۱۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۷
تزریق بیش از ۲۳۰ هزار میلیارد تومان منابع مردمی به نهضت ملی مسکن
مدیرعامل صندوق ملی مسکن خبر داد

تزریق بیش از ۲۳۰ هزار میلیارد تومان منابع مردمی به نهضت ملی مسکن

مدیرعامل صندوق ملی مسکن گفت که از ابتدای تشکیل صندوق و آغاز طرح نهضت ملی مسکن، بالغ بر ۲۳۰ هزار میلیارد تومان منابع مردمی وارد عملیات خانه‌سازی شده است.

به گزارش بازار، محمدرضا مهدیار اسماعیلی مدیرعامل صندوق ملی مسکن گفت: مسئله خانه سازی یکی از موضوعاتی است که نیاز به تامین مالی بزرگی دارد. در کشور سالانه به حدود ۱ میلیون واحد مسکونی نیاز داریم و این عملیات به معنای گردش مالی بسیار بزرگ است. مسئله تجمیع و تخصیص اعتبار به دستگاه‌های مهم حوزه مسکن در کنار منابع مالی مردمی و بانکی مورد توجه قانون گذار بوده است. از ابتدای تشکیل صندوق و آغاز طرح نهضت ملی مسکن، بالغ بر ۲۳۰ هزار میلیارد تومان منابع مردمی بوده که وارد عملیات خانه سازی شده است. ۱۶۰ هزار میلیارد تومان نیز تسهیلات بانکی بوده که این تنها بخشی از تسهیلاتی است که باید به این طرح تزریق شود.

او افزود: اکنون که ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار پروژه را آغاز کردیم، ارقام گفته شده مربوط به ۷۰۰ هزار قرارداد است و ۳۷۰ هزار میلیارد تومان در مجموع از منابعی که جدای از سه دستگاه اصلی حوزه مسکن سازی است به نهضت ملی تزریق شده است. اگر این منابع جمع آوری شود و به شکل بهتری توزیع شود و از رسوب این منابع به نفع نهضت استفاده شود، می‌توان نهضت ملی مسکن را موفق‌تر و ارزان‌تر انجام دهیم.

او در خصوص همکاری بانک‌ها در پرداخت تسهیلات گفت: قانون سازمان امور مالیاتی را موظف کرده است تا بانک‌هایی که به وظایف خود در تخصیص ۲۰ درصد از تسهیلات خود به حوزه مسکن عمل نکرده اند جریمه کند. در حال حاضر بدهی نظام بانکی به نظام مسکن از درامد سالانه آن بالاتر است. موضوع مسکن یک مسئله پیشران در نظام اقتصادی است. در حال حاضر با دو میلیون و ۶۰۰ هزار پروژه‌ای که در حال ساخت است اشتغال زایی قابل توجهی انجام شده است. تورم مسکن از ۱۰۷ درصد به حدود ۱۲ درصد رسیده است که بر تورم کلی نیز اثرگذار بوده است.

اسماعیلی گفت: مقرر شده هر آنچه از سوی دولت به امر مسکن تعلق می‌گیرد، از مسیر صندوق ملی صورت بگیرد تا مدیریت متمرکز، رصد و پایش بتواند آن را بهره ور کند. در کشور نزدیک به ۷۰ هزار هکتار زمین شهری، ۵۰ هزار هکتار زمین روستایی الحاق شده است که اتفاق مهمی در کشور است.

او افزود: اولویت ما در سال ۱۴۰۳ جذب سرمایه‌های مردمی و مولدسازی دارایی‌هایی است که می‌تواند موجود اشتغال و تولید و بهبود کسب و کار شود. در حوزه مولدسازی بزرگترین حجم مولدسازی در تاریخ کشور در سال‌های نهضمت ملی مسکن انجام شد. به موجب قانون موظف شدیم به بخش‌های اساسی مسکن ورود کنیم تا افزایش قیمت را مدیریت کنیم. سال گذشته خرید فولاد به حجم قابل توجهی از بورس کالا خریداری شد و با منابعی که تامین خواهد شد خرید فولاد به یک میلیون تن خواهد رسید. رقم تامین منابع برای سال ۱۴۰۳ حدود ۲ هزار میلیارد تومان است، اما نیاز ما بیشتر از این هاست.

اسماعیلی گفت: در طرح نهضت ملی مسکن به دهک‌های ۱ و ۲ چهارصد میلیون، دهک ۳ و ۴ سیصد میلیون وام قرض الحسنه ۱۵ ساله با نرخ سود ۲ درصد داده می‌شود؛ که این رقم جدای ۵۵۰ میلیونی است که در گذشته داده شده است.

کد خبر: ۲۸۹٬۳۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha