۱۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۱
ضرورت تسهیل واردات ماهی تن؛ اگر دولت تدبیری نیندیشد قیمت‌ها افزایش می یابد
رئیس سندیکای صنایع کنسروی کشور در گفتگو با بازار:

ضرورت تسهیل واردات ماهی تن؛ اگر دولت تدبیری نیندیشد قیمت‌ها افزایش می یابد

رئیس سندیکای صنایع کنسروی کشور با بیان اینکه فصل صید داخل تمام شده و در واردات ماهی تن با مشکل مواجه هستیم گفت: اگر دولت راهکاری برای تسهیل واردات نیندیشد افزایش قیمت کنسرو تن ماهی را خواهیم داشت.

بازار؛ گروه صنعت: در حالی که صنایع مختلف با بحث تامین مواد اولیه و نوسانات نرخ ارز مواجه هستند، صنایع کنسروی کشور نیز مشکل تامین مواد اولیه به خصوص ماهی تن روبرو هستند که این امر احتمال افزایش قیمت محصولات این حوزه را افزایش می دهد.

مسعود بختیاری رئیس سندیکای صنایع کنسروی کشور در خصوص تغییرات قیمتی در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: از نظر قیمتی در مورد دو تا از کالاهای اساسی ما یعنی «کنسرو تن ماهی و کنسرو رب گوجه فرنگی» تا به این لحظه افزایش قیمت اعمال نکرده ایم.

بختیاری رئیس سندیکای صنایع کنسروی کشور: علی رغم اینکه هزینه های تولید، دستمزدها، حامل‌ های انرژی، هزینه های حمل و نقل و بسیاری از هزینه ‌ها افزایش داشته است و در حالی که وارد نیمه دوم خرداد ماه می ‌شویم، اما صاحبان صنایع و تولید کننده ‌ها خود را ضربه پذیر کردند و قیمت این کالای مهم یعنی کنسرو ماهی و رب گوجه فرنگی را افزایش نداده ایم

بختیاری افزود: در واقع علی رغم اینکه هزینه های تولید، دستمزدها، حامل‌ های انرژی، هزینه های حمل و نقل و بسیاری از هزینه ‌ها افزایش داشته است و در حالی که وارد نیمه دوم خرداد ماه می ‌شویم، اما صاحبان صنایع و تولید کننده ‌ها خود را ضربه پذیر کردند و قیمت این دو کالا را افزایش ندادیم. چون می ‌خواهیم متناسب با قدرت خرید مردم باشد.

نگرانی فعالان صنایع کنسروی در تامین ماده اولیه

وی ادامه داد: در واقع هیچ تولید کننده ‌ای از افزایش قیمت محصولات خود خشنود نیست و لذا هم اعضا تلاش کردیم کمترین دغدغه را مصرف کننده‌ها در این مورد داشته باشند. با این وجود یک نگرانی جدی به خصوص در حوزه کنسرو تن ماهی داریم چون که پایان فصل صید داخل است و لذا از خرداد تا آبان ماه ماهی صید داخلی نیست و تنها راه واردات است در حالی که در حوزه واردات نیز وزارت جهاد کشور واردات را با مشکل مواجه کرده است.

بختیاری خاطر نشان کرد: وزارت جهاد کشاورزی از این منظر بحث واردات را با مشکل مواجه کرده که در حوزه ثبت سفارش می‌بینیم که ثبت سفارش انجام نمی ‌دهند، از سوی دیگر بانک مرکزی هم ارز به موقع تخصیص نمی‌دهد. بنابراین نگران هستیم که با کمبود مواد اولیه مواجه شویم که طبیعتاً کمبود مواد اولیه معمولاً با افزایش قیمت‌ها مواجه است و در صورتی که افزایش قیمت مواد اولیه را داشته باشیم و با افزایش قیمت مواد اولیه قطعاً محصول نهایی نیز افزایش قیمت پیدا می‌ کند. بنابراین اگر حمایتی انجام ندهند به زودی شاهد افزایش قیمت کنسرو ماهی خواهیم بود.

این مقام صنفی افزود: در مورد رب گوجه فرنگی هم ما این مسئله را داریم چرا که مقداری قیمت گوجه افزایش یافته است و با این وجود در آخرین جلسه ‌ای که با کمیته رب سندیکای صنایع کنسروی برگزار کردیم ناگزیر بودیم افزایش قیمت اعمال کنیم اما با توجه به شرایط حاکم بر کشور برای کمک به حاکم شدن آرامش به بازار، افزایش قیمت را مقداری به تعویق انداختیم و معتقدیم این وظیفه ملی ماست و خوشبختانه اعضا نیز همیشه همراه ما بوده ‌اند.

احتمال افزایش قیمت کنسرو ماهی و کنسرو رب گوجه فرنگی

بختیاری اذعان داشت: اگر دولت تدبیری نیندیشد و راهکاری برای تسهیل واردات ماهی تن در نظر نگیرد احتمالاً از تیرماه افزایش قیمت خواهیم داشت.

وی در پایان گفت: باز هم تاکید می کنم که علی رغم اینکه همه عوامل موثر بر قیمت تمام شده ما افزایش نرخ داشته است تا الان در دو حوزه مهم یعنی کنسرو ماهی و رب گوجه افزایش قیمت را اعمال نکرده‌ایم و اگر دولت به پیشنهاد ما عمل کند باز هم آمادگی داریم قیمت‌ ها را کنترل کنیم اما اگر به بخش خصوصی گوش ندهد دیگر در توان ما نخواهد بود و احتمالاً افزایش قیمت خواهیم داشت.

کد خبر: ۲۸۹٬۴۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 4
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۰۷:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۳
      0 0
      سلام تو را به خدا چرا فیش حقوقی مستمری خردادماه مادرم را سازمان تامین اجتماعی شعبه دو اراک بارگزاری نمیکند . اسم مادرم فاطمه صافی به کدملی 1219339415.تو را به خدا مادرم معلول است.شماره ،1420روابط عمومی تامین اجتماعی به من گفت 12این ماه فیش حقوقی مادرم را تو سامانه میزارند .ولی نزاشتن
    • محمد IR ۱۰:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۳
      0 0
      از بی کیفایتی امثال شماست جلو صادرات و صید بی رویه نمی گیرید از این بدتر هم خواهد شد
    • ایران IR ۰۱:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۵
      0 0
      قیمت به درک اشغال شده کیفیت
    • IR ۱۹:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۵
      0 0
      نمیخوریم چیز واجبی نیست