۱۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۰
پیش بینی بورس فلزات شانگهای از آینده بازار آهن| بهبود قیمت در سال ۲۰۲۴ و سقوط در ۲۰۲۶ !
بازار گزارش می دهد؛

پیش بینی بورس فلزات شانگهای از آینده بازار آهن| بهبود قیمت در سال ۲۰۲۴ و سقوط در ۲۰۲۶ !

بورس فلزات شانگهای در تازه ترین گزارشی خود از بازار آهن، پیش بینی کرده است که قیمت این فلز اساسی طی دو سال آتی، با ریزشی چشمگیر مواجه خواهد شد.

بازار؛ گروه بین الملل: بازارهای جهانی در دوران شیوع کرونا به دلیل تعطیل شدن فعالیت واحدهای صنعتی از یک سو و کاهش تقاضای جهانی برای کالاهای مصرفی در سوی دیگر، به ورطه سقوط کشیده شدند. میزان تاثیرگذاری کرونا بر بازارهای مختلف تا حدی بود که برخی از تحلیلگران برای برخی از بازارها مانند رمزارزها، پیش بینی سقوط و ورشکستگی حتمی را داشتند؛ ورشکستگی که البته تا حد زیادی محقق شده و بسیاری از سرمایه گذاران را نسبت به این بازارها و آینده آنها ناامید ساخت.

اما این سقوط تنها مربوط به بازارهای پر ریسک مانند بازار رمزارزها نبوده و حتی کار به بازار کالا و فلزات اساسی نیز کشیده شد. کاهش تقاضا برای کالاهای مصرفی به ویژه ورشکستگی صنعت ساختمان در اقتصادهای بزرگ جهان به ویژه آمریکا و چین، منجر به ریزش شدید قیمت و تقاضا برای فلزات اساسی همچون مس، آلومینیوم و آهن شد. اکنون، با عبور از دوران همه گیری کرونا، این سوال مطرح است که آیا امکان بازگشت بازارهای مذکور به دوران اوج خود مانند سال سال ۲۰۱۱ خواهند رسید و یا بار دیگر باید منتظر عقبگردی جدید از جنس رکود سال های ۲۰۰۸، ۲۰۱۵ و ۲۰۲۰ در بازار باشیم؟

تاثیر شدید اقتصاد چین بر بازار آهن

چین به عنوان اقتصاد دوم جهان و البته برخورداری از رکوردهایی خهمچون بزرگترین مصرف کننده آهن، بزرگترین تولید کننده فولاد و همچننی، بزرگترین تولید کننده کالاهای مصرفی در جهان، تاثیر شگرفی روی بازار فلزات اساسی از جمله آهن می گذارد. در حقیقت، نوعی وابستگی مستقیم میان اقتصاد چین و بازار فلزات اساسی وجود داشته و ارتباط تگاتنگ میان این دو، سرمایه گذاران را به این نتیجه درست رسانده که در رصد بازار آهن و پیش بینی فاندامنتال آینده آن، ابتدا بهتر است نگاهی به اقتصاد چین انداخت.

رشد تولید خودروهای برقی، منجر به افزایش تقاضا برای فلزاتی صنعتی مهمی چون آهن، مس، نقره و آلومینیوم به عنوان عناصر کلیدی در ساخت این نوع خودروها شده است.

به همین دلیل، انتشار هرگونه آمار اقتصادی از سوی دولت چین، به سرعت و به صورت مستقیم بر قیمت جهانی آهن تاثیرگذار خواهد بود. به همین دلیل، نگرانی های ایجاد شده در خصوص رشد اقتصادی و GDP چین طی روزهای گذشته، منجر به رسیدن قیمت آهن به کف دو هفته ای خود در روز چهارشنبه (۹خرداد ماه) شد. با اینحال، انتشار گزارشی از سوی صندوق بین المللی پول مبنی بر تایید بهبود اقتصاد چین، بار دیگر منجر به افزایش اندک قیمت آهن در روز پنجشنبه شد. صندوق بین المللی پول در گزارش تازه خود، رشد ۵ درصدی را برای تولید ناخالص داخلی چین در سال ۲۰۲۴ پیش بینی کرده که می تواند به مثابه مژده ای برای بازارهای مالی تلقی شود.

شرایط فعلی بازار جهانی آهن چگونه است؟

به جز چین، مساله عرضه و تقاضا نه تنها برای آهن، بلکه برای تمامی محصولات وابسته به آن از جمله عوامل مهم در تعیین روند قیمت آهن در سراسر جهان و بورس هاس بزرگ فلزات همچون شانگهای، سنگاپور و لندن محسوب می شود. در حال حاضر، تمامی بازارهای جهانی همچنان با نوعی بی ثباتی و ابهام روبرو بوده و می توان گفت که ریسک سرمایه گذاری اگرچه به نسبت دو سال گذشته، تا حد چشمگیری کاهش یافته، اما هنوز هم به نسبت شرایط نرمال پیش از شکل گیری شیوع جهانی کرونا، بالا به نظر می رسد.

باید توجه داشت که به ویژه برای پیش بینی فاندامنتال بازار آهن، حتما می بایست بازار مسکن در آمریکا و سپس چین به عنوان دو تولید کننده بزرگ مسکن در جهان را مورد رصد دقیق قرار داد.

چنین شرایطی سبب خواهد شد تا علاوه بر عدم پیشرفت چشمگیری قیمت آهن در بازارهای جهانی، نوسان قیمت نیز در بازه ای محدود قرار گیرد. با اینحال، افزایش تنش های ژئوپولیتیکی در گوشه و کنار جهان و نیاز به تامین تسلیحات و جنگ افزار بیشتر، می تواند فاکتوری نسبتا مثبت برای بازار آهن تلقی شود. نگاهی به نمودار قیمت آهن در بازه ماهانه، نشان می دهد که قیمت این فلز اساسی، در بحبوحه انتشار خبر حمله احتمالی روسیه به اوکراین (ژانویه ۲۰۲۲) رو به افزایش گذاشت. این افزایش قیمت دقیقا به دلیل افزایش تقاضا برای تامین تسلیحات احتمالی بیشتر از سوی هر دو جبهه جنگ بود.

پیش بینی بورس فلزات شانگهای از آینده بازار آهن| بهبود قیمت در سال ۲۰۲۴ و سقوط در ۲۰۲۶ !

به همین دلیل، محصولات وابسته به آهن و میزان تقاضا برای این محصولات نیز تاثیری جدی روی این بازار خوهد داشت. در حال حاضر نیز، رشد تولید خودروهای برقی، منجر به افزایش تقاضا برای فلزاتی صنعتی مهمی چون آهن، مس، نقره و آلومینیوم به عنوان عناصر کلیدی در ساخت این نوع خودروها شده است. در خصوص بازار مسکن نیز هم در آمریکا و هم در چین، بازار با سرعتی بسیار کم و ناچیز در حال احیا شدن است. اگرچه میزان تولید مسکن در هر دو اقتصاد بزرگ جهان با کندی فراوانی مواجه است، اما دستکم می توان مدعی شد که این بازار از ورشکستگی مطلق نجات یافته است. باید توجه داشت که به ویژه برای پیش بینی فاندامنتال بازار آهن، حتما می بایست بازار مسکن در آمریکا و سپس چین به عنوان دو تولید کننده بزرگ مسکن در جهان را مورد رصد دقیق قرار داد. در آمریکا، فدرال رزرو قصد دارد طی ماه های آتی روند کاهش نرخ بهره بانکی را آغاز نماید. اگرچه، بزرگترین نهاد اقتصادی آمریکا همچنان در خصوص تاریخ دقیق آغاز کاهش نرخ بهره با شک و تردید مواجه بوده و تاکنون نیز اقدامی در این زمینه انجام نداده، اما آنچه مسلم است؛ کاهش نرخ بهره بانکی منجر به خروج سرمایه های بزرگ سپرده گذاری شده از بانک هات و سوق پیدا کردن آنها به سمت بازارهای مالی همچون طلا، مسکن، صنایع سنگین و ... است. لذا می توان امیدوار بود که همزمان با آغاز روند کاهش نرخ بهره بانکی، بزاار آهن نیز به شکوفایی برسد.

پیش بینی بورس فلزات شانگهای از قیمت آهن

بورس فلزات شانگها ی به تازگی با انتشار جدیدترین گزارش خود از روند بازار آهن، پیش بینی کرده که قیمت این فلز اساسی تا پایان نیمه نخست سال ۲۰۲۴ به بالای ۱۵۰ دلار افزایش یابد. افزایش تقاضا برای سنگ آهن در چین طی ماه های آتی، دلیل اصلی بورس فلزات شانگهای (SMM) ارزیابی شده است. با اینحال، SMM پیش بینی کرده که قیمت آهن در بازار در نیمه دوم بار دیگر کاهشی شده و سال جاری را در محدوده ۱۱۸ دلار در هر تن به پایان برساند.

بورس فلزات شانگهای معتقد است که این رقم در قیاس با پیش بینی قبلی این بورس یعنی ۱۱۰ دلار، پیشرفت چشمگیری داشته است. اما نظر SMM در خصوص قیمت آهن در سال ۲۰۲۵ متفاوت است. تحلیلگران این بازار بزرگ فلزات جهان معتقدند که در سال آینده باید بار دیگر منتظر ادامه ریزش آغاز شده در نیمه دوم سال ۲۰۲۴ و کاهش قیمت تا محدوده ۹۰ دلار باشیم. برای سال ۲۰۲۶ نیز SMM معتقد است که وضعیت بازار از سال قبل از خود نیز وخیم تر شده و احتمال ریزش قیمت به محدوده ۸۵ دلار وجود دارد.

کد خبر: ۲۸۹٬۳۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha