکمیل این پروژه ملی، جزم است.

کد خبر: ۲۸۹٬۴۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha